آشنایی با تور دوچرخه سواری توردوفرانس

آشنایی تور دوچرخه سواری توردوفرانس / ویکی وووک

معتبرترین و باسابقه ترین مسابقات ورزش دوچرخه سواری در سراسر جهان هرساله در کشور فرانسه به نام مسابقه ی توردوفرانس برگزار می گردد. این تور دوچرخه سواری توردوفرانس بزرگ و جذاب هرساله در جاده های فرانسه و کشورهای پیرامون آن در فصل تابستان از پاریس شروع می شود و در انتها رکابزنان بعداز طول مسیر جاده های مختلف به خط پایان در پاریس برمی گردند. در ادامه بیشتر با تاریخچه و قهرمانان بزرگ تور بین المللی توردوفرانس می پردازیم.

تاریخچه تور دوچرخه سواری توردوفرانس

یکی از جوان ترین روزنامه نگاران روزنامه ی ژرژ لوفور (Géo Lefèvre) با پیشنهادی داغ و جذاب وارد دفتر روزنامه شد که این پیشنهاد راه اندازی یک تور دوچرخه سواری در کشور فرانسه بود. این ایده جذاب بسیار مورد استقال قرار گرفت و روزنامه ی L’Auto که با پیشگام های یک تیتراژ پرفروش برای این ایده چاپ کرد. در نهایت با همکاری این دو روزنامه، L’Auto در 19 ژانویه 1903 اعلام کرد که اولین تور بزرگ فرانسه در 5 مرحله از 31 می تا 5 جولای از شهر پاریس شروع می شود و با گذشتن از شهرهای لیون، مارسی، بوردو و نانتس به خط پایان واقع در پاریس می رسند.

آشنایی تور دوچرخه سواری توردوفرانس / ویکی وووک

این مسابقه، شروع بزرگ ترین و مهم ترین تور دوچرخه سواری دنیا بود که با قهرمانی مائوریس گرین به اتمام رسید. توردوفرانس از همان ابتدا قوانین خاص خود را به اجرا درآورد و رفته رفته به تعداد تیم های شرکت کننده و رکابزن ها اضافه شد. تور کنونی شامل 21 روز مسابقه و 2 روز استراحت است که هروز مسابقه ای از سری مسابقات آن برگزار می گردد. در تور دوچرخه سواری کنونی شرکت کننده گان هرساله تور که بین 20 تا 22 تیم است در پایان 23 روز مسابقه مسافت 3500 کیلومتری را از جاده های اصلی کشور فرانسه و بعضی از جاده های کشورهای همسایه مانند بلژیک، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، سوئیس، لوکزامبورگ و انگلستان عبور می کنند.

نحوه امتیازی گیری و رده بندی تور دوچرخه سواری توردوفرانس

آشنایی تور دوچرخه سواری توردوفرانس / ویکی وووک

تعداد اعضای هر تیم بصورت مشخص باید 9 نفر باشد که این تیم ها به شکل تایم تریل (Time Trail) و در چهار نوع رده بندی زیر با یکدیگر به رقابت می پردازند:

  • رده بندی اصلی: این نوع رده بندی بر اساس زمان ثبت شده برای همه مرحله ها می باشد که رقابت کنندگان در انتهای تمامی مراحل دوچرخه سواری که زمان کمتری نسبت به سایر رکابزنان ثبت کرده باشند به عنوان قهرمان معرفی می شوند بعنوان مثال قهرمانی گرگ لموند آمریکایی در سال 1990 که بدون قهرمانی در هر مرحله فقط به دلیل داشتن زمان کمتر نسبت به سایر دوچرخه سواران عنوان قهرمانی پیراهن طلایی را از آن خود کرد.
  • رده بندی کوهستانی: این رده بندی که از سال 1933 شکل گرفته است بر اساس امتیازهای گرفته شده توسط رکابزنان در پایان مرحله های کوهستانی کوه های آلپ و پایرنیس عنوان اولی و پیراهن سفید خالدار قرمز به دوچرخه سواری داده می شود که امتیاز بهتری داشته باشد.
  • رده بندی امتیازی: در این نوع رده بندی به 15 دوچرخه سواری که بعداز اتمام هرمرحله زودتر به خط پایان آن برسند امتیازاتی تعلق می گیرد و هر رکابزنی که در پایان تمامی مراحل بیشترین امتیاز را گرفته باشد بعنوان قهرمان این رده بندی شناخته می شود و پیراهن سبز را بر تن می کند.
  • رده بندی جوانان: در این رده بندی به مانند رده بندی اصلی براساس زمان ثبت شده می باشد که به دوچرخه سواران کمتر از 26 سال عنوان قهرمانی و پیراهن سفید اهدا می شود.

قهرمانان بزرگ تور دوچرخه سواری توردوفرانس

از قهرمانان بزرگ این تور بین المللی در اول لانس آرمسترانگ افسانه ایی است که در بین سال های 1999 تا 2005 هفت عنوان قهرمانی متوالی را از آن خود کرد و بیشترین عنوان قهرمانی را تا کنون دارد که جدی ترین تعقیب کننده این دوچرخه سوار بی نظیر اکنون کریس فروم انگلیسی است که به چهارعنوان قهرمانی و 32 سال سن می تواند رکورد آرمسترانگ را بکشند. از ورزشکاران پرافتخار این تور دوچرخه سواری می شود به نام های زیر اشاره کرد:

  • برنارد هینو (فرانسه – 5 قهرمانی)
  • میگوئل ایندورین (اسپانیا -5 قهرمانی)
  • ادی مرکس (بلژیک – 5قهرمانی)
  • ژاکس آنکیتل (فرانسه – 5قهرمانی)

منبع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *