چگونه سفره افطار ساده و مفید داشته باشیم؟

سفره افطار

یکی از زیباترین لحظات که همه ما از این ماه مبارک در ذهن مان داریم لحظات سفره افطار است، سفره ی که شاید خوراکی های گران قیمتی ندارد اما با هنرمندی مادر یا همسر خانواده و دست پخت عالی آنها میتواند به زیباترین لحظات این ماه تبدیل شود، در این پست میخواهیم با توجه به سفره های مادر بزرگ هایمان و خانه مادریمان از غذاهای سنتی و نوشیدنی های و بسیار مفید که میتوانید استفاده کنید را معرفی کنیم.

انواع سوپ و آش در سفره افطار

کمتر پیش می‌آید ایرانی‌ها سر سفره افطارشان، آش و سوپ نداشته باشند. این که فرد روزه دار، روزه اش را با خرما باز کند و بعد به سراغ خوردن یک خوراکی مایع برود، قطعا برای التیام معده بعد از ساعات طولانی روزه داری مفید است. در میان اقوام و ملل مختلف، ایرانی‌ها به لحاظ داشتن آش‌ها و سوپ‌های متنوع در فهرست خوراکی‌های سنتی‌شان، رکورددارند.

سفره افطار

شما هم می‌توانید در روزهای ماه مبارک رمضان، آش‌ها و سوپ‌های محلی دیگر نقاط کشور را بر سر سفره خود بیاورید و پخت و طعمشان را امتحان کنید. کافی است دستور پخت آن‌ها را که معمولا از یک فرمولِ ساده و سرراست پیروی می‌کنند، در فضای مجازی یا گروه‌های آشپزی تلگرامی جست و جو کنید، مواد اولیه را فراهم کنید و مشغول شوید.

به غیر از آش رشته مشهور و سوپ جو مرسوم و سوپ شیر پرطرفدار،

  • آش کارده
  • آش انار شیرازی‌ها
  • آش شورباسی آذربایجان شرقی و اوماج آشی آذربایجان غربی
  • آش شولی یزدی
  • آش دوغ شمالی‌ها
  • آش شله قلمکار تهران

از آش‌های معروف ایرانی است که این ماه رمضان می‌توانید پایشان را به سفره و ذائقه خانواده تان باز کنید.

انواع لبنیات، میوه و سبزیجات قابل استفاده در سفره افطار

کمتر پیش می‌آید به افطاری دعوت شوید و نان و پنیر و سبزی تازه که احتمالا با خیار و گوجه‌فرنگی تازه و گردوی اعلا دورچین شده است، بر سر سفره نباشد. آن وقت می‌ماند نان سنگک اعلا که داغ داغ بیاید سر سفره. همه این‌ها با هم در کنار یکی دو رقم میـوه مثل سیب و مـوز یا قاچ‌های هندوانه و خربزه، یعنی یک افطاری کامل، مفید، خوشمزه و بی دردسر برای بانوی خانه.

سفره افطار

همانطور که می‌دانید خوردن سبزیجات، کاهو، خیار و گوجه‌فرنگی و میوه، باعث می‌شود آبِ از دست رفته بدنتان به واسطه روزه، تا حد زیادی تامین شود. خوردن این مدل خوراکی‌ها برای افطار، در میان بیشتر ایرانیان رواج دارد و متعلق به نقطه جغرافیایی خاصی نیست؛ پرطرفدار است و خیلی‌ها ترجیح می‌دهند به جای خوردن غذاهای چرب و سنگین، روزه شان را با این خوردنی‌ها باز کنند.

انواع نوشیدنی های قابل استفاده در سفره افطار

افطار ماه رمضان، آن هم وقتی با فصل تابستان و هوای گرم هم زمان شده باشد، نوشیدنی‌ها و شربت‌های خنک می‌طلبد تا روزه داران به محض افطار کردن، عطش شان را فرو بنشانند. اگر چه در ابتدای باز کردن روزه باید از نوشیدن مایعات زیاد و و خنک پرهیز کرد اما شربت‌هایی مثل

  • خاکشیر آلو
  • تخم شربتی
  • شربت زعفران آبلیمو
  • شربت عسل

مفیدترین شربت‌ها برای سفره‌های افطار است.

سفره افطار

شاید از خواص باورنکردنی تخم شربتی روی قلب، عروق، معده، روده و دیگر اندام‌ها بی خبر باشید اما حتما درباره مفید بودن ترکیب خاکشیر و آلو برای رفع عطش و تنظیم مزاج مطلعید. آلوی خیسانده شده در آب به همراه خاکشیر، باعث می‌شود معده شما شرایط ایده آلی بعد از تحمل فشارهای گرسنگی تجربه کند. برای همین در عموم سفره‌های افطاری، شربت خاکشیر را می‌بینید. شربت گلاب و عرق بیدمشک هم پیشنهادهای دیگر ماست برای رفع عطش بعد از افطار. اگر چه توصیه می‌کنیم شیر عسل را هم با وجود اینکه جزو دسته لبنیات است، در این گروه بگنجانید چون شربتِ بسیار کاملی است.

انواع دسرهای سفره افطار

سر سفره‌های افطار نقاط مختلف ایران، می‌توان غذاهای متنوعی دید؛ از انواع پلوها، شامی‌ها ، خورشت‌های ترش و شیرین تا انواع کوکوها و کتلت‌ها . فارغ از این که چه می‌خورید و در کجای ایران روزه تان را باز می‌کنید، شاید بد نباشد سر سفره، یک دسر محلی سالم و مفید بگذارید. بیشتر این دسرها را که معمولا همه‌شان شیرین و خوشمزه هستند، می‌توانید به راحتی و با ساده ترین مواد در منزل تهیه کنید.

سفره افطار

از جمله رنگینک، که ماده اصلی آن خرماست و معمولا در مناطق جنوبی ایران بر سر سفره‌های افطار دیده می‌شود. شله زرد دوست داشتنی هم که عموم ایرانی‌ها ، هم در ماه رمضان و هم در روزهای ماه محرم آن را می‌پزند و به همسایه‌ها پیشکش می‌کنند، معرف حضور هست.

  • فرنی
  • ماقوت و شیر برنج
  • حلواهای سنتی
  • خوراکی‌ها و دسرهایی از این قبیل

طرفداران زیادی دارد.

البته این روزها دسرهای متنوع و به روزتری هم پایشان به سفره‌های ایرانی باز شده و رنگ و تنوع بیشتری به افطاری‌ها بخشیده. یادتان باشد روزه اولی‌ها عاشق دسرهای سر سفره هستند.

به امید فردایی روشن

منابع: زندگی سالم / روزنامه خراسان

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *