تاباتا چگونه ورزشی است و برای لاغری مؤثر است؟

تاباتا چگونه ورزشی است و برای لاغری مؤثر است؟ - ویکی ووک

ورزش کردن امروزه با توجه به نوع زندگی و فعالیت های شغلی بخش مهمی از سبک زندگی یه نفره که سبک ورزشی تاباتا با توجه به ماهیت و مدلی که داره این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده!

در ادامه این پست به معرفی ورزش و تمرینات تاباتا میپردازم و یه نمونه ویدیویی هم از اون در اختیارتون میزام که ببینید.

پس اگه این موضوع براتون جذابه با من تا انتهای این پست همراه باشید.

تمرینات تاباتا - ویکی ووک

تاباتا چیست و چه اثری دارد؟

با توجه به اینکه عموم زمان در روز رو بی تحرکی پر کرده و از اون طرف غذاهای آماده و فست فود در رژیم غذایی بیشتر ما به دلیل مشغله های مختلف جا باز کرده، اگه نگران سلامتی خودتون بودید قطعا سراغ انواع و اقسام تمرینات ورزشی و تناسب اندام رفتین.

هر کدوم از این تمرینات مدل و سبک مربوط به خودشون رو دارن که با توجه به سلیقه و زمان و توان جسمی افراد، توسط ما مورد انتخاب قرار میگیرن!

سبک ورزشی تاباتا با توجه به نوع تناوبی تمرینات تأثیر بسزایی بر عملکرد سیستم هوازی (قلبی – عروقی) و غیر هوازی (عضله) بدن خواهد داشت و چابکی را برای شما به ارمفان خواهد آورد.

سبک تمرینی تاباتا توسط پروفسور ایزومی تاباتا (Izumi Tabata) و همکارانش ابداع شد.

این سبک با مقایسه بین دو گروه ورزشی انجام شد که یک گروه ورزش بدون تغییر (نسبت به روند ورزشی خودشون) رو در 5 روز و به مدت یک ساعت انجام دادن و گروه دوم 4 روز در هفته و به مدت 4 دقیقه و 20 ثانیه تمرینات با شدت بالا رو تجربه کردن که خروجی این آزمایش سبک ورزشی تاباتا شد.

این سبک تمرینی گونه ای از مدل تمرینی HIIT ست که در پست های بعدی به این مدل هم اشاره میکنم، اما اگه دوست دارید میتونید از پیچ ویکی پدیا HIIT رو مطالعه کنین.

اصل تمرینات تاباتا بر زمان کم تمرین، اجرای منظم برنامه تمرینی و اثرگذاری بالاست.

تمرینات تاباتا برای ورزش خانوادگی - ویکی ووک

ساختار تمرینات تاباتا

مدل تمرینی تاباتا به این صورته که هر ست 30 ثانیه است که از 20 ثانیه تمرین فوق العاده شدید (ultra-intense exercise) و 10 ثانیه استراحت تشکیل شده.

این تمرین باید در 4 دقیقه و 8 ست انجام بشه (به صورت منظم) تا تاثیر اون رو ببینید.

البته اشاره به این نکته مهمه، افرادی که تمرین ورزشی نداشتن و به یکباره میخوان تاباتا رو شروع کنن، قطعا بهشون فشار زیادی میاد که این درست نیست.

این افراد باید به صورت تدریجی وارد این سیکل بشن و بدن خودشون رو عادت بدن تا بتونن سبک تاباتا رو به صورت کامل و درست اجرا کنن.

شاید در نگاه اول ساده به نظر برسه که 4 دقیق ورزش که چیزی نیست، اما در حین اجرا و ورزش، فشار این مد تمرین رو قطعا متوجه میشید.

ضمنا از گرم کردن قبل از اجرای تمرین و سرد کردن بدن در پایان ورزش فراموش نکنید!

تمرینات در تاباتا معمولا بدون وزنه و یا هر وسیله ورزشی خاصی انجام میشه و شامل تمریناتی مثل اسکات (squats)، شنای سوئدی (push up)، حرکت پروانه (jumping jacks)، درجا زانو بلند (high knees) و … هستش.

از ویژگی های این سبک ورزشی اینه که میتونید بدون هیچ پیش نیازی و در هر جایی تمرین ورزشی خودتون رو انجام بدید.

حتی اگه در سفر هستید و یا درگیر مشلغه های گوناگون، تنها چند دقیقه برای سلامت خود زمان بزارید تا بتونید به فرم ایده ال خودتون برسید و به سلامتی تون کمک کنید.

ورزش تاباتا برای همه - ویکی ووک

خوبی این سبک ورزشی اینه که بدون نیاز به هیچ وسیله ای، در هر مکانی و زمانی و با برنامه و حرکات دلخواه قابل اجراست فقط باید به این نکته دقت کنید که تمرینات رو با فشار بالا انجام بدید و روی زمان بندی اجرای اون دقیق باشید.

البته پیشنهاد میکنم که یه برنامه منظم ورزشی داشته باشید و تمرینات خودتون رو با یک مربی (که میتونید با سرچ تو یوتیوب این مربی مجازی رو پیدا کنید و حرکات رو با اون تمرین کنید) انجام بدید.

در ادامه میتونید ویدیویی رو به عنوان مثال ورزش سبک تاباتا مشاهده کنین.

در انتها به نکته هم اشاره میکنم که ورزش زمانی نتیجه کامل داره که با یک رژیم غذایی مناسب هم همراه باشه!

مراقب سلامتی تون باشید!

اگه دوست داشتین میتونید پست ورزش ایزوتونیک رو مطالعه کنید.

ممنونم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *