بوصیر و خواص آن

بوصیر و خواص آن / ویکی ووک

بوصیر ، گیاهی است دو سالمه گه بلندی آن تا دو متر می رسد، طبیعت این گیاه گرم و خشک است و در درمان برخی بیماری ها موثر است که در ادامه آن ها را بررسی میکنیم. این گیاه به نام های بوسیر-علف خرگوش- گل خرگوشک -گل ماهور – علف ماهور – قلومس – آذان الدّب نیز معروف است. در مطالب قبل بابرخی گیاهان همچون پولونیا، آناغالیس، افسنطین و… آشنا شده ایم که در صورت علاقه می توانید آنها را نیز مطالعه کنید.

درباره‌ی بوصیر

همانطور که اشاره کردیم گیاهی است، دو ساله که بلندی آن تا دو متر  میرسد. گلهای آن خیلی کم دوام و پوشیده از تارهای پنبه ای سفید، زرد یا حنایی و در بعضی ارقام قرمز و سفید است. برگهای آن در قسمت پایین ساقه بزرگ و موج دار، بیضی، نوک تیز، بدون دمبرگ، ساقه را در آغوش میگیرد. این گیاه معمولاً در کنار جاده ها و پرچین ها میروید و این گونه در مناطق معتدل هیمالیا، ارتفاعات ۱۵۰۰ تا ۴۰۰ متر در هند و مناطق مختلف جنوب اروپا انتشار دارد. متجاوز از بیست گونه از این گیاه در ایران نیز دیده شده است.

 

بوصیر و خواص آن / ویکی ووک

 

خواص بوصیر

طبیعت این گیاه گرم و خشک است و برگ و دانه و ریشه و گل این گیاه دارای خواص درمانی هستند که در ادامه هریک را بررسی میکنیم.

برگ بوصیر

آب دم کرده ی آن را بنوشید. برای معالجه ی آسم و سایر ناراحتی‌های ریوی مفید است، قابض است و برای نرم کردن سینه مفید است آن را دم کنید، بعد با روغن آغشته کرده روی مواضع متورم بگذارید. ورم فروکش میکند.


شاید دوست داشته باشید

داستان انگلیسی گرگ و بره / ویکی ووکداستان انگلیسی گرگ و بره

امروز داستان انگلیسی گرگ و بره ، را که یک داستان اخلاقی است میخوانیم، این داستان درباره‌ی گرگی است که…

 


دانه‌ی بوصیر

دانه‌ی بوصیر مخدر است و برای تقویت نیروی جنسی مفید است.

گل بوصیر

۱۰ تا ۳۰ گرم از آن را در یک لیتر آب جوش دم کنید، مقدار کمی جوش شیرین به آب صاف کرده ی آن اضافه کرده همه روزه در طول روز ۳ سرفه های سرد رl تسکین میدهد، برای تنگی نفس مفید میباشد، مسکن قولنج ها یا کولیتهای روده است و برای رفع ناراحتی‌های بواسیر موثر  است

 

 

ریشه بوصیر

هر روز پنج گرم از ساییده شده ی  آن را با آب بخورید:

  • سینه را نرم میکند
  • قابض است
  • ضدانگل می باشد

همچنین آن را نرم بسایید و با سرکه ی رقیق مخلوط کرده بخورید. برای قطع اسهال نافع است.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *