چه چیزی را جایگزین نمک کنیم؟

چه چیزی را جایگزین نمک کنیم؟

نمک یکی از پرمصرف‌ترین مواد در جهان است که از آن برای بهبود مزه غذا در پخت‌وپز استفاده می‌شود و در مطالب پیش گفتیم که اصلا مصرف نکرده آن مضر است اما خب بیش از حد استفاده کردن آن نیز خطراتی دارد. نمک منبع مواد معدنی است که میزان اندک آن، به حفظ تعادل الکترولیت‌ها و دیگر فرایندهای مهم بدن انسان کمک می‌کند. در ادامه با برخی از ادویه‌ها که طعم خوبی به غذا می‌دهد و بهترین جایگزین نمک هستند آشنا می‌شویم.

مناسب ترین ادویه های جایگزین نمک

مشکل عمده ما این است که به‌طورمعمول بیش‌ازحد نمک مصرف می‌کنیم و اغلب عوارض جانبی آن را نادیده می‌گیریم. اگرچه در نگاه نخست ممکن است بی‌ضرر به نظر برسد، اما مصرف بیش‌ازحد نمک باگذشت زمان می‌تواند به مشکلات التهابی، قلبی عروقی و کلیوی منجر شود.

 

فلفل سیاه

فلفل سیاه ادویه ای با ویژگی های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است؛ بنابراین هنگام ورود به بدن، از بافت ها در برابر آثار منفی رادیکال های آزاد محافظت می کند. مصرف فلفل سیاه به بدن برای مقابله با فشارخون بالا کمک می کند و با گذشت زمان عملکرد کلیه ها را با تحریک دفع مایعات بهبود می بخشد.

زیره

هنگامی که مصرف نمک را محدود می کنید برای طعم و عطر بخشیدن به غذایتان می توانید از مقدار کمی زیره استفاده کنید.

زردچوبه

ویژگی های ضد التهابی، گوارشی و ضد باکتری زردچوبه به بهبود سلامت انسان و محافظت از سلول ها در زمان ابتلا به بیماری کمک می کند.


شاید دوست داشته باشید

وکاپلا گروه آوازی تهران وکاپلا یا همان گروه آوازی تهران چیست؟

وکاپلا یا همان گروه آوازی تهران یک گروه کر آکاپلا است که فعالیت خود را به سرپرستی…

 

 


پودر پیاز

از ویژگی های مشابه سیر برخوردار است و همچنین حاوی آلیسین است؛ بنابراین زمانی که قصد دارید نمک کمتری مصرف کنید، پودر پیاز جایگزین مناسبی است. البته پودر پیاز از خواص کمتری در مقایسه با خود پیاز برخوردار است، اما مواد مغذی موجود در آن موجب می شود تا گزینه ای خوب برای بهبود عطر و طعم غذا باشد.

سیر

سیر سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست. زمانی که این مواد جذب بدن می شود، به پیشگیری از انواع مختلف بیماری ها کمک می کند.برخلاف نمک، سیر ماده ای با ویژگی های ضد التهابی و ادرارآور است که آثار آن موجب کاهش احتباس مایع در بدن و پیشگیری از مشکلات قلبی عروقی می شود.

 

جایگزین نمک

 

زنجبیل

زنجبیل به واسطه ویژگی های ضد التهاب، گوارشی و آنتی اکسیدانی اش  شناخته شده است و یک گزینه عالی دیگر برای افرادی محسوب می شود که در پی کاهش مصرف نمک خود هستند.

به امید فردایی روشن

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *