خارشتر و خواص آن

خارشتر و خواص آن / ویکی ووک

خارشتر گیاهی است از تیره پروانه واران و درختچه ای است کوچک، گسترده وی زمین که ارتفاع آن نیم تا یک متر است. این گیاه طبیعیت گرم و خشک دارد و به نام های، اشتر غار, اشتر غاز , زنجبیل العجم , زنجبیل الفارس , شینز , گز , ماخ , کندر , زاز, تان وان, استرخار ,کاندرا, شترخار , اشترخار , خار بز , علف ترنجبین , حاج , جواسا معروف است و برای درمان برخی از بیماری ها مفید است که در ادامه آن ها را بررسی میکنیم.

درباره‌ی خارشتر

خارشتر گیاهی است، از تیره ی فرعی پروانه واران، درختچه ای است کوچک، گسترده روی زمین که بلندی آن از نیم متر تا یک متر می باشد و کرک های تیز و ساقه ی منشعب و مخطلط دارد. برگ ها پر کرک می باشند و یک درمیان دندانه دارند که هر دندانه به یک تیغ تیز منتهی می شود. میوه ی آن غلافی کرک دار ،کمی ضخیم ،خمیده و اسفنجی و تخمدان آن پوشیده از تار های ابریشمی است  دانه های آن در ابعاد ارزن و به رنگ سرخ است.

خارشتر و خواص آن / ویکی ووک

ریشه اش بسیار عمیق می شود تا به آب برسد. این گیاه و واریته هایی از آن به طور گسترده ای در جنوب و شرق ایران در بلوچستان، بوشهر، کرمان، اهواز، سرخه، بجنورد، شیروان، سمنان، دامغان و در زرند و تفرود (نزدیک قم) دیده می شود. در هندوستان نیز در بلوچستان و پنجاب دیده می شود. خارشتر معمولاً در نقاط خشک می روید.


شاید دوست داشته باشید

پارکینسون چیست؟ / ویکی ووکپارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون اولین بار در سال ۱۸۱۷ توسط دانشمند بریتانیایی دکتر فرذهاد جیمز پارکینسون شناخته شد و به نام همین دکتر نیز نام گذاری شده است. این بیماری بیشتر در سن…


خواص خارشتر

آب جوشانده ی آن را بنوشید:

  • مقوی و مسهل است
  • تب های پی درپی را درمان می کندی
  • برای ضعف و بیماری های گوارشی مفید است،
  • برای سینه بسیار خوب است

 

خارشتر و خواص آن / ویکی ووک

 

هر روز آن را نرم بکوبید و روی ماست بپاشید و بخورید. سرطان را درمان می کند همچنین جوشانده ی برگ یا گرد کوبیده ی آن را روی زخم بگذارید. بهبود می یابد.   اگر آب آن را صبح ناشتا در بینی بریزید وبعد از یک ساعت کمی روغن بنفشه استنشاق کنید برای رفع سردرد مزمن بسیار مجرب است و مالیدن آن بر موضع برای درمان رماتیسم بسیار نافع است. اگر عرق خارشتر را نیز بنوشید،

  • مدر و معرق است
  • انواع تب را تسکین می دهد
  • برای رفع سنگ کلیه و مثانه تا حدودی موثر است

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *