سواد سلامت چیست؟

سواد سلامت چیست؟ / ویکی ووک

سواد سلامت مجموعه ای از مهارت‌های خواندن، شنیدن، تجزیه و تحلیل ، تصمیم‌گیری و توانایی به کارگیری مهارت‌هاست که لزوما به سال‌های تحصیل یا توانایی خواندن عمومی مربوط نمی‌شود. البته تعریف های متعددی از سواد سلامت‌ وجود دارد. اما چیزی که خیلی مهم است بکارگیری و اهمیت آن در زدگی است. در این مطلب به اهمیت سواد سلامت‌ در زندگی اشاره میکنیم.

سواد سلامت یعنی چه؟

سواد سلامت‌ مجموعه‌ای از مهارت‌های شناختی و اجتماعی است که تعیین کننده انگیزه و توانایی افراد برای به دست آوردن اطلاعات، درک و استفاده از آن‌ها برای ارتقا و حفظ مناسب سلامت است. بعضی از افراد دیگر اعتقاد دارند که این سواد یعنی ظرفیت یک فرد برای به دست آوردن، تفسیر و درک محصولات و خدمات اطلاعات سلامت و صلاحیت استفاده از این و برخی دیگر نیز آن را توان دسترسی، درک، ارزیابی و انتقال اطلاعات از طریق ترویج، حفظ و بهبود سلامت، در سراسر دوره زندگی  می دانند.

 

سواد سلامت چیست؟ / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

بررسی خودروی نیسان IMx / ویکی ووکبررسی خودروی نیسان IMx

ین خودرو با طراحی زیبا و خلاقانه سبک جدیدی از محصولات نیسان به معرض نمایش میگذارد. درهای دوطرفه­ی بدون ستون و جلو پنجره ایی که الهام گرفته از مدل مفهومی وی موشن، شکل ظاهری نیسان IMx را خاص کرده است. همچنین وجود سقف …


واژه سواد سلامت اولین بار چه هنگام استفاده شد؟

واژه سواد سلامت اولین بار در سال 1970 بکار برده شد و ااز آن موقع تا الان در مقاله های سلامت بکاربرده می شود. این واژه در کشور های غربی نیز معنی و مفهومی دارد، در آمریکا نیز این واژه بمعنی ، ارتباط بین سواد بیمار و توانایی او در تطابق با رژیم‌های دارویی تجویز شده است.

داشتن سواد سلامت‌ کافی و کاربردی به معنای توانایی بیمار در به کار بردن مهارت‌های سواد در موارد مرتبط با سلامت مثل نسخه‌های دارویی، کارت‌های ویزیت، برچسب‌های دارویی و دستورات مربوط به مراقبت‌های خانگی است.

 

سواد سلامت چیست؟ / ویکی ووک

 

سواد سلامت در زندگی چه نقشی دارد؟

با تعاریف یاد شده از سواد سلامت، مشخص می‌شود که سواد سلامت‌ کم، مانع اساسی در آموزش بیماران به ویژه بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن است و از سوی دیگر، سواد سلامت بالا، میزان بیماری‌ها را در جامعه کاهش خواهد داد و همین طور می‌تواند از هزینه‌های درمان بکاهد.

به امید فردایی روشن.

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *