شلیل و خواص آن

شلیل

در پست قبل درباره خواص برخی مواد غذایی همچون کاهو، گوجه فرنگی، هلو و طالبی صحبت کردیم و امروز می خواهیم درباره شلیل به بررسی بپردازیم . شلیل از انواع میوه های بومی در آسیا محسوب می شود و از خانواده هلو است و به آن هلوی بدون کُرک نیز گفته می شود. این میوه طبعی سرد و طعمی شیرین تر از هلو دارد هم چنین خواص و فواید فراوانی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم .

درباره شلیل

شلیل حاوی مقادیری از ویتامین های A, C است و این میوه دارای طعم بسیار خوشایندی است.

از جمله خواص شلیل می توان به رفع گرمازدگی در فصل تابستان اشاره کرد. هر شلیلی به طور متوسط دارای 50 کالری انرژی و مقدار فیبر بالایی است و این میوه به دلیل داشتن فیبر بالا برای کاهش وزن در افراد چاق می توانید موثر واقع شود. خوردن مرتب این میوه مفید و حتی استفاده از ماسک آن اثرات بسیار خوبی بروی پوست ما دارد و از پیری ناشی از آفتاب جلوگیری می‌کند و برای سلامت پوست و لایه های محافظتی بدن مفید است.

این ویتامین پوست انسان را با طراوت نگاه می دارد و موجب جوانی پوست می شود. خوردن مرتب این میوه مفید و حتی استفاده از ماسک آن اثرات بسیار خوبی بروی پوست ما دارد و از پیری ناشی از آفتاب جلوگیری می‌کند و برای سلامت پوست و لایه های محافظتی بدن مفید است. این ویتامین پوست انسان را با طراوت نگاه می دارد و موجب جوانی پوست می شود.

شلیل

خواص شلیل

شلیل بسیار کم کالری و کاهش دهنده‌ی چربی خون است و از آن‌جا که فیبر بسیار بالایی دارد موجب کاهش سرعت جذب برخی مواد مغذی به ویژه قندها می‌شود و در عین حال میزان حساسیت به انسولین را نیز افزایش می‌دهد در نتیجه میوه خوبی برای افراد دیابتی است و مصرف آن می‌تواند در کنترل قند خون مؤثر باشد. همچنین شلیل:

  •  سرفه را تسکین می‌دهد
  • برای رماتیسم مفید است
  • میوه ای کم کالری و به طور طبیعی فاقد چربی است
  • در پیش گیری از بروز بیماری های مزمن نظیر سرطان
  • دیابت و بیماری های قلبی عروقی موثر است
  • ،قدرت آنتی اکسیدانی بسیار شگفت انگیری دارد
  • مقادیر قابل توجهی پلی فنول
  • محتوای ویتامین C و کاروتنوئیدهایی همچون بتا کاروتن و کریپتوکسانتین در آن یافت می‌شود
  • شامل لوتئین

 

شلیل

 

این میوه یک ماده مغذی مهم است که سلامت چشم را بیشتر می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون دژنراسیون ماکولا وابسته به سن را کاهش می‌دهدحاوی اسید کلروژنیک است که یک ترکیب طبیعی می‌باشد و مزایای متعددی همچون پیشگیری از بروز تومورهای مختلف و بروز سرطان‌هایی همچون سرطان روده را خواهد داشت این میوه به خاطر داشتن آنتی اکسیدان‌های قدرتمند، می‌تواند دربهبود سلامت قلب مفید باشد.

مادران باردار می‌توانند از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در شلیل به خصوص فولات آن به نفع خود استفاده کنند. وجود پتاسیم فراوان در این میوه در پیشگیری از گرفتگی عضلات کمک می‌کند و سطح انرژی بدن را در مقدار نرمال نگه می‌دارد. فیبری که در این میوه یافت می‌شود باعث بهبود سلامت گوارش می‌شود و ویتامین C موجود در آن به رشد مناسب و توسعه عضلات، دندان ها و رگ‌های خونی جنین کمک خواهد کرد. در فصل تابستان که ما در تماس با اشعه خورشید هستیم،

شلیل

مضرات شلیل

از خوردن هسته شلیل پرهیز کنید زیرا هسته این میوه خوشمزه دارای ماده ای به نام آمگدالین است و که این ماده در بدن به سایند تبدیل می شود که سایند یکی از سم های مضر و خطرناک برای بدن است و موجب بروز بیماری های خطرناکی می شود و حتی ممکن است خوردن هسته شلیل منجر به مرگ در افراد شود.

شیوه نگهداری شلیل

بهتر است شلیل را هر چه سریع تر مصرف کنید زیرا در درمای بالا از بین می‌رود .شلیل باید در جامیوه ای یخچال به مدت زمان حداکثر یک هفته در یک کیسه ی پلاستیکی نگه داری شود.

برای افزایش مدت زمان نگه داری شلیل می توانید آن را فریز کنید و یا به صورت کمپوت در آورید.

 


Arezooنویسنده :

آرزو بزرگوار

درباره نویسنده : دانش آموز


 

منابع : هفت گنج / خاصیت / مجله سلامت

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *