چه عواملی در غذا باعث پیری زودرس میشود؟

پیری زودرس

هر چند تغییرات جسمی و روحی، اجتناب ناپذیر است اما باید دانست که خوردن یا نخوردن برخی غذاها در سرعت بخشیدن به روند پیری نقش دارد . در ادامه به عواملی در تغذیه‌ اشاره شده است که در پیری زودرس نقش دارد. این در حالی است که می توان با تنظیم آن ها در رژیم غذایی یا افزودن مکمل‌ها، جوان تر به نظر رسید و جوانی را احساس کرد.

آیا نخوردن پروتئین‌های حیوانی باعث پیری زودرس می شود؟

در این شرایط با فقدان ویتامین B12 مواجه می  شوید که برای تولید انرژی در بدن ضروری است. این ویتامین فقط در غذایی یافت می‌شود که منشا حیوانی دارد و به تنظیم متابولیسم و تولید انرژی کمک می‌کند. در ضمن خستگی یکی از علایم اصلی کمبود ویتامین B12 است و معمولا در افرادی رخ می‌دهد که از پروتئین حیوانی زیادی استفاده نمی‌کنند.

راه‌ حل

مصرف دو نوبت مواد غذایی بدون چربی مثل شیر یا ماست بدون چربی و 3 تا 4 تکه گوشت لخم در روز، برای رفع این مشکل مفید است. بهترین منابع ویتامین B12 شامل غذاهای دریایی مثل

  • ماهی
  • میگو
  • غلات غنی شده

است.

پیری زودرس

آیا نخوردن مکملها باعث پیری زودرس می شود؟

برخی از این مکمل‌ها مثل منگنز و مس از بروز دردهای مفصلی جلوگیری می‌کند اما بسیاری از افراد از مصرف این مکمل‌ها غفلت می‌کنند. به گفته متخصصان منگنز و مس هر دو برای حفظ سلامت غضروف‌ها و انعطاف پذیری مفاصل مفید و ضروری است.

راه‌حل

از منابع غنی این املاح میتوان به

  • مغز خشکبار
  • گوشت بدون چربی
  • اسفناج

اشاره کرد. اما معمولا ما به اندازه کافی از این خوراکی‌ها نمی‌خوریم تا نیازمان به این املاح برطرف شود.

پیری زودرس

آیا نخوردن ماهی و چربی باعث پیری زودرس می شود؟

ماهی و روغن‌های مفید مثل روغن زیتون بهترین منبع اسیدهای چرب امگا – 3 و ضروری برای بدن است که معمولا تا حد زیادی مانع از تحلیل رفتن حافظه می‌شود.

راه‌حل

غذاهای خود را با روغن‌های طبیعی مثل روغن زیتون طبخ کنید. سپس در هر هفته مصرف ماهی‌های مفید مثل ماهی آزاد و ساردین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. دانه کتان ، غلات سبوس‌دار ، گردو و بادام نیز برای دریافت این چربی‌های مفید توصیه می‌شود. مصرف یک قاشق غذاخوری گردو 5 روز در هفته و 9 تا 12 عدد بادام، 4 نوبت در هفته کافی است.

به امید فردایی روشن.

منابع: روزنامه خراسان

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *