فوتبال چیست؟

فوتبال چیست؟ / ویکی ووک

در ویکی اسپرت این بخش به یکی از جذاب ترین و مجبوب ترین و پرطرفدارترین ورزش تیمی جهان به نام فوتبال می پردازیم. فوتبال ورزشی است که در آن یازده فوبالیست یا بازیکن با یک توپ بر روی چمن با هدف به دروازه رساندن توپ یا اصطلاحا گل کردن توپ با تیم مقابل به رقابت می پردازند. حال این یازده بازیکن هرکدام در زمین فوتبال وظایفی را دارند که در ادامه بیشتر به این ورزش جذاب تیمی و تاریخچه آن خواهیم پرداخت. در بخش های قبلی نیز به ورزش های پرطرفدار و محبوب مانند بسکتبال، والیبال، فوتسال و هندبال پرداخته ایم که در صورت تمایل می توانید با این ورزش ها نیز بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه ی فوتبال

شواهدی تاریخی و باستانی بر این ادعا که فوتبال ریشه ایی آسیایی دارد، صحه می گذارند و به درستی قدمت این ورزش هیجان انگیز به سده های دوم و سوم پیش از میلاد در چین با نام تسو چو بر می گردد. تسو چو چینی در زمان امپراتوری هان بسیار مورد استقبال قرار گرفته بوده و در میان مردم چینی بسیار گسترش داده شده است. بعداز آن نام دیگری در کشور ژاپن شکل گرفته است که در مقایسه با فوتبال امروزی بسیار متفاوت بوده است، همچنین نمونه ایی مشابه در یونان و امپراتوری رم باستان با نام هارپاستوم هم بازی می شده است که نشان های فوتبال امروزی را بیشتر دارا بوده و در آن زمان بازیکنان در زمینی که طول و عرض خاصی نداشته باید توپ را با شوت یا پاس به یکدیگر به گل تبدیل کنند و بازیکنان حریف به هر روشی مانع این کار می شدند.

 

فوتبال چیست؟ / ویکی ووک

 

اما فوتبال مدرن امروزی از سده دوازدهم میلادی از انگلستان آغاز شده و بصورت جدی بازی می شده که در سال 1863 سازمان فوتبال انگلستان به صورت رسمی آغاز به کار کرد و تاسیس شد. وظیفه این نهاد توسعه فوتبال و آموزش آن بصورت درست به عموم مردم بود که با مورد توجه قرار گرفتن این رشته ورزشی به سرعت در سایر کشورهای اروپایی ازجمله دانمارک گسترش یافت. در دوره ایی قبل از فعالیت رسمی سازمان فوتبال انگلستان هنری دوم و چهارم این بازی را به دلیل محبوبیت بالا و صدمه زدن به ورزش های بومی و محبوب مانند شمشیرزنی و تیراندازی با کمان ممنوع کردند ولی این رشته بالاخره راه خود را یافت و در سال 1885 اولین مسابقه بین دو کشور آمریکا شمالی و کانادا انجام شد.

درباره ی ورزش فوتبال

فوتبال بازی تیمی است که دو تیم متشکل از یازده بازیکن در زمینی مستطیل شکل به ابعاد 90 تا 120 متر عرض و 45 تا 90 متر طول در دو نیمه 45 دقیقه ایی به بازی می پردازند. توپ، مهم تری شی این بازی که دور آن 71 سانتی متر می باشد در زمین توسط بازیکنان به گردش در می آید تا در نهایت از خط دروازه عبور کند و گلی به ثمر برسد. یک تیم فوتبال توسط سرمربی و دستیاران آن اداره می شود و سیستم ها و تاکتیک های فوتبالی توسط این شخص به بازیکنان داده می شود تا با این سیستم و نحوه ی بازی در زمین آرایش بگیرند و توپ را به گردش در بیاورند.

یازده بازیکن داخل زمین هرکدام در پست های مخصوص به خود بازی را دنبال می کنند که این پست ها باتوجه به روحیات و توانایی های این بازیکان توسط خود بازیکن و سرمربی انتخاب می شود.

پست ها در فوتبال

  • دروازبان ( GK )، بازیکنی که توانایی واکنش های سریع و قدرت تصمیم گیری آنی را دارد می توانند محافظ خوبی از دروازه باشد.
  • مدافع ( CB )، بازیکنی که در زمین نزدیک به دوازه بازی می کند و وظیفه حفظ و حراست از دروازه را در مقابل بازیکنان حریف دارد.
  • هافبک ( CM ) ، بازیکنانی که در این پست بازی می کنند در میانه میدان قرار می گیرند و بیشتر با توجه به خلاقیت و قدرت حفظ توپ بالا در این منطقه زمین حضور می یابند.
  • مهاجم ( Forward )، بازیکنی که نزدیک دروازه حریف و در پیشانی زمین قرار می گیرد تا وظیفه گلزنی را در تیم انجام دهد که معمولا این بازیکنان قدرت تصمیم گیری سریع و درست و همچنین سرعت و تکنیک عبور از مدافعان را دارا هستند.

در داخل زمین توسط سرمربی رهبری به اسم کاپیتان گذاشته می شود که با بازوبند از سایر بازیکنان قابل تشخیص خواهد بود و معمولا ملاک و معیار کاپیتانی تجربه و سابقه بازی در یک باشگاه محسوب است، مگر آنکه مربی نظر دیگری داشته باشد و فرد اصلح تری را برای این کار درنظر داشته باشد.

 

 

فوتبال چیست؟ / ویکی ووک

 

قوانین و مقررات فوتبال

  • بازی فوتبال توسط یک داور وسط و سه کمک داور قضاوت می شود و در طول بازی حرف اول و آخر را داور می زند و بازیکنان موظف به اطاعت از داور می باشند.
  • هیچ بازیکنی بجز دروازبان در هیچ شرایطی حق دست زدن و بازو زدن به توپ را ندارد.
  • بازیکنان توپ را در همه جهات و در همه جای زمین جابجا میکنند مگر آنکه در موقعیت آفساید باشند.
  • بازیکنی که به هردلیلی خطایی را مرتکب شود، با سوت دارو بازی با شروعی مجدد آغاز می گردد.
  • داور می تواند به بازیکن خطاکار اخطار با کارت زرد دهد.
  • کارت زرد دوم به بازیکن منجر به اخراج بازیکن از زمین می شود.
  • بسته به خطاهایی که بازیکنان انجام می دهند داور می تواند از کارت زرد یا کارت قرمز و اخراج مستقیم استفاده کند.
  • اگر تعداد بازیکنان در زمین کمتر از 7 نفر باشد بازی لغو می گردد.
  • هر تیم در طول مسابقه اجازه سه تعویض دارد.

پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *