بیماری نوروپاتی چیست؟

بیماری نوروپاتی چیست؟ / ویکی ووک

نوروپاتی بیماری است که دلایل گوناگون رشته‌های عصبی بدن به ‌ویژه عصب‌های پیرامونی که خارج از مغز و ستون فقرات قرار دارد آسیب می‌بیند. در ادامه به بررسی این بیماری می پردازیم همچنین در مطالب قبل برخی از بیماری های دیگر همچون: آتاکسی، آتلکتازی و ملانوما را بررسی کرده ایم که در صورت علاقه می توانید آن ها را نیز مطالعه کنید تا اطلاعات عمومی خود را در زمینه بیماری ها ارتقا دهید.

بیماری نوروپاتی چیست؟ / ویکی ووک

نوروپاتی چیست؟

نوروپاتی، نورو به معنای نورون عصب و پاتی به معنای آسیب است که همانطور که اشاره کردیم به دلایل گوناگون رشته‌های عصبی بدن به ‌ویژه عصب‌های پیرامونی که خارج از مغز و ستون فقرات قرار دارد آسیب می‌بیند. این بیماری، با بالا رفتن سن و انحطاط اعصاب و غلاف میلین اتفاق می افتد. این بیماری براثربیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری‌های خود ایمنی به وجود می‌آید. این بیماری تبعات متعددی دارد که پیری یکی از آن‌هاست و به همین دلیل است که این بیماری در میان افراد سالمند شایع است.

چه عواملی باعث نوروپاتی می شود؟

حرکت‌های تکراری یا استفاده مکرر از دست‌ها و پاها می‌تواند باعث افزایش بروز این بیماری شود.

عوامل دیگر شامل بیماری‌هایی مانند:

  • کم کاری تیروئید
  • مشکلات کلیوی
  • کمبود ویتامین B
  • مصرف مشروبات الکلی
  • دیابت
  • برخی عفونت‌ها مانند هپاتیت C واچ آی وی

است.


شاید دوست داشته باشید

باروسما و خواص آن / ویکی ووکباروسما و خواص آن

درختچه‌ی کوچکی است به بلندی یک تا یک و نیم متر، برگ های آن متقابل و دندانه های ریز و منظم، روی برگ منقط می باشد که در نقطه های روی برگ…


علائم نوروپاتی چیست؟

در این بیماری بعلت تخریب پوشش محافظ سلول‌های عصبی، هدایت الکتریکی اعصاب تحت تاثیر قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که یکی از علایم نوروپاتی، بی‌حسی در دست‌ها و پاهاست. بیمار احساس سوزن شدن و سوزش در قسمت‌های مختلف می کند. ضعف در عضلات و ناهماهنگی نیز علایم شایع این بیماری است.

بیماری نوروپاتی چیست؟ / ویکی ووک

چگونه نوروپاتی را درمان کنیم؟

مهار کردن این بیماری بسیار مهم است زیرا می‌تواند مشکلات متعددی به وجود بیاورد. ازآن جا ‌که حس در قسمت‌های مؤثر می‌تواند از بین برود، فرد مبتلابه نوروپاتی به سوختن و مشکلات دیگر پوستی مستعدتر می‌شود. همچنین بدون این‌که فرد مبتلا متوجه شود احتمال آسیب دیدن پوست وجود دارد و درنتیجه فرد به عفونت مستعد می‌شود. درمان علل زمینه‌ای مانند دیابت یا عفونت نیز لازم است.

درمان نوروپاتی به عامل ایجاد کننده آن مربوط می شود. اکثر عامل های این بیماری می توانند درمان شوند.

اگر درمان ویژه ای در دسترس نباشد درد حاصله از نوروپاتی معمولاً از طریق داروها قابل کنترل است. ساده ترین درمان ها به کارگیری داروهایی هم چون استامینوفن، ایبوپروفن یا آسپرین است. در درمان این بیماری راه های خانگی هم وجود دارد که در مطالب بعد آن ها را بررسی میکنیم.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *