راه های مقابله با آلزایمر

آلزایمر

امروزه در سراسر جهان بیش از ۲۷ میلیون نفر مبتلا به آلزایمر هستند. آلزایمر، شایع‌ترین نوع اختلال حافظه است که نوعی از مشکل از دست دادن توانایی شناختی محسوب می‌شود.

در این مطلب به چند نکته برای پیش گیری از بیماری اشاره شده است.

آلزایمر چیست؟

 

آلزایمر

 

یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که بتدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. بارزترین تظاهر زوال عقل اختلال حافظه‌است. اختلال حافظه معمولاً بتدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند.

علایم آن شامل

  • سردرگمی
  • از دست دادن حافظه به مدت کوتاه
  •  تغییر در خلق و خو

است. در نهایت، مغز به قدری آسیب می‌بیند که عملکرد بدنی مختل و به مرگ منجر می‌شود. به طور معمول، پس از تشخیص بیماری فرد مبتلا حدود ۱۰ سال عمر می‌کند. این بیماری در افراد بالای ۶۵ سال دیده می‌شود و آغاز زودهنگام آن می‌تواند زیر ۶۵ سال باشد.

این بیماری درمان ندارد اما تشخیص زودهنگام آن، کلید طول عمر فرد مبتلاست. اگرچه داروهای متفاوتی وجود دارد که هیچ یک قابلیت به تاخیر انداختن یا توقف کامل بیماری آلزایمر را ندارد. بیش از ۴۰۰ آزمایش روی داروهای جدید این بیماری در حال انجام است و محققان امیدوارند به زودی درمان جدیدی بیابند. تا آن زمان، پیشگیری بهترین گزینه است.

چکار کنیم آلزایمر نگیریم؟

آب میوه مصرف کنید

نتایج تحقیق ۱۰ ساله‌ای که در سیاتل آمریکا انجام شد، نشان داد مصرف روزانه آب طبیعی میوه یا سبزیجات تا ۷۶ درصد خطر بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. نظریه محققان بر این است که این امر به دلیل پلی فنول آب میوه است، پلی فنولز در آب میوه و چای موجود است.

آلزایمر

بازی های رایانه ای انجام دهید

بازی‌های ویدئویی علاوه بر این که سرگرم کننده است، مغز را نیز هوشیار نگه می‌دارد.

سعی کنید بازی‌های فکری مانند پازل انجام دهید، اما زیاده روی نکنید.

قهوه مصرف کنید

قهوه سرشار از آنتی اکسیدان است که با آغاز و پیشرفت بیماری آلزایمر مقابله می‌کند.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد، خطر بروز این بیماری با مصرف روزی ۳ تا ۵ فنجان قهوه کاهش می‌یابد.

مدیتیشن

مدیتیشن به طور منظم به مدت ۱۲ دقیقه در روز طی ۲ ماه، گردش خون را در افراد مسن بهبود می‌بخشد و این امر باعث جریان رسانی بهتر خون به مغز می‌شود. یکی از بررسی‌ها نشان می‌دهد، مدیتیشن به طور منظم به مدت ۲ ماه باعث شد مبتلایان به این بیماری نتیجه بهتری در آزمایش شناختی کسب کنند.

در نور آفتاب قرار بگیرید

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد ویتامین D۳ همراه با مصرف اسید چربی‌های امگا ۳ از بروز بیماری آلزایمر پیش گیری می‌کند. در داوطلبانی که این دو ماده مغذی را دریافت کردند، رسوبات آمیلوئید از مغز خارج شد. تشکیل این جرم با آغاز بیماری آلزایمر ارتباط دارد. بهترین راه برای دریافت ویتامین D قرار گرفتن در معرض نور خورشید و مصرف مکمل‌هاست.

خواب شب کاملی داشته باشید

پیش گیری از ایجاد رسوب آمیلوئید گام مهمی در پیش گیری از بروز این بیماری است.

خواب شب کافی برای سلامت مغز مفید است. به گفته محققان میزان مناسب ملاتونین در طول زندگی می‌تواند مانع از شکل گیری جرم شود. با خواب کافی و به موقع، میزان تولید ملاتونین را تنظیم کنیم.

میزان مصرف قند را کاهش دهید

محققان این بیماری را دیابت نوع ۳ می‌دانند.

انسولین به طور مستقیم با عملکرد مغز ارتباط دارد و برنامه غذایی غنی از قند، می‌تواند مقاومت به انسولین ایجاد کند. با مقاوم شدن سلول‌های مغز نسبت به انسولین، زمینه شکل گیری رسوب آمیلوئید فراهم می‌شود که مقدمه بیماری آلزایمر است. رژیم‌های نامناسب در طول عمر علاوه بر داشتن پیامدهایی مانند چاقی مفرط و دیابت، می‌تواند آلزایمر نیز ایجاد کند.

آلزایمر

ماهی بخورید

برای کاهش بروز این بیماری، مصرف ماهی را افزایش دهید.

اسید چرب امگا ۳ در ماهی، روند بیماری را کند می‌کند. اسید DHA در ماهی، یکی از ۳ نوع امگا ۳ اصلی را تشکیل می‌دهد. اسید چرب امگا در ماهی‌هایی مانند سالمون، ساردین و قزل آلا موجود است. علاوه بر آن در گردو، تخم مرغ و دانه کتان نیز یافت می‌شود.

به امید فردایی روشن.

منابع: Rodale

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *