سیها و خواص آن

سیها و خواص آن / ویکی ووک

سیها که در طب سنتی به نام باکوچی نیز معروف است یکی دیگر از گیاهان دارویی است که در این مطلب می خواهیم آن را بررسی کنیم. این گیاه دارویی در درمان بیماری لک و پیس موثر است. در ادامه می خواهیم بیشتر با این گیاه آشنا شویم و خواص گیاهی آن را نیز بررسی کنیم. همچنین ما در مطالب قبل برخی دیگر از گیاهان دارویی همچون بابونه، ختمی، لوبلیا، آناغالیس و … آشنا شده ایم، که در صورت علاقه می توانید آن مطالب را مطالعه کنید.

مشخصات گیاه سیها

سیها گیاهی است از خانواده  Leguminosae که دوگونه از این گیاه در ایران شناسایی شده است:

Psorallica Picata DC

درختچه ای است کوتاه و خیلی پرشاخه با ساقه های نقره ای رنگ بابرجستگی هایی مانند زگیل و شاخه هایی لخت و تیغدار. برگهای آن تخم مرغی، نوک تیز با دمبرگ خیلی کوتاه و دارای سه برگچه به رنگ خاکستری تیره اند که در زیر برگها نیز غده هایی وجود دارد. جام گل به رنگ زرد پوشیده از کرک سفید است که کپسول میوه را در برگرفته و دندانه دارند.

P. Drupacea Bunge

گیاهی است چند ساله، پوشیده از کرک و غده ای است. جام گلها کوچک به رنگ بنفش است. برگها ساده با دمبرگ کوتاه و دندانه دار میباشد. میوه  آن کپسول پوشیده از کرک است. این گیاه بومی ایران بوده و در کوه های خراسان می روید.

 

سیها و خواص آن / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

موی سر چگونه

از موی سر خود مراقبت کنیم؟

شست‌وشوی روزانه موها باعث تمیز شدن ظاهری آن‌ها می‌شود اما از طرفی شستن هرروزه موها باعث تحریک غدد چربی پوست سر می‌شود بااین‌حال این کار …

 


خواص درمانی گیاه سیها

همانطور که ابتدا گفتیم در درمان لک و پیس موثر است و اگر این گیاه را بخورید علاوه بر لک و پیس، درمان کننده بیماری های جربه، خارش پوست نیز می‌باشد. همچنین این گیاه دارای خواص دیگری همچون زیر است:

  • مقوی نیروی جنسی و جهاز تناسلی است.
  • درد پشت و درد استخوان ها که در اثر سرما ایجاد شده باشد را درمان می کند.
  • ضعف کلیه ها را درمان می کند
  • بازکننده انسداد مجاری عروق است
  • مدر، معرق، تب بر و ضدانگلی میباشد
  • برای جذام خوب است

بخاطر داشته باشید که این گیاه محرک است و باعث قرمزی پوست نیز می باشد و برای استفاده از این گیاه لطفا حتما با پزشک خود مشورت کنید.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *