قبل و بعد از ورزش کردن چی باید بخوریم؟

قبل و بعد از ورزش کردن چی باید بخوریم؟ / ویکی ووک

ورزش یکی از کلیدی ترین و مهم ترین بخش های زندگی هر فرد می باشد که هر شخص با داشتن زمانی منظم برای ورزش کردن نه تنهای آمادگی جسمی و ذهنی خود را بالا میبرد بلکه می تواند خود را در برابر بیماری های مختلف بیمه کند. اما شرط همه ی این موارد داشتن تغذیه ی مناسب در قبل و بعد از ورزش کردن می باشد که اثر بخشی حرکات ورزشی را به حداکثر می رساند و از ضرر های بی شماری جلوگیری می کند که در ادامه بیشتر با فواید داشتن تغذیه مناسب درهنگام ورزش کردن آشنا خواهیم شد.


شاید دوست داشته باشید

مکان های دیدنی کیش کجاست؟ / ویکی ووکمکان های دیدنی کیش کجاست؟

کیش به دلیل محاصره بودن در دریا و جاذبه های بی نظیر خود به قطبی در گردشگری ایران بدل شده است. سواحل…

 


رژیم غذایی قبل و بعداز ورزش کردن چگونه است؟

وعده های غذایی در طول دوران ورزش بسیار جایگاه مهمی در روند تمرینات و حرکات ورزشی افراد دارند و باید جدی گرفته شوند. منبع اصلی سوخت بد در هنگام ورزش کردن کربوهیدرات ها می باشند که یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات می تواند خیلی در فعالیت های ورزشی موثر باشد. مواد غذایی مانند:

  • غلات کامل
  • سبزیجات
  • انواع میوه
  • حبوبات

یکی از اصلی ترین منابع دریافت کربوهیدرات ها می باشند که می توان از اینها در قبل، حین و بعداز تمرینات و فعالیت های ورزشی استفاده شوند. برای شروع تمرینات ورزشی در بازه زمانی دو الی چهار ساعت قبل از ورزش می توانید از مایعات و نوشیدنی ها سالم در حجم زیاد استفاده کنید که سطح آب بدن شخص بالا برود و در وعده های غذایی حتما باید کربوهیدارت و سوخت نیاز به سوزاندن ماهیچه ها به اندازه کافی به بدن برسد که می تواند یک وعده غذایی سرشار از کربوهیدارت با پروتئین کم و درصد چربی بسیار پایین استفاده شود که این برنامه به افزایش سطح انرژی و حفظ آب بدن کمک شایانی می کند.

 

قبل و بعد از ورزش کردن چی باید بخوریم؟ / ویکی ووک

 

اما مصرف کربوهیدرات ها بصورت مایع و نوشیدن مایعات سالم می تواند هم سطح آب بدن را حفظ کند و سوخت مورد نیاز بدن را در حین ورزش کردن تامین کند. همچنین برای وعده های بعداز ورزش کردن خیلی از پزشکان و پژوهشان توصیه می کنند که مصرف کربوهیدرات ها و پروتئین ها را ادامه دهند چرا که در این زمان بدن نیاز شدیدی به آمینو اسید در پروتئین و سوخت دارد که ماهیچه ها را ترمیم و مایعات از دست رفته را جبران کند، پس مواد غذایی مانند:

  • گوشت سفید (مرغ) بخار پز شده
  • ماکارونی
  • سبزیجات فراوان

می تواند در ترمیم ماهیچه ها و بازپس گیری سطح انرژی و آب بدن کمک فراوانی به بدن داشته باشند.

نبود رژیم غذایی قبل و بعد از ورزش کردن چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

باید این نکته را در نظر گرفت که وعده های غذایی حتما در حدود دو الی چهار ساعت قبل از ورزش کردن میل گردد که با شکم پر به ورزش نپردازید زیرا باعث ناراحتی معده، حالت تهوع و انقباظات شکمی می گردد. اما نداشتن تغذیه مناسب قبل و بعد از ورزش کردن ضررات غیرقابل جبرانی را به بدن و مفاصل وارد می کند که در بعضی مواقع افت فشار یا قند خون و بی هوشی و سکته های قبلی و مغزی در حین انجام حرکات ورزشی می گردد.


پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

Kail

مسير موفقيت با محل هاى توقف کننده وسوسه انگيز بسيارى نقطه گذارى شده، متوقف نشو | تلاش، انگیزه و هدف گذاری می تواند انسان را به هر نقطه ای برساند،
به امید فردایی روشن 🙂

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *