کیوکوشین چیست؟

کیوکوشین چیست؟ / ویکی ووک

یکی از بزرگترین و پرطرفدارترین سبک های کاراته، سبک کیوکوشین آن است که توسط ماسوتاتسو ژاپنی برای اولین بار بنا شده است. این سبک غیرکنترلی و آزاد یکی از موثرترین رشته ی هنرهای رزمی در جهان محسوب می شود که در ادامه این بخش به تاریخچه و نحوی حرکات کاراته سبک کیوکوشین می پردازیم. اما در بخش های قبلی به ویکی اسپرت به هنرهای زرمی مختلفی از جمله نینجوتسو، هاپکیدو، ووشو و بوکس پرداخته ایم که در صورت تمایل میتوانید از آن مطالب هم استفاده ببرید.

تاریخچه کیوکوشین

درسال 1923 ماسوتاتسو اویاما در کره جنوبی متولد شد، وی در حال تحصیل مدرسه ایی در سئول شروع به یادگیری کمپوچینی کرد و خیلی زود استعداد خود را در زمینه های هنرهای رزمی را به رخ همگان کشید و پس از گذشت دوسال به دان یک این رشته رزمی نایل گشت. در سال 1938 شروع به آموختن کاراته کرد، درست دوسال بعد شروع کردن این رشته ورزشی دان دو خود را از اساتید مجرب گرفت و این افتخارات همزمان با آغاز تحصیلات دانشگاهی خود شد.

 

کیوکوشین چیست؟ / ویکی ووک

 

ماسوتاتسو در دانشگاه با دو نویسنده و پژوهشگر حوزه تربیت بدنی آشنا شد و به همراه آن دو به مطالعه بیشتر درباره ی روش سامورایی و کاراته پرداخت که ماه عسل این تحقیقات و همچنین تجربیات خود در کاراته و قهرمانی های زیاد ایشان پس از چهل سال به بار نشست و کیوکوشین سبکی تلفیقی از کاراته ژاپنی، کنپوی چینی و ته کیهون کره به همگان بصورت رسمی معرفی شد و این ورزش رسما پا به عرصه هنرهای رزمی محبوب و هیجان انگیز گذاشت. این استاد ارزنده برای اولین بار در سال 1950 هنر خود را در مبارزه با یک گاو نر وحشی به اجرا گذاشت که در این مبارزه دو شاخ گاو را با ضربه ایی تیغه ای شکست و لقب گاوکش را از آن خود کرد.


شاید دوست داشته باشید

مکان های دیدنی کیش کجاست؟ / ویکی ووکمکان های دیدنی کیش کجاست؟

کیش به دلیل محاصره بودن در دریا و جاذبه های بی نظیر خود به قطبی در گردشگری ایران بدل شده است. سواحل…

 

 


درباره ی کیوکوشین کاراته

در کیوکوشین دو کاراته کا بصورت انفرادی به مبارزه می پردازند و در پایان هر مبارزی موفق به وارد کردن ضربات درست دست و پا به بدن حریف خود شود، امتیازات بالاتری را کسب می کند و برنده مسابقه اعلام می شود. فلسفه کیوکوشین بسیار ویژه و عمیق است و تقریبا بخش عمده ای از این سبک را از سبک شوتوکان از مکتب اصلی شوتوریه در اوکیناوای ژاپن الهام گرفته شده است.

 حفظ تعادل در کنار آرامش و تاکید بر تمرینات سخت و استقامتی در سال های مکرر جزئی از فلسفه ی کیوکوشین می باشد، همچنین در این سبک تکیه اصلی بر سلامتی جسم و روح کاراته کاها است و هدف غایی در کیوکوشین نه تنها برخلاف ظاهر مبارزه خشونت بار آن، خشونت نیست بلکه اساس آن رسیدن به مکارم اخلاقی و روح لطیف و بزرگ منشی است. مبارزات سبک کیوکوشین روی مبارزات واقعی و خیابانی و در فاصله نزدیک بنا شده است، بطوری که دو مبارز بدون گرفتن فاصله ضربات مشت و لگد را بصورت متوالی و با حداکثر قدرت به حریفان وارد می کنند. در این سبک، کاراته کاها با کمربندها سطح بندی می شود که هر کدام از رنگ های کمربندهای زیر دارای فلسفه ایی زیبا و مجزا می باشد:

  • سفید
  • نارنجی، اغاز طلوع خورشید
  • آبی، آسمان نماد آرامش و امید
  • زرد، شروع تابش کاراته کا
  • سبز، رویش و جوانه زدن قدرت جسمانی و روحی
  • قهوه ایی، کاراته کای خاکی و سربزیرتر شده است
  • مشکی، اغاز تاریکی و ابتدای راه اصلی کاراته به سمت معبد وجودی

و در ادامه با توجه به مهارت های فردی و مدیریتی یک کاراته کای ساده به دان و استادی می رسد و می تواند تا دان دهم پیش برود و خود بطور مشخص به آموزش مشتاقان هنرجویی در کاراته بپردازد.

 

 

کیوکوشین چیست؟ / ویکی ووک

 

قوانین و مقررات کیوکوشین

  • ضربات پا به سر مجاز است.
  • انواع ضربه شوتو اوچی یا تیغه دست و نوکیته یا نوک انگشتان در مبارزات رسمی ممنوع است.
  • وارد کردن ضربه دست به سر و گردن خطا است.
  • زدن ضربه از پشت به حریف خطا محسوب می شود.
  • ضربه به حریف زمین افتاده خطا است و درصورت شدت بالای حمله به اخراج مبارز می انجامد.

پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

 


منبع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه در “کیوکوشین چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *