ورزش سه گانه چیست؟

ورزش سه گانه چیست؟ / ویکی ووک

علاقمندان به ورزش با توجه به توانایی های خود یک رشته ورزشی مورد علاقه خود را انتخاب می کنند و پیش می برند. اما خیلی از ورزشکاران در خود توانایی های زیادی را می بینند و برای همین به ورزش های ترکیبی و چندگانه روی می آورند. یکی از همین ورزش های ترکیبی ورزش سه گانه یا تریاتلون می باشد که یک رشته ورزش المپیکی سخت، طاقت فرسا و جذاب است که ورزشکاران دراین رشته باید در یک بازه زمانی مسافت های تعیین شده در شنا، دوچرخه سواری و دو را بصورت متوالی و بدون وقفه انجام بدهند که در ادامه بیشتر با این ورزش آشنا خواهیم شد.

تاریخچه ورزش سه گانه

ورزش سه گانه چیست؟ / ویکی ووک

این ورزش ترکیبی برای اولین بار در سال 1921 به اجرا درآمد که شرکت کنندگان در آن رقابت که به نام سه ورزش برگزار شد، در اول ورزشکاران 7 کیلومتر رکاب زدند، در ادامه و بدون وقفه 5 کیلومتر دویدند و در آخر هم 200 متر به شنا کردن پرداختند. اما این اولین آخرین مسابقه رسمی آن دوران بود و این ورزش به مدت 50 سال متوقف شد. سال 1972 این ورزش تحت عنوان ورزش دوگانه به شکل ورزش های دو و شنا مجددا از سر گرفته شد.

در سال 1978 یک افسر نیروی دریایی ایالت متحده آمریکا که شناگر و دونده خوبی بود تصمیم به ایجاد یک زیرشاخه از ورزش دوگانه گرفت و مسابقات دوچرخه سواری را هم به این رقابت ها اضافه کرد. بنظر تصمیم جذابی برای راه اندازی این ورزش گرفته شده بود و خیلی زود این مسابقات از افسران نیرو دریایی به ورزشکاران دیگر انتقال پیدا کرد و در ادامه مورد توجه ورزشکاران دیگر ملت ها نیز قرار گرفت. سال 1987 در فرانسه اتحادیه جهانی ورزش سه گانه بصورت رسمی با نام رقابت های جهانی ورزش سه گانه آغاز به کار کرد.

درباره ورزش سه گانه

ورزش سه گانه یا تریاتلون (Triathlon) ی ورزش ترکیبی و استقامتی است که شرکت کنندگان در آن با انجام دادن سه مرحله ی پرفشار و طاقت فرسا شنا، دوچرخه سواری و دو با یکدیگر به رقابت می پردازند. مسافت هر یک از مرحله های ورزش سه گانه با توجه به مسابقاتی که انجام می گیرد متغییر است. این ورزش از سال 2000 در دو بخش مردان و زنان وارد رشته های المپیکی شد و چند مسافتی که در مسابقات بین المللی برگزار می شود به شرح زیر است:

  • مسافت سرعتی یا Sprint: در این رقابت شرکت کننده ها باید 750 متر به شنا بپردازند و در ادامه 20 کیلومتر دوچرخه سواری و 5 کیلومتر دو صحرایی را داشته باشند.
  • مسافت المپیکی: شرکت کنندگان دراول به 1500 متر شنا می پردازند و 40 کیلومتر دوچرخه سواری دارند و در آخر 10 کیلومتر می دوند تا به انتها برسند.
  • مسافت استقامتی طولانی: 1900 متر شنا، 90 کیلومتر دوچرخه سواری و 21.1 کیلومتر دو
  • مسابقات مردان آهنین یا Iron Man نیز به این شکل است که ورزشکاران 3800 متر را شنا می کنند و در ادامه 180.2 کیلومتر دوچرخه سواری و 42.2 کیلومتر دو را پشت سر می گذارند.

منبع: ویکی پدیاqazvin.irib.ir

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *