فشار خون بالا یا پرفشاری خون را چگونه کنترل کنیم؟

فشار خون بالا یا پرفشاری خون را چگونه کنترل کنیم؟ - ویکی ووک

بیش از 50 درصد بزرگسالان بدون اینکه خود بدانند دچار فشار خون بالا هستند. فشار خون یا پرفشاری خونHypertension ) بالا معمولا بی علامت است و به آن قاتل بی صدا هم می گویند. از نشانه های بارز فشار خون بالا درد در ناحیه پشت سر، سرگیجه، تپش قلب، تنگی نفس شبانه یا هنگام فعالیت و درد در قفسه سینه است. در این مطلب میخواهیم درباره راه های کنترل فشار خون بالا صحبت کنیم، همچنین ما در مطالب قبل درباره فشار خون در نوجوانان نیز صحبت هایی کرده بودیم که در صورت علاقه میتوانید آن ها را نیز مطالعه کنید.

راه های پیشگیری از فشار خون بالا

چه پرفشاری خون داشته باشید، چه فشار خون شما طبیعی باشد، یکی از مهمترین راه های پیشگیری یا درمان فشار خون اصلاح سبک زندگی است.

کنترل فشار خون بالا با غذای سالم

یکی از مهمترین راه های کنترل این قاتل بی صدا خوردن غذاهای سالم است که می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات

مصرف غذاهای کم چرب و پرهیز ار چربی های اشباع شده

مصرف مواد غذایی دارای پتاسیم مثل کشمش، زرد آلو، آرد سویا و سبوس گندم و گوجه فرنگی ، موز و طالبی و پرتقال.

همچنین میتوانید برای تامین ویتامین D بدن روزانه 10 دقیقه مقابل نور آفتاب قرار بگیرید و غذاهای دریایی مصرف کنید.

 

فشار خون بالا یا پرفشاری خون را چگونه کنترل کنیم؟ - ویکی ووک

 

کم کردن نمک در غذا برای کنترل پرفشاری خون

از خوردن غذاهای کنسروی، غذاهای آماده مانند فست فود ها و ترشیجات حاوی نمک بپرهیزید. لطفا نمکدان را از سفره خود حذف کنید و سعی کنید مصرف نمک خود را روزانه به حداقل برسانید.

کنترل وزن برای پیشگیری از فشار خون بالا

وزن خود را در حالت طبیعی قرار دهید و اگر اضافه وزن دارید این را به خاطر داشته باشید که حتی کم کردن 2.5 کیلو از وزن خود نیز به شما کمک میکند تا فشار خون خود را پایین آورید.

افزایش فعالیت بدنی برای کنترل فشار خون بالا

فعالیت بدنی و ورزش روزانه و منظم می تواند فشار خون شما را پایین بیاورد و آن را همیشه در حالت منظم خود نگه دارد. انجام حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی منظم با شدت متوسط ( طوری که باعث عرق کردن و افزایش ضربان قلب و تنفس شود ولی در حدی که بتوانید صحبت کنید )  را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

مدیریت استرس برای پیشگیری از فشار خون بالا

لطفا برای پیشگیری و کنترل فشار خون، استرس خود را کنترل کنید، ما در مطالب قبل در مورد استرس مطالبی قرار داده ایم که پیشنهاد میکنم که آنها را نگاهی بندازید اما بصورت خلاصه روشهایی مانند: تنفس های عمیق و خواب کافی میتواند بسیار کمک حال شما در مدیریت استرس باشد.

 

فشار خون بالا یا پرفشاری خون را چگونه کنترل کنیم؟ - ویکی ووک

 

ترک سیگار و الکل برای پیشگیری از فشار خون بالا

لطفا باور کنید که سیگار و الکل سلامتی شما را به خطر می اندازد. شما باید به این نکته فکر کنید که فقط به خوتان تعلق ندارید شما به خانواده ای تعلق دارید که شما را دوست دارند. شما می دانید که الکل و سیگار کشنده های بی صدا هستند بنابراین سزاوار نیست که لذت کنار شما بودن را از خانواده بگیرید. لطفا با راهنمایی روانشناسان و پزشکان برای ترک سیگار اقدام کنید همچینین ما در این سایت راهکارهای بسیار عالی را برای ترک سیگار پیشنهاد داده ایم که در صورت علاقه میتوانید از انها استفاده کنید مطئنم که جواب میگیرید.

در پایان باید گفت که بصورت متداول و دوره ای لطفا فشار خون خود را چک کنید. در افراد بالای 18 مقادیر فشار خون به طور معمول به صورت زیر می باشد:

فشار خون طبیعی کمتر از 120 روی 80 میلیمتر جیوه است و پیش فشار خون بالا 120 – 139 روی 80- 89 جیوه است و فشار خون بالا بیشتر مساوی 40 روی 90 میلیمتر جیوه است.

فشار خون بالا یکی از خطرناکترین عوامل برای قلب است و همچنین می تواند به اعضای دیگری همچون چشم و مغز و کلیه آسیب برساند و بدنبال خود عوارض زیر را بدنبال داشته باشد:

  • سکته قلبی و نارسایی قلبی
  • سکته مغزی
  • نارسایی مزمن کلیه
  • اختلال دید بعلت خونریزی شبکیه

این مورد را به خاطر داشته باشید که اگر فشار خون بالا را به موقع تشخیص دهید، می توان بسیاری از عوارض آن را پیشگیری کرد.

به امید فردایی روشن.

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *