آیا پیام رسان های داخلی مورد حمایت قرار گرفته اند؟

آیا پیام رسان های داخلی مورد حمایت قرار گرفته اند؟ / ویکی ووک

حمایت از پیام رسان های داخلی طبق آیین نامه بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گذاشته شده و تکالیفی در این باره دیده شده است. بر اساس ماده 2 مصوبه‌ شورای عالی فضای مجازی به ‌منظور مدیریت و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی باید اقداماتی از قبیل :

  • تهیه و تدوین شرایط و ضوابط اعطای مجوز فعالیت به پیام‌‌رسان‌های اجتماعی داخلی و خارجی،
  • حمایت‌های لازم در زمینه‌های زیرساختی، فنی، تسهیلاتی و اطلاع‌رسانی
  • اعطای تسهیلات موثر کم‌بهره برای توسعه‌دهندگان داخلی
  • امکان عرضه خدمات الکترونیکی عمومی چون دولت الکترونیک، خدمات بانکی و شهری در پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی
  • به حداقل رساندن هزینه‌های مرتبط با مصرف پهنای باند و کمک به تامین زیرساخت‌های شبکه‌ای، ذخیره‌سازی و امنیتی انجام شود.

 

آیا پیام رسان های داخلی مورد حمایت قرار گرفته اند؟ / ویکی ووک

 

تفاوت حمایت از پیام رسان های داخلی و تلگرام

حمایت از پیام رسان تلگرام  در شرایطی رخ داد که «وایبر» به اوج فعالیت خود و ارائه امکاناتی نظیر ابرگروه‌ها، انتخاب مدیر در گروه، تنظیم سطح دسترسی مدیران در گروه‌ها، کانال، استیکرهای به‌روز و فراوان و… رسیده بود اما «تلگرام» تنها چت‌های دونفره و گروهی را داشت و حتی در امکانات اولیه خود مانند استیکر چیزی از قبل آماده نداشت و تا مدتی کاربران تنها به دلیل «سرعت بالا» این پیام‌رسان را جایگزین «وایبر» کردند.

 ولی با حمایت‌هایی که در ابتدا «دولت» با حذف «وایبر» و ایجاد فضای انحصاری برای «تلگرام» و در ادامه صداوسیما در معرفی «تلگرام» به‌عنوان کانال ارتباطی خود با مردم و سایر نهادها با راه‌اندازی کانال‌های خود در تلگرام و دعوت از مردم برای عضو شدن در کانال‌هایشان داشتند، تعداد کاربران تلگرام از 100 هزار کاربر به 19 میلیون کاربر افزایش یافت و تبدیل به وسیله ارتباطی مردم، چه در سطح استفاده شخصی و چه در سطح استفاده‌های دولتی شد.


شاید دوست داشته باشید

پی آر پی چیست؟ / ویکی ووکپی آر پی چیست؟

پی آر پی ( PRP ) یا پلاکت درمانی (سلول درمانی) روش نوینی است که بر اساس استفاده از فاکتورهای رشد پلاکتهای خون، فیبروبلاستها و سایر سلولهای بنیادی تحریک، و باعث…

 

 


خدمات ارائه شده به پیام رسان های داخلی

 

آیا پیام رسان های داخلی مورد حمایت قرار گرفته اند؟ / ویکی ووک

 

بیست روز پس از فیلتر شدن تلگرام و فراهم شدن بیشتر امکان رقابت برای پیام رسان های داخلی، 6 پیام رسان  داخلی  سروش، ایتا، گپ، بله، آی گپ و بیسفون خدمات دولتی را به شرح زیر دریافت کرده اند :

تخصیص رک – بر اساس اعلام شرکت زیرساخت هر پیام‌رسان باید در برج میلاد میزبانی کند تا پهنای باند دریافت کند. در نهایت تنها آی گپ و بیسفون آن را دریافت کرده اند و سروش نیز به واسطه شرکت سروش رسانه در LCT رک گرفته است.

پهنای باند 5Gb/s اینترنت – فقط سروش دریافت کرده است.

پهنای باند 50Gb/s ترافیک داخل – سروش به میزان 10G دربرج‌ میلاد و 2*10G در LCT و ایتا به میزان  10G دریافت کرده اند.

وام 5 میلیارد تومانیسروش، بیسفون و گپ این وام را دریافت کرده‌اند.

یک سوم شدن قیمت پهنای باند –  برای همه پیام‌رسان ها اعمال شده اما در برخی اپراتورها به صورت ناقص اعمال می شود که نیازمند بررسی بیشتر و دقیق تر است.

منابع پردازشی (CPU, Storageبه دلیل عدم آمادگی فنی دیتاسنترهای وزارت ارتباطات موفق به دریافت نشده‌اند البته بیسفون 40 سرور دریافت کرده است. و اکنون به نظر می رسد علی‌رغم انجام اقدامات خوب اما هنوز شرایط آن طور که باید فراهم نشده است.

منابع : خبرگزاری فارس – فرهیختگان آنلاین


پیمان غیاثی نیانویسنده :

مسعود ناصری

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *