شنا چگونه ورزشی است؟

شنا چیست؟ / ویکی ووک

با آغاز فصل تابستان ورزش های آبی بیشتر از همیشه مورد توجه قرار می گیرند که یکی از اساسی ترین و مهم ترین نکته در این ورزش ها یاد داشتن مهارت شناور ماندن و حرکت درون آب است. شنا مهارتی است که به موجودات زنده به خصوص به ما انسان ها این امکان را می دهد که با استفاده از حرکات منظم دست ها و پاها کل بدن را در درون آب شناور کنیم و در آب های عمیق پیشروی نیز داشته باشیم و از غرق شدن جلوگیری کنیم. حال این مهارت تبدیل به یک ورزش جذاب شده است که رشته های مختلفی دارد که در ادامه این بخش به تاریخچه و قوانین این ورزش مهیج می پردازیم.

تاریخچه ورزش شنا

 

شنا چیست؟ / ویکی ووک

 

شواهد و قرائن حاکی از این است که قدمت شنا به 2600 سال قبل از میلاد حضرت مسیح در اوایل تمدن مصر و بعداز آن به یونان و رم باستان بر میگردد. در تمدن اولیه ی مصر، مصریان آموزش های خود را بصورت تصویری و بصورت خط هیروگلیف یادداشت می کردند و در آن زمان یکی از آموزش های مهمی بوده است که نظامیان می بایست آن را فرا بگیرند. اما ژاپن اولین کشوری در شرق است که آموزش شنا را در قرن اول قبل از میلاد حضرت مسیح شروع کرده است و تاجایی پیش رفته اند که مسابقاتی راهم در کشور خود ایجاد کرده اند.

 

شنا چیست؟ / ویکی ووک

 

ژاپنی ها در قرن هفدهم آموزش شنا در سراسر مدارس خود را اجباری کردند و در قرن نوزدهم با ورود این کشور به غرب اولین مسابقات سازمان یافته شنا را شکل دادند. اولین سازمان شنا در سال 1837 تاسیس شد و در این هنگام کشور بریتانیا با داشتن 6 استخر سرپوشیده با امکان تخته دایو یا سکوی پرش از کشورهای پیشگام و مجهز بودند. اولین مسابقه شنا در سال 1846 و در مسافت 440 یارد در استرالیا برگزار شد که بعداز آن هر ساله به اجرا در می آید.


شاید دوست داشته باشید

بیماری آکنه روزاسه چیست؟ / ویکی ووکبیماری آکنه روزاسه چیست؟

آکنه روزاسه نوعی بیماری مزمن پوستی است که باعث التهاب و قرمزی پوست می شود. این بیماری قابل درمان صددرصدی نیست اما میتوان آن را با…


رشته ها و قوانین ورزش شنا

شنا در کلیه مسابقات بین المللی و رسمی در چهار رشته زیر انجام می گیرد:

  • شنای آزاد یا کرال سینه

در این رشته شناگران از حرکت معمول دست و پا بصورت ضربه ایی در آب به حرکت می پردازند که در مسافت های مختلف شخصی که در مدت زمان کمتر بتواند مسافت مشخص را طی کند بعنوان برنده مشخص می شود.

  • شنای قورباغه

آهسته ترین رشته این ورزش می باشد که هماهنگی میان دست و پا و همچنین نفسگیری عامل های مهم در طی مسافت تعیین شده می باشند.

  • شنای پروانه

سخت رشته ی شنا می باشد که معمولا شناگران بعداز یادگیری رشته های دیگر بطور کامل شروع به یادگیری شنای پروانه می کنند. در شنای پروانه در شرایطی که پاها بصورت دلفینی زده می شود، دستها باید بصورت همزمان بالا بیایند و در آب فرو بروند.

  • شنای کرال پشت

این رشته هم مانند کرال سینه حرکات انجام میگیرد با این تفاوت که شناگر به پشت بر روی آب قرار گرفته است و دستان خود را از کنار پهلو به عقب در آب می زند.

 

شنا چیست؟ / ویکی ووک

 

این چهار رشته ی شنا در متراژها و مسافت های مختلف از 50 متر تا 500 متر در آزاد انجام می گیرد که در همه ی رده های سنی هم وجود دارد و برگزار می گردد. قوانین کلی ورزش شنا برای مسابقات رسمی و بین المللی بصورت زیر است:

  • شناگر هواره باید در خطی که مسابقه را شروع کرده باشد و به اتمام برساند و درصورت ورود به بخش دیگر و عبور از طناب ها شناگر اخراج می شود.
  • اگر شناگر در مسافت رفت و برگشت تمام مسیر را طی نکند، واجد شرایط شناخته نمی شود.
  • در هنگام مسابقه هیچ شناگری حق پوشیدن هیچ اشیا یا استفاده از وسائلی برای افزایش سرعت استفاده کند.

منبع: ویکی پدیا


پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *