مارچوبه و خواص آن

مارچوبه و خواص آن / ویکی ووک

مارچوبه گیاهی است چندساله و علفی است. این گیاه نام‌های متعدد دیگری همچون: اسیراغس, اسفراغس, یرامیع,  صفوف, صم دهم, الاملک, خشب‌الحیه, جسمس کشک, اسفرک, اسفراج, هرموع, ماردارو,  هلیمون, هلیون, هلگون, نخوشی, کشک‌المار, جنجل و سفرج دارد. ما در مطالب قبل به خواص گیاهان دارویی مثل: آناغالیس, آمله و آش انگور و غیره … پرداختیم، در این مطلب، گیاه دارویی مارچوبه را بررسی می‌کنیم.

درباره‌ی مارچوبه

 

مارچوبه و خواص آن / ویکی ووک

 

مارچوبه گیاهی است چندساله و علفی که قسمت زیرزمین آن شامل یک توده‌ی گوشتی است و چندین جوانه دارد و قسمت فوقانی آن تعداد زیادی ریشه‌های پراکنده و نسبتاً ضخیم دارد. ساقه‌های آن نرم و ترد و گوشتی است که در اوایل بهار از زیرزمین خارج می‌شوند که این قسمت خوراکی می‌باشد. گل‌های آن‌که در اوایل تابستان ظاهر می‌شوند به رنگ سبز، زرد و شبیه لاله کوچک هستند و میوه‌ی آن نیز کروی و به قطر 5 تا شیش میلی‌متر است که پس از رسیدن، قرمزرنگ و زیبا می‌شود و داخل آن ده‌ها دانه‌ی مثلثی سیاه رنگ قرار دارد. این گیاه در آذربایجان، خوی، تبریز و در مناطق مختلفی از البرز و در اصفهان، اراک، کرمانشاه، و در جنوب ایران در بهارلو، شیراز می‌روید و در برخی مناطق نیز پرورش داده می‌شود.


شاید دوست داشته باشید

پی آر پی چیست؟ / ویکی ووکپی آر پی چیست؟

پی آر پی ( PRP ) یا پلاکت درمانی (سلول درمانی) روش نوینی است که بر اساس استفاده از فاکتورهای رشد پلاکتهای خون، فیبروبلاستها و سایر سلولهای بنیادی تحریک، و باعث…

 


خواص مارچوبه

این گیاه طبعی کمی گرم و خشک دارد البته برخی پزشکان، آن را سرد و برخی نیز معتدل می‌دانند. این گیاه دارای ویتامین‌های A, B  و C  است و برای درمان بیماری‌های زردی و یرقان مفید است و نیروی جنسی را زیاد می‌کند و همچنین از تپش قلب هم جلوگیری می‌کند.

 

مارچوبه و خواص آن / ویکی ووک

 

مهم‌ترین خواص مارچوبه:

  • تقویت قلب
  • درمان بی‌اشتهایی ناشی از دوران نقاهت
  • درمان بیماری استسقا
  • تسکین درد سینه، ری
  • تقویت چشم

از ریشه‌ی مارچوبه نیز برای برطرف کردن درد در روده‌ها استفاده می‌شود.

عوارض جانبی مارچوبه

 

مارچوبه و خواص آن / ویکی ووک

 

اسراف در خوردن آن مضر است. برای اشخاصی که مبتلابه التهاب مجرای ادرار و همچنین اشخاص خیلی عصبانی و مبتلایان به رماتیسم حاد و سنگ کلیه مضر است و اثر تشدیدکننده‌ی بیماری را دارد. همان‌طور که در مطالب قبل هم گفتیم برای استفاده از دارویی گیاهی حتماً با پزشک مشورت کنید.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *