امپاتی چیست؟

امپاتی چیست؟ / ویکی ووک

امپاتی به معنی خود را به جای دیگران بگذارید و دنیا را از چشم آنها ببینید، امپاتی موضوعی پیچیده در علم روانشناشی است و انواع مختلف دارد که ما برخی از آن ها را در این مطلب بررسی می کنیم.

امپاتی در علم روانشناسی به چه معنی است؟

“امپاتی”، به معنی خود را به جای دیگران قرار دادن است. امپاتی به معنی همدلی است که تفاوتهای با همدردی دارد، زیرا برای همدلی باید بیشتر نزدیک شوید و خود را کامل جای دیگری بگذارید، همدلی یعنی نگاه‌کردن به دنیا از دریچه چشم دیگران. در حقیقت، امپاتی لازمه درک منطق دیگران است. شما اگر جای گرگ یا گل بودید چه می‌دیدید؟ چه می‌کردید؟

امپاتی چیست؟ / ویکی ووک

در امپاتی سه سطح وجود دارد:

  • ابتدا  فرد خود را در جایگاه و دیدگاه طرف مقابل قرار می دهد.
  • آنگاه احساسات و هیجانات او را از دیدگاه و جایگاه او مورد بررسی قرار می دهد.
  • سپس اقدام به ارایه راه حل های ممکن برای او می کند.

امپاتی در کسب و کار نیز دارای جایگاه ویژه ای دارد.

امپاتی چیست؟ / ویکی ووک


شاید دوست داشته باشید

کیک شکلاتی و طرز تهیه آن / ویکی ووککیک شکلاتی و طرز تهیه آن

امروز می خواهیم با طرز تهیه کیک شکلاتی آشنا شویم. این کیک مواد بسیار کمی دارد و به راحتی آماده می شود. این کیک یک عصرانه بسیار مناسب و …


امپاتی در کسب و کار چگونه است؟

دریک مذاکره قبل از آن‌که حرف بزنید باید به سوالاتی پاسخ دهید و بعد، وارد مذاکره شوید. برخی از این سوالات عبارتند از:

اگر ما جای او بودیم چگونه به این موضوع خاص فکر می‌کردیم؟ چه منافعی برای ما اهمیت داشت؟ چه مواردی باعث نگرانی ما می‌شد؟ درچه صورت حس یک بازنده را داشتیم و در چه صورت احساس می‌کردیم، برنده شده‌ایم؟ گاهی نتایج به همین سادگی که ما فکر می‌کنیم، نیستند. مثلا ممکن است برای طرف مقابل شما پاسخگویی به رییس، کار بسیار مهمی باشد.

امپاتی چیست؟ / ویکی ووک

بنابراین باید این نکته را کشف و به آن توجه کنید و حتی کمکش کنید تا به دلایل قانع‌کننده‌ای برای رسیدن به توافق با شما یا عقد قرارداد با شرکت شما دست یابد و آن وقت است که کار را تمام کرده‌اید. وقتی می‌خواهید از طرف مقابل‌تان جواب مثبت بگیرید، نباید فقط دنبال جواب مثبت باشید؛ بلکه باید به عواملی بیندیشیدکه به طرف مقابل شما برای جواب مثبت‌دادن نیاز دارد. مثلا در عقد یک قرارداد طرف مقابل شما به چه می اندیشد؟ مثلا اگر فردی دنبال امنیت سرمایه‌گذاری‌ست باید برای او با دیدگاه او و منطق او حرف بزنید تا خیالش راحت شود.

با افزایش همدلی و امپاتی در وجود خود می توانید فردی موفق در زندگی اجتماعی و کاری باشید.

به امید فردایی روشن:-)

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *