چرا احساس سرما می کنیم؟

چرا زنان بیشتر احساس سرما می کنند؟

شاید این برای ما سؤال باشد که چرا بعضی‌اوقات احساس سرما می‌کنیم، دمای طبیعی بدن افراد، مختلف است. دمای بدن برخی افراد به‌طور طبیعی بالا و برخی افراد پایین است.

دلیل احساس سرما چیست؟

احساس سرما

به‌طورکلی احساس سرما در زنان از مردان بیشتر است. همچنین افراد مسن نسبت به جوان‌ترها بیشتر احساس سرما می‌کنند، زیرا افراد مسن دمای بدن پایین‌تری دارند اما در این زمینه موارد دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت. با بالا رفتن سن، دیواره‌های رگ‌های خونی انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد، درنتیجه گردش خون ضعیف‌تر می‌شود. با جریان پیدا نکردن خون در کل بدن، اندام‌ها به‌خصوص دست‌وپا سردتر می‌شود.

در برخی موارد علت احساس سرما، نازک شدن لایه چربی زیرپوست است که حرارت بدن را ذخیره می‌کند. بیماری‌های نهفته مانند تیروئید (که در تنظیم دمای بدن اختلال ایجاد می‌کند)، فشارخون بالا یا حتی دیابت نیز احساس سرما ایجاد می‌کند. گروه دیگری که همیشه احساس سرما می‌کنند، زنان هستند. جالب است بدانید، نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد، دمای بدن زنان نسبت به مردان بالاتر است اما دست و پای آن‌ها سردتر از مردان است.

چرا زنان بیشتر احساس سرما می کنند؟

احساس سرما

دمای متعادل دست مردان اختلاف ۳درجه ای با دمای دست زنان دارد. اما علت این امر چیست؟ به نظر می رسد بدن زنان برای گرم تر نگه داشتن اعضای حیاتی باید سخت تر کار کند در نتیجه این فعالیت، حرارت اندام های تحتانی کاهش می یابد. باید دانست که مردان نسبت به زنان عضلات بیشتری دارند و زنان چربی بیشتر، در حالی که عضله گرما ایجاد می کند و چربی، گرما را ذخیره می کند. برخی قادرند سرما را خیلی خوب تحمل کنند. نتایج تحقیقات نشان می دهد که اسکیموها برخلاف دیگران دارای جثه ریز و پرترهستند، از این رو بدن می تواند دمای درونی خود را بهتر حفظ کند. کوتاه بودن دست و پا باعث می شود خون رسانی در بدن روند سریع تری داشته باشد، از این رو گرمای بدن حفظ می شود.

چگونه احساس سرما را از بین ببریم؟

خوشبختانه، حساسیت به دما ناراحتی مهمی نیست و به سادگی میتوان آنرا از بین ببرید.

دمای بدن را کنترل کنید

حساسیت به گرما یا سرما ممکن است نشانهٔ تب باشد. پس، اولین کار اندازه‌گیری دمای بدن است. دما را در وقت خواب اندازه‌ بگیرید، چون تغییرات آن در این هنگام کمتر است. اگر تب دارید، استراحت کنید و مایعات زیاد بنوشید.
داروهایتان را کنترل کنید

برخی داروها، مثل مسدود کننده‌های بتا که در درمان بالا بودن

  • فشار خون
  • بیماری‌های قلبی
  • میگرن
  • بیماری‌های تیروئید

مصرف می‌شوند، ممکن است دست‌ها و پاها را به سرما یا گرما حساس کنند. دربارهٔ این عارضه جانبی داروها با پزشک مشورت کنید، شاید در صورت امکان دارو را تغییر دهد.

در آفتاب راه بروید

اگر هنگام صبح احساس افسردگی و سرما می‌کنید، ساعت زیست‌شناختی بدنتان را با هفته‌ای سه بار پیاده‌روی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای در زیر آفتاب صبح تنظیم کنید. سعی کنید صبح زود راه بروید، چون در هنگام صبح تنظیم این ساعت بهتر صورت می‌گیرد. بعد از مدتی صبح‌ها سرحال‌تر بر می‌خیزید و احساس سرما نمی‌کنید.

آهن بخوریداحساس سرما

کمبود آهن شایع‌ترین علت کم خونی، مخصوصاً در میان زنان گرفتار قاعدگی شدید و فقر غذائی است. اگر دچار کم‌خونی شده‌اید، زیاد احساس سرما می‌کنید. باید غذاهای غنی از آهن مثل

  • گوشت لخم
  • بوقلمون
  • ماهی تن
  • گل‌کلم
  • سیب‌زمینی

بخورید. اگر با وجود غذای خوب دچار کمبود آهن هستید، پزشک ممکن است گرفتاری‌های روده را عامل آن تشخیص دهد.

نزد پزشک بروید

اگر حساسیت شما به گرما یا سرما همراه با علائمی باشد که در ابتدای این بخش گفته شد، باید نزد پزشک بروید. شاید دچار اختلال جدی‌تری مثل بیماری تیروئید شده باشید که درمان طبی خاص نیاز دارد. پزشک برای درمان بیماری تیروئید ممکن است مصرف دارو، یا جراحی را تجویز کند.

به امید فردایی روشن.

منابع: Prevention / خراسان

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *