کدام مواد غذایی حاوی ویتامین K است؟

کدام مواد غذایی حاوی ویتامین K است؟ / ویکی ووک

ویتامین K یکی از مهمترین ویتامین های بدن است که در روز باید جذب بدن شود، این ویتامین به انعقاد خون و استحکام استخوان ها کمک می کند. اگر مقادیر کافی ویتامین K به بدن نرسد احتمال ابتلا به حمله قلبی پوسیدگی دندان و پوکی استخوان افزایش می یابد. در این مطلب میخواهیم بررسی کنید که چه مواد غذایی دارای این ویتامین مفید هستند و چگونه می توانیم این ویتامین را در روز جذب کنیم.

چه مواد غذایی حاوی ویتامین K است؟

کدام مواد غذایی حاوی ویتامین K است؟ / ویکی ووک

قبل از اینکه مواد غذایی حاوی این ویتامین را بررسی کنیم باید بگوییم که دو نوع از این ویتامین وجود دارد.اولین شکل آن ویتامین 1- K است. دومین نوع آن هم دربدن یافت می‌شود که به طور طبیعی محل تولید آن در روده است. هر دوویتامین 1- K و 2- K پروتئین‌هایی تولید می‌کند که نقش آن ها کمک به لخته شدن خون است. لخته شدن خون از خون ریزی مفرط داخلی و خارجی جلوگیری می‌کند. این ویتامین در مواد غذایی های زیر یافت می شود.

کرفس : خوردن روزانه یک ساقه کرفس 15درصد از نیاز بدن به ویتامین K را تامین می کند. کرفس همچنین منبع خوبی برای آهن، پتاسیم، کلسیم و آنتی اکسیدان است.

اسفناج: این گیاه منبع بسیار خوب انواع ویتامین است .مصرف روزانه یک پیمانه اسفناج 181درصد از نیاز بدن را به ویتامین K تامین می کند و همچنین شامل مقادیر زیادی ویتامینC،کلسیم و آهن است.

آلو بخار: یک فنجان آلو 7درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین Kرا بر طرف می کند . آلو منبعی سرشار از پتاسیم، کلسیم، فیبر و ویتامین A است.

هویج10درصد یک هویج متوسط را ویتامین K تشکیل داده است .این ماده غذایی انرژی معادل 25 کالری را آزاد می کند پس گزینه خوبی برای استفاده در رژیم های لاغری است.

بامیه: نصف پیمانه بامیه 43درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین Kرا تامین می کند . بامیه را به خورشت یا سوپ بیفزایید و میل کنید.


شاید دوست داشته باشید

بررسی فولکس واگن پاسات جی تی 2018 / ویکی ووکبررسی فولکس واگن پاسات جی تی ۲۰۱۸

در فولکس واگن پاسات جی تی ۲۰۱۸ قدرت موتوری آن نسبت به مدل معمولی افزایش یافته و پیشرانه آن توانایی تولید ۲۸۰ اسب بخار را دارد. همچنین پیشرانه


کمبود ویتامین K چه علائمی دارد؟

کمبود ویتامین K علائم متعددی دارد اما از مهمترین علائم این کمبود عبارتند از:

  • کبود شدن بدن
  • ظاهر شدن لخته‌های خونی کوچک زیر ناخن‌ها
  • تیره شدن رنگ مدفوع یا وجود خون در آن
  • وجود خون در غشای مخاطی

در صورتی که کمبود این نوع از ویتامین تشخیص داده شود، مکمل‌هایبه نام «فیتونادیون» تجویز می‌شود.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع : زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *