آشنایی با پسوندهای دامنه سایت

آشنایی با پسوندهای دامنه سایت / ویکی ووک

در بخش منظور از دامنه سایت چیست؟ به تعریف مفهوم دامنه سایت و نحوه ی به ثبت رساندن دامنه و ضرورت انتخاب نام مناسب برای یک دامنه توضیحاتی را ارائه کردیم. اما در این بخش به طبقه بندی مختلف پسوندهای دامنه سایت و کاربردهای این پسوندهای می پردازیم.

طبقه بندی انواع پسوندهای دامنه سایت

برای ورود به بررسی بخش انواع دامنه یا طبقه بندی پسوندهای دامنه سایت در اول باید پیش توضیحاتی از قسمت های مختلف دامنه ارائه شود. یک دامنه سایت بخش های مختلفی دارد که به بخش آخر نشانی سایت “پسوند و یا TLD ” و به بخش شناسه دسترسی “نام دامنه و یاSLD ” اطلاق می گردد. در ترکیب یک نشانی سایت بخش آخر که TLD نامیده میشود مخفف Top Level Domain می باشد که معنای دامنه سطح اول می باشد و طبق تعریف سیستم نام دامنه یا (Domain Name System) DNS   در نمودار سلسه مراتب دامنه، به آنچه که دقیقاً و مستقیماً یک سطح پایین تر از TLD قرار می گیرد SLD گفته می شود که مخفف Second Level Domain به معنای دامنه سطح دوم می باشد.

آشنایی با پسوندهای دامنه سایت / ویکی ووک

با این توضیحات به سراغ تعریف انواع پسوند های دامنه سایت می رویم که هر کدام برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع پسوندهای دامنه سایت سطح اول یا TLD

  • com. این پسوند مخفف کلمه Commercial به معنای تجاری می باشد و اکثرا مورد استفاده سایت هایی است که به اموری مانند خرید و فروش، معرفی محصولات، خدمات و مانند آن مربوط می شوند.
  • net. این پسوند مخفف Network به معنای شبکه است. این نوع پسوند، معمولا توسط سایت هایی مانند شبکه های اطلاع رسانی، شرکت های اینترنتی و سایر موارد مشابه مورد استفاده قرار می گیرد.
  • org. این پسوند مخفف واژه Organization به معنی سازمان و تشکیلات‌ می باشد که توسط مؤسسات و سازمانهای غیر انتفاعی که غالبا فعالیت غیر تجاری (یا حتی تجاری) دارند مورد استفاده قرار می گیرد.
  • ir. پسوندهایی مانندir نمایانگر دامین های کشوری و ملی است: مانند ir (ایران)، jp (ژاپن)، de (آلمان)، uk (انگلیس) و… که در انتهای نام Domain ها قرار می گیرند.

آشنایی با پسوندهای دامنه سایت / ویکی ووک

  • biz. مخفف Business به معنی تجارت می ‌باشد که مخصوص سایت های تجاری به ویژه خدمات مربوط به ‌تجارت الکترونیک، ایجاد گشته است.
  • info. این پسوند مخفف واژه Information به معنی اطلاعات می‌باشد که در سایت هایی که به نحوی امر اطلاع رسانی یا مواردی دیگر را برعهده دارند، مرتبط می باشند.
  • gov. مخفف واژه Government به معنی دولت می باشد و این پسوند مربوط به وب سایت نهادهای دولتی است.
  • edu. مخفف واژه Education به معنی آموزش می باشد و برای مقاصد آموزشی مانند پایگاه های علمی و آموزشی به کار می رود.
  • web. این نوع پسوند مناسب وب سایت هایی می باشد که به مباحث مربوط به web می پردازند.
  • name. این نوع پسوند خاص افراد (اشخاص حقیقی) ایجاد شده است. در حقیقت کلیه افرادی که با هر دلیل شخصی می خواهند برای خود وب سایت ایجاد کنند می توانند از این پسوند استفاده نمایند.

تمامی این موارد دامنه های سطح بالای عمومی هستند که به فراخور نیازمندی ها می توان از این پسوندها بهره برد. اما بغیر از این پسوندها هر کشور پسوند های دامنه سایت سطح اول خود را نیز دارد که برای ir (ایران) پسوند های سطح اول کد کشوری نیز وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

پسوندهای دامنه سایت کد کشوری ایران و کاربرد آن

  • co.ir این پسوند مخصوص سازمان ها و شرکت های غیر دولتی می باشد. شرکت های متقاضی این پسوند باید دارای شرکت ثبت شده باشند.
  • ac.ir این پسوند مخصوص موسسات آموزش عالی دارای مجوز وزارت علوم، وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و ارائه کپی مجوز مذکور الزامی می باشد.
  • sch.ir این پسوند مخصوص مدارس، موسسات آموزشی و سایر سازمان های آکادمیک تحت مجوز وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بوده و ارائه کپی مجوز مذکور و درخواست کتبی در سربرگ موسسه، الزامی می باشد.

آشنایی با پسوندهای دامنه سایت / ویکی ووک

  • net.ir این پسوند مخصوص شرکت های ارائه دهنده خدمات شبکه و ISP ها بوده و ارائه کپی مجوز ISP الزامی می باشد.
  • gov.ir این پسوند برای بخش های اجرایی موسسات، وزارتخانه ها و سازمان های زیرمجموعه قوای مجریه، مقننه و قضاییه جمهوری اسلامی ایران بوده و ارائه درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی می باشد.
  • org.ir این پسوند مخصوص انجمن های علمی، سازمان های غیر انتفاعی رسمی و موسسات بین المللی ثبت شده است که دولت ایران یا یکی از موسسات آن، عضو آن هاست و ارائه کپی روزنامه رسمی موسسه الزامی می باشد.
  • id.ir این پسوند برای اشخاص حقیقی تابع کشور ایران قابل استفاده است و ارائه تصویر شناسنامه متقاضی الزامی می باشد.

منبع: melyoonerbash.com

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *