سندرم ترنر چیست؟

سندرم ترنر چیست؟ / ویکی ووک

سندرم ترنر یا نشانگان ترنر یکی از شایعترین اختلالات کروموزومی در بین نوزادان می باشد و نوزادانی که دچار این عارضه هستند در معرض خطر مرگ قرار دارند و تقریبا 98 درصد از تمام جنین‌های مبتلا به این سندرم بطور خودبخود سقط می‌شوند. در ادامه علائم و راه‌های درمانی این بیماری را بررسی می‌کنیم.

سندرم ترنر چیست؟

تمام انسان ها بطور طبیعی دارای 46 کروموزوم می باشند. 44 کروموزوم غیر جنسی و دو کروموزوم جنسی هستند. اگر دو کروموزوم جنسی شبیه به هم باشند (XX) جنسیت مونث و اگر یمی از کروموزوم ها X  و دیگری Y باشد جنسیت مذکر است. در بیماری سندرم ترنر، مبتلایان که فقط در نوزادان دختر بوجود می آید یک کروموزم X وجود دارد یا یکی از آن ها ناقص می باشد. تقریبا 1 طفل از 2500 طفل همراه با این بیماری متولد می‌شود. سندرم ترنر شایعترین اختلال کروموزومی در انسان است. این بیماری اولین بار در سال ۱۹۳۸ توسط هنری ترنر (Henry Turner) کشف شد.

سندرم ترنر چیست؟ / ویکی ووک

علائم بیماران سندرم ترنر چیست؟

همانطور که اشاره کردیم این نوزادان اصولا زنده نمی مانند، اما اگر زنده بمانند ظاهر کاملا زنانه دارند وبه ناهنجاری‌های مادرزادی مانند مشکلات آئورت( مهمترین شاهرگ بدن آئورت می‌باشد )، انسداد شریان ریوی، ناهنجاری‌های کلیوی، عقب ماندگی ذهنی و مشکلات شنوایی مبتلا هستند.


شاید دوست داشته باشید

کمبود ویتامین C چه عوارضی دارد؟ / ویکی ووک

کمبود ویتامین C چه عوارضی دارد؟

کمبود شدید ویتامین C موجب خون ریزی لثه می شود. البته نباید نگران خون ریزی اندک پس از مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان باشید. زنگ هشدار زمانی به صدا درمی آید که…


سایر علایم بیماری عبارتند از:

  • وجود بخشی پرده مانند در قسمت پوست بین گردن و شانه (پرده گردنی)
  • خط رویش موی پایین در پشت سر
  • شکل غیر عادی چشمها از جمله افتادگی پلک
  • اِدِم لنفاوی اندام‌ها
  • نا هنجاری‌های اسکلتی
  • سینه پهن و فاصله بیش از حد نوک پستان‌ها

سندرم ترنر چیست؟ / ویکی ووک

سندرم ترنر چگونه درمان می شود؟

هورمون رشد ممکن است باعث بلند شدن قد کودک مبتلا به این سندرم شود. غالبا هنگامی که دختر به سن 12 تا 13 سالگی برسد، استروژندرمانی نیز مفید می باشد. این درمان باعث رشد سینه ها، موها و دیگر خصوصیات جنسی در دختر مبتلا به سندرم ترنر می شود. این بیماری بوسیله آزمایش کروموزومی (کاریوتایپ) در زمان جنینی نیز قابل تشخیص است و لازم به ذکر است که متاسفانه در حال حاضر خیچ راهکار پیشگیرانه ای برای این بیماری وجود ندارد.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *