گردو و خواص آن

گردو

گردو ، درختی بزرگ و زیبا به ارتفاع تا حدود 20 متر است که برگ های آن از چندین برگچه و به تعداد منفرد تشکیل شده است. برگ این خشکبار خوشمزه بعنوان دارویی گیاهی مصرف می شود و در درمان اسهال کاربرد دارد و هرچند التهابات سطحی و خفیف پوست را هم درمان میکند. نام علمی آن ” Juglans regia ” است و از خانواده گردو می باشد. در مطالب پیش از گیاهانی همچون بادرنجبویه و آناغالیس ، افسنطین، شوید، جعفری و… صحبت کردیم در این پست میخواهیم به خواص گیاهی این مغز خوشمزه بپردازیم.

درباره ی گردو

همانطور که عرض شد گردو دارای درختی بزرگ و زیبا به ارتفاع تا 20 متر، برگ آن از چندیدن برگچه و تعداد منفرد تشکیل شده است. درخت یک پایه بوده و دارای گل های نر و ماده است. گل های نر آن شاتون و گل های ماده بصورت غنچه های انتهایی است. میوه های این درخت سفت و در حالت تازه دارای پوسته سبز و مزه ای تلخ است.

گردو

مغز میوه این درخت بسیار با ارزش است و منبع عالی پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی است. مغز این درخت ذر کنار بذر کتان دارای بیشترین اندازه اسید چرب امگا ۳ در میان مواد غذایی گیاهی هستند.

خواص گردو

 

گردو

 

برگ های این درخت جزو اندام دارویی و تانن نیز ترکیبات مهم گردو می باشد و عملکرد دارویی قابض دارد و مصرف خوراکی آن در درمان اسهال کاربرد دارد و مصرف موضعی آن نیز در درمان:

  • التهابات سطحی و خفیف پوست
  • اگزما
  • عفونت های قارچی
  • تعریق شدید پوست کف دست و پا

کاربرد دارد.

بطور کلی مهمترین اثرات این خشکبار عبارتند از:

  • قابض
  • میکروب کش

 

گردو

 

طریقه ی مصرف گردو

برگ های خرد شده بصورت چای، جوشانده و سایر فرآورده های دارویی برای مصرف خوراکی و خارجی استفاده می شود. مقدار مصرف به صورت کمپرس و آبزن 2 تا 3 گرم گیاه در 100 میلی لیتر آب می باشد.

عوارض جانبی گردو

هنوز عوارض جانبی مشخصی از گردو مشخص نشده است اما شما حتما برای اطمینان بیشتر در مصرف دارویی از این گیاه با مشاور دارویی گیاهی مشورت کنید.

به امید فردایی روشن

منابع: اتحادیه گیاهان دارویی | ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *