گوجه فرنگی خواص و فواید بی نظیر آن

خواص گوجه فرنگی - ویکی ووک

گوجه فرنگی یکی از پرمصرف ترین تره باره هایی است که در روزمره و غذاهای ما ایرانی ها وجود دارد. با توجه به این نکته، بد نیست تا با خواص و فواید گوجه فرنگی در یک مقاله مختصر آشنا بشویم. در ادامه با شما خواهم بود تا اطلاعاتی دراین باره تقدیم شما کنیم.

درباره گوجه فرنگی

گوجه فرنگی میوه ای است قرمز رنگ و آبدار. بله، گوجه فرنگی در علم گیاه شناسی، یک میوه تلقی میشود در حالی که عموماً در دسته سبزیجات و تره بار دسته بندی میشود. البته باید به نکته اشاره کرد که از نظر علم باغبانی، گوجه فرنگی در دسته سبزیجات حساب می‌شود. این گیاه بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است که طی دورهٔ استعماری اسپانیا به سایر نقاط جهان منتقل شد. این میوه خوش رنگ، به طور خام یا به‌ عنوان یکی از مواد لازم برای تهیهٔ غذا، انواع سس مصرف می‌شود و بخش مهمی از رژیم غذایی مردم بسیاری از کشورها را تشکیل می‌دهد و جالب است که به طور کلی، نزدیک به یک سوم مساحت مختص به کشت تره بار در جهان را به خود اختصاص داده است.

خواص گوجه فرنگی

خواص گوجه فرنگی

یک گوجه فرنگی متوسط حاوی 22 کالری، 0 گرم چربی، 5 گرم کربوهیدرات و 1 گرم پروتئین است و سرشار از ویتامین آ، ث، کا، ویتامین ب6، پتاسیم، فولات، تیامین، منیزیم، نیاسین، مس و فسفر بوده که همه اینها برای بدن انسان لازم و ضروری هستند. یکی از بهترین مزایای این میوه این است که کلسترول، چربی اشباع شده، سدیم و کالری بسیار پائینی دارد.این گیاه خوش طعم، دارای فواید و خواص زیادی است که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیشگیری از سرطان
  • جلوگیری از سکته مغزی
  • مقابله با خستگی و احساس نشاط
  • مقابله با پیری پوست

گوجه فرنگی، پیشگیری از سرطان و سکته مغزی

لیکوپن ها ترکیبات اصلی گوجه فرنگی را تشکیل داده که با موجب ایجاد رنگدانه های قرمز شده است و خواص آنتی اکسیدانی فوق العاده ای دارد. در تحقیقات دانشمندان فرانسوی در سال 2013 مشخص شد که لیکوپن ها ضد سرطان هستند. بدلیل وجود همین لیکوپن ها و کاهش اکسایش چربی، خطر مسدود شدن رگ ها، بسیار کاهش پیدا کرده و خطر سکته مغزی کاهش میابد. همچنین با مصرف این میوه میتوانید به کاهش فشار خون کمک کنید.

گوجه فرنگی و زیبایی پوست

اگر جزو آن دسته از کسانی هستید که مصرف مداوم گوجه فرنگی دارید، باید بگویم کاهش صدمات ناشی از آفتاب و اشعه فرابنفش برای پوست شما با این مصرف به ارمغان آمده است. همچنین میتوان برای برطرف کردن جوش ها، آکنه ها و دریچه های بزرگ پوستی با همین مصرف امیدوار بود. پاکسازی پوست نیز از خواص مصرف این گیاه است.

خواص و فواید گوجه فرنگی برای آقایان

فواید مصرف گوجه فرنگی برای آقایان

یکی از مشهور ترین خواص مصرف این میوه، کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات است که در مردان وجود دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده، رنگدانه های موجود در گوجه فرنگی، تاثیر بسزایی در کاهش خطر این بیماری دارند.

در پایان این مقاله به این نکته جالب اشاره میکنم که سنگین‌ترین گوجه فرنگی تا حال، وزنی برابر ۳٫۵۱ کیلوگرم داشته است که در سال ۱۹۸۶ در اکلاهما پرورش داده شده و بزرگترین آن نیز با عرضی برابر ۱۹٫۸ سانتی‌متر در سال ۲۰۰۰ در انگلستان به ثبت رسیده است.

برای تمام شما عزیزان آرزوی سلامتی دارم و امیدوارم که مصرف گوجه فرنگی را برای سلامت خود در برنامه رژیم غذایی تان لحاظ نمایید.

منابع: ویکی پدیا | تبیان | نمناک | آکاایران

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *