رسوبات کلسیم چیست؟

رسوبات کلسیم

رسوبات کلسیم در زیر پوست بدون علامت و یا نشانه های خاصی پدیدار میشوند با وجود این، نشانه ها و علایم یک بیماری زمینه ای که موجب شکل گیری رسوبات کلسیم می شود، ممکن است قابل مشاهده باشد. در این مطلب میخواهیم دلایل و راه های درمان ایجاد رسوبات کلسیم در نقاط بدن را بررسی کنیم.

رسوبات کلسیم چیست؟

هنگامی که فسفات کلسیم در بافت نرم رسوب می کند، کلسینوز یا کلسیفیکاسیون شکل می گیرد. رسوبات کلسیم زیر پوست همانند توده های سفید یا زرد رنگ به نظر می رسد که اغلب به صورت خوشه ای پدیدار می شود.میزان و اندازه این رسوبات متفاوت است و هنگامی که سوراخی روی آن ایجاد می شود، مایع سفیدی خارج می شود.

رسوبات کلسیم چه علائم و نشانه هایی دارد؟

رسوبات کلسیم به طور معمول درآرنج، ساق پا یا انگشتان به وجود می آیند، اما تمام بدن در خطر این بیماری می باشند. رسوبات کلسیم دارای نشانه های همچون: به وجود آمدن جوش ها یا برآمدگی های سفید یا زرد رنگ در پوست که این این رسوبات سفت است زیرا کلسیم توده های سخت ایجاد می کند. ممکن است حساسیت به لمس و حتی درد در ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته، وجود داشته باشد. در مواردی که رسوبات کلسیم بزرگ در نزدیکی مفاصل شکل گرفته باشد، امکان سفتی مفصل وجود دارد که این موضوع قابلیت حرکت مفصل را به میزان چشمگیری محدود می کند. در موارد شدید رسوبات کلسیم، قانقاریای پوستی ممکن است در ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته، شکل بگیرد.

رسوبات کلسیم

رسوبات کلسیم چرا شکل میگیرند؟

آتروژنیک کلسینوز کوتیس

آتروژنیک کلسینوز کوتیس در پی استفاده از برخی داروها و برخی فرایندهای پزشکی شکل می گیرد. از دلایل ایجاد آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تزریق فسفات و کلسیم
  • استفاده طولانی مدت از خمیر الکترود حاوی کلسیم
  • خون گرفتن مکرر از پاشنه پا

ایدیوپاتیک کلسینوز کوتیس

این شرایط به دلایلی نامعلوم ایجاد می شود، بنابراین دلیل واقعی یا عواملی که موجب تشکیل رسوبات کلسیم زیر پوست می شود، ناشناخته است. میزان فسفات و کلسیم در بدن نیز عادی است. همچنین، هیچ آسیب بافتی که به تجمع کلسیم زیر پوست منجر شود، رخ نداده است. افراد مبتلا به ایدیوپاتیک کلسینوز کوتیس هیچ دارویی مصرف نکرده اند یا به تازگی هیچ فرایند پزشکی را که به شکل گیری کلسینوز منجر شود تجربه نکرده اند.

دیستروفیک کلسینوز کوتیس

این شرایط زمانی ایجاد می شود که بافت آسیب دیده باشد و شایع‌ترین نوع کلسینوز محسوب می شود. به طور معمول، التهاب، مرگ بافت یا حتی بدخیمی به تجمع رسوبات کلسیم زیر پوست منجر می شود. دلایل شایع دیستروفیک کلسینوز کوتیس شامل موارد زیر می شود:

  • آسیب دیدگی پوست
  • عفونت های پوستی
  • بیماری های بافت همبند
  • آکنه
  • تومور

 

رسوبات کلسیم

 

چگونه رسوبات کلسیم را درمان کنیم؟

رسوبات کلسیم اغلب بسختی درمان می شود و امکان دارد آزار دهنده باشد. برخی بیماری ها یا شرایط پزشکی در شکل گیری رسوبات کلسیم زیر پوست موثر است.

کنترل این بیماری ها به برطرف شدن مشکل کمک می کند.

ماساژ

افراد بسیاری به این نکته پی برده اند که ماساژ ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته با روغن زیتون و همچنین ژل موضعی یا کرم آلوئه ورا در درمان این عارضه موثر است. این مواد پوست را نرم و لطیف می کند و هنگامی که به طور منظم از آن استفاده شود، این عارضه به تدریج ناپدید خواهد شد.

رژیم غذایی مناسب

کاهش میزان مصرف کلسیم ممکن است به بهبود شرایط کمک کند.

بر همین اساس، از مصرف برخی مواد غذایی مانند محصولات لبنی یا غذاهای حاوی ویتامین A و ویتامین E باید پرهیز شود. همچنین، از مصرف آب میوه های غنی شده با کلسیم نیز باید اجتناب کرد.

به امید فردایی روشن

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *