چگونه با سندروم بینایی مقابله کنیم؟

سندروم بینایی

استفاده طولانی مدت از رایانه، نگاه کردن زیاد به صفحه نمایش گوشی تلفن همراه وتبلت، باعث مشکلات چشمی و خشکی چشم می شود که این عارضه با نام سندروم بینایی شناخته می شود. به گفته کارشناسان  50 تا 90 درصد کاربران رایانه به سندروم بینایی مبتلا می شوند. در این مطلب میخواهیم با دلایل این سندروم و روش های مقابله با آن را بررسی کنیم.

چرا به سندروم بینایی دچار میشویم؟

تابش خیره کننده و سوسو زدن نور دستگاه از عوامل ایجاد خشکی چشم است.

  • قرمزی
  • تاری
  • دوبینی
  • سوزش
  • سردرد و گردن درد و درد پشت

خستگی عمومی وتحریک پذیری چشم از پیامدهای این سندروم است. همچنین عواملی همچون

  • نور ضعیف
  • درخشندگی و بازتاب زیاد نمایشگر رایانه
  • فاصله نامناسب
  • حالت نامناسب نشستن پشت رایانه
  • مشکلات بینایی اصلاح‌نشده
  • ترکیبی از این عوامل

باعث این سندروم میشود.

 

سندروم بینایی

 

چه کسانی در معرض سندروم بینایی هستند؟

سندروم بینایی رایانه شایع است و خیلی سریع افراد به آن دچار می شوند. در واقع همین که دو ساعت رو به روی مانیتور بنشینید، خستگی چشمی به سراغتان می آید. طبق نظر کارشناسان، خوشبختانه راه‌های موثری وجود دارد که افراد با به کارگیری آن می‌توانند از آسیب دیدگی چشم‌هایشان بر اثر خیره شدن طولانی مدت به نور صفحه مانیتور جلوگیری کنند.

برای پیشگیری از سندروم بینایی باید چه کنیم؟

نوشته ها را بزرگ کنید

برای نگاه کردن به متن‌هایی با فونت ریز مجبورید صورتتان را به صفحه مانیتور نزدیک‌تر کنید که در این حالت چشم‌های شما از حالت تعادل خارج می‌شود. همین مسئله باعث خستگی شدید و سردرد می‌شود. بنابراین فونت‌ها را درشت و کنتراست انتخاب کنید که چشم‌هایتان حین مطالعه اذیت نشود.فاصله مانیتور تا چشم شما باید 50 تا 60 سانتی متر باشد.

پلک زدن

زمانی که به صفحه رایانه خیره می‌شویم فراموش می‌کنیم پلک بزنیم و چشم‌های ما خشک می شود.سعی کنید پلک زدن را فراموش نکنید و مرتب آن را تکرار کنید. استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی یکی دیگر از راه‌هایی است که از خشک شدن چشم‌ جلوگیری می‌کند.نوشیدن آب کافی وتامین امگا 3 به حفظ رطوبت چشم ها کمک می کند.

سندروم بینایی

تنظیم روشنایی

نوری که از صفحه مانیتور ساطع و به چشم‌ منتقل می‌شود می‌تواند سبب خستگی چشم و سردرد شود. بنابراین روشنایی مانیتور را طوری تنظیم کنید تا از بازتاب آن بر صفحه مانیتور جلوگیری شود. همچنین می‌توانید از عینک‌هایی با شیشه‌های آنتی ریفلکس هم استفاده کنید تا نور، چشمان شما را آزار ندهد.

قانون ۲۰، ۲۰، ۲۰ را رعایت کنید

بعد از ۲۰ دقیقه کار کردن،‌۲۰ ثانیه به نقطه‌ای نگاه کنید که ۲۰ فوت از چشمان شما فاصله داشته باشد (هر فوت حدود ۳۰ سانتی‌متر است). چشمان شما ماهیچه‌هایی دارد که به حرکت چشم و تمرکز بر اجسام و نقاط مختلف کمک می کند.

مواد غذایی مفید

هرچند شواهد کافی درباره تاثیر مکمل های ویتامین در درمان سندروم خشکی چشم وجود ندارد اما مصرف برخی از آن ها همچون ویتامین A ،D و نیز امگا 3 توصیه می‌شود. به گزارش مدیکال نیوز تودی، همچنین قطره های چشم یا داروهای تجویزی برای درمان سندروم خشکی چشم توصیه می شود.

به امید فردایی روشن

منابع: روزنامه خراسان

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *