موگه و خواص آن

موگه و خواص آن / ویکی ووک

موگه یا زنبق دره گیاهی از دسته مارچوبه سانان، چندساله و دارای ریشه‌ی زیرزمینی است. این گیاه برای تقویت قلب مفید است و دارای خواص دیگری نیز می باشد که در این مطلب میخواهیم آن ها را بررسی کنیم. همچنین ما در مطالب قبلی برخی دیگر از گیاهان دارویی همچون بابونه، آناغالیس، کاتالپا، لوبلیا و … را بررسی کرده ایم که در صورت علاقه و تمایل می توانید آن گیاهان دارویی را نیز مطالعه کنید.

آشنایی با گیاه موگه

 

موگه و خواص آن / ویکی ووک

 

موگه گیاهی است از خانواده Liliaceae و چند ساله دارای ساقه زیرزمینی ناصاف و پرگره، نسبتا متورم و افقی و دو عدد برگ اصلی موج دار بزرگ بیضی شکل، نوک تیز و دراز با دمبرگ بلند که لوله شده و ساقه را در آغوش میگیرد. ساقه در حقیقت دنباله همان دو برگ است که مستقیما از ریشه بیرون می آید، ساقه گل دهنده آن زاویه دار می باشد که از کنار برگ‌ها بیرون می آید و گل‌های سفید زنگوله ای شکل معلق بسیار معطر در امتداد قسمت انتهایی ساقه گل دهنده در ماه اردیبهشت تا اوایل تابستان ظاهر می شوند. این گیاه معمولا در جنگل های مرطوب مناطق اروپا، شمال آفریقا و شمال آمریکا به طور خودرو می روید، در ایران نیز پرورش داده می‌شود. این گیاه در طب سنتی به نام های موگت , لاله دره , سوسن بری , گل برف , گل موکه معروف است.


شاید دوست داشته باشید

متن کوتاه انگلیسی درباره‌ی استرس و فواید آن / ویکی ووکمتن کوتاه انگلیسی درباره‌ی استرس و فواید آن

متن کوتاه انگلیسی درباره‌ی استرس و فواید آن !!! فواید!!!! بله فواید، تا به حال هر وقت صحبت از استرس شده همه‌ی ما ذهنیت منفی و منشاء اصلی همه…

 


خواص گیاه موگه

این گیاه از ترکیبات شیمیایی: اسانس, ساپونین, کونوالاتوکسین, کونوالاتوکسول, کلونوالامارین, کونوالارین تشکیل شده است. و دارای خواص متعددی است، و خواص آن عبارتند از:

  • عطسه آور است ( اگر آب دم کرده آن را بنوشید موجب عطسه می شود )
  • ضد تشنج میباشد
  • مقوی قلب است ( به اندازه کم زیرا مصرف بیش از حد آن برای قلب ضرر دارد )
  • ضربان شریانی را منظم میکند
  • برای ازدیاد ترشح ادرار مفید است

 

موگه و خواص آن / ویکی ووک

 

مضرات گیاه موگه

مصرف بیش از حد این گیاه برای قلب ضرر دارد و باعث آشفتگی اسهال و تهوع می شود. لطفا برای استفاده از این گیاه دارویی حتما با پزشک مربوطه خود مشورت کنید.

نظر شما درباره‌ی این گیاه چیست؟ آیا در محل زندگی خود و یا روستاهای اطراف این گیاه را دیده اید؟ لطفا نظرات خود را از طریق کامنت برای ما ارسال کنید.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: اسرار گیاهان دارویی | ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *