چگونه بفهمیم سرطان خون داریم؟

سرطان خون

لوسمی یا سرطان خون ، بیماری خون و مغز استخوان است که تا زمانی که درآزمایشگاه دیده نشود، متوجه آن نخواهید شد.از آنجا که تشخیص بموقع آن برای درمان موفقیت آمیز حیاتی است، دانستن این علائم که ممکن است ما متوجه آن نشویم لازم است.

سرطان خون

سرطان خون (لوسمی) چیست؟

سرطان خون یا  لوسمی گروهی از انواع سرطان است که معمولاً از مغز استخوان شروع می‌شود و باعث شکل‌گیری تعداد زیادی گلبول سفید غیرطبیعی می‌گردد.این گلبول‌های سفید خونی به صورت کامل تشکیل نشده‌اند و به آنها بلاست یا سلول‌های لوکمی یا سرطان خون گفته می‌شود.

چند نوع سرطان خون(لوسمی) داریم؟

چهار نوع اصلی سرطان خون وجود دارد:

  • لوسمی حاد لنفوئیدی (ALL)
  • لوسمی حاد میلوئیدی (AML)
  • لوسمی مزمن لنفوئیدی (CLL)
  • لوسمی مزمن میلوئیدی (CML)

همچنین انواع دیگری هم هستند که رواج کمتری دارند.

سرطان خون بخشی از یک گروه وسیع‌تر به نام نئوپلاسم است که شامل خون، مغز استخوان و سیستم لنفوئیدی می‌شود که به تومورهای بافت‌های خون‌ساز و لنفوئیدی معروف هستند.

سرطان خون

علائم سرطان خون (لوسمی) چیست؟

این بیماری علائمی همچون :

  • لکه های بفنش رنگ و یا جوش های قرمز روی پوست

لکه های بنفش رنگ که اغلب به شکل خوشه ای روی سینه ، پشت ، صورت یا دست ها تظاهر می شود. این ها که در واقع رگ های خون و مویرگ های شکسته است بر اثر پایین بودن پلاکت جون بوجود می آید.

  • درد استخوان و مفاصل

درد عمیق در استخوان ها یکی از علائم لوسمی است که بر اثر فعالیت مغز استخوان بوجود می آید. فرد مبتلا ، بیش از سایر قسمت های بدن در استخوان های بلند دست و پا ، احساس درد میکند.

  • سردرد

یکی از علائم لوسمی به ویژه لوسمی حاد سردردهای مکرر حاد و طولانی مدت است، برخی از مبتلایان با سردرد همراه با تعریق شبانه و درد کلی از خواب بیدار می شوند. گاهی سردرد با رنگ پریدگی همراه است.

  • برآمدگی غیرعادی یا گره متورم لنفاوی

لوسمی، توانایی مغز استخوان برای تولید گلبول های قرمز ، پلاکتها و سلول های سفید را کاهش میدهد.

پایین بودن شمار گلبول های سفید توانایی بدن را برای نشان دادن واکنش به عفونت را کاهش می دهد در نتیجه غدد لنفاوی متورم می شود. احتمال تراکم پیدا کردن سلول های سفید خون نیز در گره های لنفاوی وجود دارد.

این برآمدگی ها امکان دارد درقسمت های دیگر بدن همچون گردن،زیر بغل،شکم و یا قسمت های تناسلی ظاهر شود.

  • احساس خستگی و ضعف

با کاهش میزان گلبول های خون نمیتواند اکسیژن را به تمامی قسمت های بدن برساند. در نتیجه مبتلایان دچار کم خونی و خستگی مفرط میشوندو علائمی چون ضعف عضله ، کمبود انرژی و خواب آلودگی دارند.

تب و عفونت های مکرر و و تنفس های غیر عادی از دیگر نشانه های آن است.

به امید فردایی روشن.

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *