چرا عضلات پا میگیرد؟

عضلات پا

گرفتگی عضلات پا اغلب هنگام شب رخ می‌دهد باعث درد شدید می‌شود و فرد بر اثر درد از خواب بیدار خواهد شد. ‏نتایج بررسی‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که این اسپاسم‌ها  با افزایش گرما  بیشتر می شود. اغلب علت گرفتگی عضلات یا اسپاسم پا را کم‌آبی و از دست دادن الکترولیت‌ها در بدن می دانند. در این مطلب میخواهیم به راهکارهای درمان گرفتگی عضلات پا را بررسی کنیم.

دلایل گرفتگی عضلات پا چیست؟

همانطور که گفتیم دلایلی همچون کم‌آبی و از دست دادن الکترولیت‌ها در اسپاسم پا موثر هستند.

تجمع سموم از دود سیگار گرفته، تا مصرف مشروبات نیز می‌تواند روی تعادل الکترولیت‌های بدن تأثیر بگذارد و احتمال گرفتگی عضلات را افزایش دهد. گاهی علت گرفتگی مصرف داروهای ادرار‌آور، استاتین و بتا بلوکرهاست، بنابراین در صورت مصرف این داروها با مشورت پزشک جایگزین مناسب را پیدا کنید. اما در صورت بدتر شدن درد به طوری که غیرقابل تحمل باشد، بهتر است به  پزشک مراجعه کنید می‌توان به درمان‌های خانگی نیز توجه ویژه داشت.

عضلات پا

چگونه گرفتگی عضلات پا را درمان کنیم؟

قبل از خواب آب مصرف کنید

ورزش‌های سنگین و مصرف کم مایعات می‌تواند به کمبود آب منجر شود. بنابراین می‌توانید آب یا نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت را قبل از خواب مصرف کنید. آب به طور طبیعی گرفتگی عضلات را تسکین می‌دهد در حالی که نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت‌ها مانند

  • سدیم
  • پتاسیم
  • کلسیم

تعادل مایعات بدن را حفظ می‌کند.

ورزش های کششی انجام دهید

ورزش های کششی قبل از خواب میتواند بسیار در درمان گرفتگی عضلات مهم باشد، بنابراین لازم نیست یک ورزش کامل قبل از خواب انجام دهید ۳ دقیقه ورزش کششی می‌تواند مانع گرفتگی عضلات شود.

پتاسیم و منیزیم مصرف کنید

زمانی که بدن دچار کمبود ماده کانی می‌شود، قلب به سختی می‌تواند خون را به پاها پمپاژ کند.

منیزیم عملکرد عضله و عصب فشارخون و میزان قند را تنظیم می‌کند در حالی که پتاسیم در حفظ تنظیم آب نیز نقش ایفا می‌کند. این ماده معدنی به طور موثر می‌تواند مانع گرفتگی عضلات پا شود. موز منبع سالم پتاسیم است در حالی که منیزیم را می‌توان در مغز میوه و عدس یافت.

توجه داشته باشید مصرف منیزیم اضافه می‌تواند ناراحتی های کلیوی را بیشتر کند.

عضلات پا

و یکی دیگر از راه های درمان گرفتگی قرار دادن صابون بین رختخواب است، عملی که در گذشته مادربزرگ هایمان انجام میداند و پزشکان نیز آنرا تایید کرده اند، هر چند علت آن هنوز خیلی مشخص نیست اما برخی متخصصان اعتقاد دارند که فشار نرم صابون دلیل این امر می باشد.

به امید فردایی روشن

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *