جشن حافظ یا جشن دنیای تصویرچیست؟

جشن حافظ جشن دنیای تصویر

جشن حافظ یا جشن سینمایی و تلویزیونی دنیای تصویر، نام جشنواره‌ای است که از سال 1376 که اولین دوره آن به همت زنده یاد علی معلم برگزار شد، تا کنون همه سال توسط مدیر مسئول و سردبیر مجله سینمایی دنیای تصویر در کشور برگزار می‌شود و این جشن مکمل جشنواره فیلم فجر بوده است.

جشن حافظ درباره چیست؟

این جشن که از سال 1367 تا کنون 16 دوره آن به همت بخش خصوصی به عنوان تنها جشن خصوصی کشور برگزار شده است، به هنر سینما و تلویزیون پرداخته و در قسمت های مختلف مانند بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین موسیقی متن، به بررسی آثار و معرفی بهترین های این عرصه پرداخته است.

 

جشن حافظ جشن دنیای تصویر

 

شیوه انتخاب بهترین ها در جشن حافظ

هیئت داوران این جشن ترکیب نه نفره نویسندگان و منتقدان سینمایی مجله دنیای تصویر هستند و علاوه بر جوایز معمول از یک چهره تلویزیونی هم تقدیر میشود. کلیه فیلم‌های سینمایی ایرانی نمایش داده شده در سینماهای کشور و مجموعه‌های داستانی تلویزیونی و ویدئویی پنج شبکه صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی از ابتدای فروردین تا انتهای اسفند مورد داوری قرار می‌گیرد.

این جشن همه ساله در تالار وحدت برگزار میشود.

 

جشن حافظ جشن دنیای تصویر

 

جشن حافظ و تندیس حافظ

در این جشنواره به برگزیدگان تندیس حافظ که نماد این جشن است، اهدا میشود. بخش های مختلفی در این جشنواره وجود دارند که معمولا هر سال به فراخور وقایع، دستخوش تغییر شده و به آن اضافه میگردد. برخی بخش ها عبارتند از:

  • بهترین فیلم
  • بهترین کارگزدان
  • بهترین فیلم نامه نویس
  • بهترین فیلمبرداری
  • بهترین موسیقی متن
  • بهترین بازیگر مرد و زن
  • بهترین مجموعه تلویزیونی
  • بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیونی
  • بهترین مستند
  • و …

 

نشان عباس کیارستمی در جشن حافظ

نکته قابل توجه اینکه برای اولین بار در شانزدهمین جشن حافظ، نشان زنده یاد عباس کیارستمی رونمایی شد که به عنوان جایزه جدید در این جشنواره اضافه گردیده است که به حوزه فیلم سازی اشاره دارد و به فیلم ساز برتر اهدا میشود.

این تندیس برای اولین بار در شانزدهمین دوره این جشنواره به شهرام مکری اهدا شد.

در ادامه میتوانید ویدیویی کوتاه ار حواشی شانزدهمین جشن حافظ را مشاهده کنید.

 

جشن حافظ جشن دنیای تصویر

 

هفدهمین دوره جشن حافظ

به نقل از ایسنا، امید معلم، فرزند زنده‌ یاد علی معلم درباره‌ی هفدهمین جشن حافظ گفت: حافظ تنها جشن خصوصی ایران است که پایگاه اصلی آن مردم هستند، این جشن می‌تواند کمک کننده به جشنواره های دیگر کشور مثل جشنواره فیلم فجر باشد زیرا که منجر به بالا بردن استانداردها می‌شود.

 

وی درباره‌ی تغییراتی که امسال در جشن حافظ رخ داده است گفت: امسال در چند رشته افزایش نامزد داشتیم تا حق کسی ضایع نشود؛ به طور مثال در رشته بهترین فیلم، تعداد نامزدها را به 10 مورد رساندیم. همچنین امسال یک تندیس ویژه نیز به نام علی معلم اضافه شده که این جایزه به یک فرد ایرانی موثر در سطح ملی اهدا می‌شود. در نتیجه این جایزه در کنار نشان عباس کیارستمی که از سال گذشته اضافه شده است، قرار می‌گیرد.

 

منابع : ویکی پدیا | ایسنا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *