آروماتراپی یا عطر درمانی چیست؟

آروماتراپی یا عطر درمانی چیست؟ / ویکی ووک

آروماتراپی یک نوع روش درمانی است که در طی آن بیماران با بو و عطر درمان می شوند. رایحه‌درمانی یا عطر درمانی یکی از شاخه‌های پزشکی جایگزین (آلترناتیو) به‌شمار می‌آید. در این مطلب می خواهیم بیشتر با این روش درمانی آشنا شویم.

آروماتراپی چیست؟

همانطور که در ابتدا گفتیم، آروماتراپی یا عطر درمانی یا رایحه درمانی نوعی روش درمانی است که در طی آن، با استفاده از بوها و روغن‌های خاص بیماران را درمان می کنند. شاید می توان گفت که اولین توسط مصر باستان از عطر درمانی استفاده شده است اما بصورت جدی تحقیقات بر روی این روش در سال 1920 شروع شد و بعد از دو سال مشخص شد که مواد معطر نوعی فرکانس تولید می‌کنند که با معیار هرتز قابل اندازه‌گیری است و تا به امروز انرژی امواج ۷۰۰۰ نوع روغن معطر توسط پژوهشگران مورد شناسایی قرار گرفته است.

عطر درمانی و استفاده از روغن های بو دار به روغن هایی با خواص درمانی، روانی و فیزیولوژیکی تقسیم می شود. برخی از روغن ها دارای خاصیت ضد التهاب، تسکین دهنده درد، ضد افسردگی، محرک، آرام بخش، خلط آور و حتی تقویت کننده سیستم گوارش و هاضمه است. روغن های گیاهی با جذب در بدن ما تاثیرات خود را اعمال می کند و باقی مانده آن به طور طبیعی از بدن دفع می شود. این روغن ها می تواند بر هیجانات، ذهن و احساسات نیز تاثیر بگذارد. برخی از روغن های گیاهی که در عطر درمانی استفاده می شود شامل

و … است.

 

آروماتراپی یا عطر درمانی چیست؟ / ویکی ووک

 

روغن های معطر در آروماتراپی چگونه عمل می کند؟

طبق گفته‌های پزشکان بزرگ، بینی ما ظرفیت و توانایی تشخیص یک میلیونیوم بوی مختلف رادارد و بوها به طور مستقیم روی مغز تاثیر می‌گذارند، و به نوعی مانند مواد مخدر عمل می کنند. بوها و روغن های معطر وارد بینی می شوند و با پرزهای بینی تماس حاصل می کند. بوها به وسیله پرزها و از طریق پیازهای بویایی به کمک لرزش های الکتریکی به مغز انتقال می یابند.

سیستم لیمبیک بخشی از مغز است که مرتبط با حالات روحی، احساسات، هیجانات، حافظه و یادگیری ماست. تمام بوهایی که به سیستم لیمبیک می رسند، آثار شیمیایی مستقیم روی حالت روحی ما دارند. به علاوه سیستم لیمبیک محل ذخیره میلیون ها بویی است که به خاطر می آوریم. سلول های روغن های گیاهی خیلی ریز هستند و به راحتی می توانند در پوست نفوذ کنند و جذب جریان خون شوند. مدتی طول می کشد تا مواد زاید از طریق خون ، ادرار، عرق و مدفوع خارج شود.

آروماتراپی در درمان مشکلات عصبی، موارد مرتبط با استرس، بیماری های عصبی، عفونت های پوستی، ریزش مو، التهابات، وجود درد ناشی ازعضلات یا اختلالات اسکلتی بسیار موثر هستند.

به امید فردایی روشن:-)

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *