گیاه اسپاتی فیلوم و روش نگهداری آن در آپارتمان

گیاه اسپاتی فیلوم و روش نگهداری آن در آپارتمان - ویکی ووک

گیاه اسپاتی فیلوم را اکثر دوستداران گل و گیاه دیده اند و آن را می شناسند؛ اما شاید با اسم آن چندان آشنایی نداشته باشند و یا آن را بیشتر با نام چمچه ای بشناسند.

در این مطلب قرار است تا با روش نگهداری و آبیاری صحیح و همچنین شرایط آب و هوایی که این گیاه بیشتر در آن می تواند رشد کند صحبت کنیم؛ پس اگر علاقه مند به پرورش گیاهان آپارتمانی هستید با ما همراه باشید.

گیاه اسپاتی فیلوم و روش نگهداری آن در آپارتمان - ویکی ووک

شناخت بیشتر گیاه اسپاتی فیلوم

گیاه اسپاتی فیلوم یا همان گل چمچه ای یکی از گل های بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است و به دلیل داشتن گل های زیبای سفید و نگهداری نسبتاً راحتی که دارد، یکی از گیاهان آپارتمانی محبوبی است که در اکثر خانه های دوستداران گل و گیاه یافت می شود.

این گیاه که خوشبختانه یکی از تصفیه کننده های هوا هم هست، دارای برگ های بیضوی و براق با گل های سفید است که به مرور به زردی و سبزی می گراید تا کم کم از بین برود و خشک شود؛ این گل ها، عمری کوتاه و چند ماهه دارند.

چون این گیاه، یک گیاه گرمسیری و علاقه مند به محیط های گرم و مرطوب است؛ برای سازگار شدن با محیط های بیرون و خارج از آپارتمان، باید حتماً در فضایی گرم و مرطوب و با همین شرایط آب و هوایی قرار گیرد.

این گل در گونه های مختلفی از نظر نوع و اندازه قرار دارد که بیشترین ارتفاع در انواع آن، نهایتاً به 40 سانتی متر خواهد رسید.

با داشتن نور مناسب و کافی، در اوایل تابستان شاهد گل دهی اسپاتی فیلوم خواهیم بود که در تمام طول سال به گل دهی ادامه خواهند داد؛ اما این گل، در دماهای پایین نمی تواند رشد کند و به سرعت از بین خواهد رفت.

گیاه اسپاتی فیلوم و روش نگهداری آن در آپارتمان - ویکی ووک

شرایط نگهداری

نور لازم

این گیاه را نباید در برابر تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید و بهتر است آن را در کنار یک پنجره جنوبی بگذارید تا از نور کافی برخوردار باشد، بدون آنکه اشعه مستقیم آفتاب مخصوصاٌ در اواسط روز بدان بتابد.

نور متوسط، نوری ایده آل و محیطی نیمه سایه برای این گیاه بسیار مناسب است و در نور زیاد لکه هایی قهوه ای روی برگ ایجاد خواهد شد.

شاید جالب باشد که بدانید این گیاه را می توانید در اتاقی بدون پنجره، با تابش نور مصنوعی و با شرایط خاص هم پرورش داده و نگه دارید.

دمای مناسب

گفتیم که این گیاه یک گیاه گرمسیری است و در محیط های جنگلی با نور و رطوبت دائمی، شکوفا و همیشه سبز خواهد بود.

پس باید سعی کنید دمایی بالاتر از 15 درجه سانتی گراد را برای این گیاه زیبا فراهم کنید و ایده آل ترین دما برای این گیاه، دمایی بین 18 الی 22 درجه سانتیگراد است.

آبیاری اسپاتی فیلوم

گیاه اسپاتی فیلوم عاشق محیط های خیلی مرطوب است؛ پس باید خاک گلدان را همیشه مرطوب نگه دارید، اما در آبیاری زیاده روی نکنید.

آبپاشی روی برگ ها و یا قرار دادن گلدان در داخل سینی که از ماسه خیس انباشته شده باشد نیز، به رشد بهتر و شادابی گیاه کمک خواهد کرد.

پس آبیاری به این گیاه را به طور منظم انجام دهید و اگر زمان بین آبیاری را طولانی کنید به شکلی که خاک گیاه خشک شود، برگ های آن شروع به قهوه ای شدن می کنند.

عموماً در تابستان آبیاری به صورت روز در میان و در فصل زمستان، یک بار در هفته آبیاری برای این گیاه آپارتمانی مناسب خواهد بود؛ اما در مجموع، آبیاری این گل به محیط نگهداری، درجه حرارت، میزان نور و نوع خاک آن بستگی دارد.

دانستن این نکته هم ضروریست که این گل به برخی از مواد داخل آب مانند فلورید حساسیت داشته و با قهوه ای شدن برگ ها خودش را نمایان خواهد کرد؛ پس اگر بتوانید از آب تصفیه شده ای که آن را در دمای محیط قرار داده اید استفاده کنید؛ برای آبیاری گیاه بهتر خواهد بود.

ضمناً از باز بودن سوراخ زهکش گلدان اطمینان حاصل کنید تا آب اضافی خاک خارج شود و محیطی باتلاقی برای گل ایجاد نشود؛ این نکته  در رشد مناسب گیاه، بسیار مهم است.

گیاه اسپاتی فیلوم و روش نگهداری آن در آپارتمان - ویکی ووک

چگونگی تکثیر گیاه اسپاتی فیلوم

بهتر است هر سال در فصل بهار، گلدان گل اسپاتی را عوض کنید و از یک خاک سبک چند منظوره با قابلیت زهکشی بالا استفاده کنید.

برای تکثیر آن، وقتی که گیاه به حدی رسید که از گلدان بزرگتر شد، آن را از گلدان خارج کنید و گیاه را به چند قسمت تقسیم کنید و مطمئن شوید که در هر قسمت، چند برگ وجود دارد و بعد آن ها را در گلدان های کوچکتر با خاک مناسب بکارید.

برای کود دهی به اسپاتی فیلوم و برای اینکه محرکی را برای رشد گل فراهم کنید در فصل بهار و تابستان، به آن کود دهید، بهتر است که این کودها دارای مقادیر زیادی از فسفر باشند.

گیاه آپارتمانی - ویکی ووک

دلایل گل ندادن گیاه اسپاتی فیلوم چیست؟

وقتی که گیاه شما گل نمی دهد و یا گل های ضعیفی دارد، معمولاً به دلیل این است که نور کافی دریافت نمی کند، پس برای گل دهی، گلدان را به  محل پر نورتری ببرید تا نور کافی و البته غیرمستقیم به آن بتابد.

اگر گیاه شما گل های سبز و ضعیفی دارد، دلیلش کوددهی و تغذیه نامناسب است و باید کود مناسب و زمان مناسبی را برای انجام این کار انتخاب کنید.

در پایان باید بدانید که مشکلاتی که برای گیاه اسپاتی فیلوم رخ می دهد بسیار کم است و ممکن است این مشکل، با قهوه ای شدن نوک برگ ها نمایان گردد، که معمولاً به دلیل کمبود آب و رطوبت در گیاه و یا تابش بیش از حد نور و کود دهی بیش از اندازه به آن میباشد.

برای حل این مشکل می توانید، روی برگ ها را آبپاشی یا در اصطلاح غبارپاشی کنید و یا اینکه گیاه را بر روی یک سینی پر از شن های خیس قرار دهید.

 

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *