چگونه پاچنبری را درمان کنیم؟

چگونه پاچنبری را درمان کنیم؟ / ویکی ووک

کلاب‌فوت یا پاچنبری یکی از شایع‌ترین ناهنجاری‌های مادرزادی در میان کودکان به شمار می‌رود که در صورت درمان به‌موقع می‌توان این مشکل را در کودکان به‌صورت کامل برطرف کرد. آمارها حاکی از آن است که از بین هر هزار بچه‌ای که به دنیا می‌آیند 10 تا 15 مورد ابتلا به کلاب‌فوت وجود دارد. ما در مطالب قبل با برخی از بیماری‌ها همچون گاستروشزی، هموفیلی، ملانوما و … آشنا شدیم در ادامه بیماری کلابفوت را بررسی می‌کنیم.

پاچنبری یا کلاب‌فوت چیست؟

چگونه پاچنبری را درمان کنیم؟ / ویکی ووک

پاچنبری یکی از شایعترین مشکل پا است که پاها در بدشکلی خود به این صورت می‌شوند که قسمت جلو پا به سمت داخل و پایین چرخیده و در عقب، پاشنه پا هم به سمت داخل چرخیده‌است.

این بدشکلی که کاملاً مشخص است، شامل سه جزء است:

  • پیچش به داخل پا
  • اداکسیون یا انحراف به داخل جلوی پا نسبت به پاشنه پا (نوک پاها به هم نزدیک‌تر از پاشنه پاها هستند)
  • خم شدن کف پاها به داخل (اکوئینوس یا پلانتار فلکسیون)

این عارضه اگر بموقع اقدام شود قابل درمان است.


شاید دوست داشته باشید

خشکی موچگونه خشکی مو را از بین ببریم؟

قرار گرفتن مداوم در برابر خورشید، مواد سمی محیط اطراف و استفاده منظم از محصولات شیمیایی می تواند دلیل این مشکل باشد. خشکی مو در زنان شایع‌تر است. هنگامی که خشکی مو به درستی درمان نشود…


علت پاچنبری چیست؟

این بیماری در پسرها شایع‌تر است که علت آن ناشناخته است. اما وراثت و سابقه‌ی فامیلی بزرگ‌ترین علت کلاب‌فوت است. اما ازلحاظ فیزیولوژی علت این بیماری در اکثر بیماران یک نقص تکاملی جنینی که باعث عدم تعادل بین عضلات اینوتور پلانتار فلکسور و اورتوردورسی فلکسور می‌گردد، مسئول ایجاد بدشکلی است. نیمه دررفتگی مفصل تالوناویکولا نیز در ایجاد بدشکلی نقش دارد، به‌این‌ترتیب که استخوان ناوی (از استخوان‌های مچ پا) به‌جای آنکه در قسمت پشتی سر استخوان قاپ (استخوان اصلی پاشنه پاTalus) قرار گیرد، تاحدی در ناحیه داخلی آن جای می‌گیرد. بافت‌های نرم سمت داخل پا تکامل کمتری یافته و کوتاه‌تر از طبیعی می‌شوند. در صورت عدم درمان به‌موقع، استخوان‌های کف پا (تارسال) به‌صورت ناهنجار، رشد نموده و سبب دفورمیتی دائم پا می‌شوند.

چگونه پاچنبری را درمان کنیم؟ / ویکی ووک

پاچنبری چگونه درمان می‌شود؟

خوشبختانه هم‌اکنون درمان این بیماری بسیار موفقیت‌آمیز است و اصولاً با روش‌های غیر جراحی درصورتی‌که به‌موقع اقدام شود می‌توان این مشکل را برطرف کرد. در بیشتر موارد برای درمان کلاب فوت ابتدا گچ گیری پا انجام و درنهایت عمل سرپایی پشت مچ پا صورت می‌گیرد درحالی‌که پیش‌ازاین اعمال جراحی عمیق‌تری روی پا انجام می‌گرفت.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *