آیا خوردن بیش از حد زردچوبه خطرناک است؟

زردچوبه

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که در هندوستان مرگ به علت آلزایمر و زوال عقل بسیار کمتر از آمریکاست واین موضوع مربوط به مصرف بیشتر زردچوبه طبیعی در این کشور است. همچنین شواهد مبنی بر این است که کورکومین پیشرفت آب‌مروارید را به تأخیر می‌اندازد. . افزون بر این، پودر زردچوبه یا کورکومین تجاری به‌طورمعمول حاوی مواد افزودنی است که از آن جمله می‌توان به دی‌اکسید سیلیکون اشاره کرد. برخی انواع ارزان پودر زردچوبه ممکن است حاوی افزودنی‌های غیرقانونی نیز باشد که در برچسب مواد تشکیل‌دهنده به آنها اشاره‌ای نشده است.

درباره کورکومین جز فعال زردچوبه

زردچوبه

کورکومین یا دی فرولوئیل متان جزء فعال ادویه زردچوبه است همچنین، کورکومین یک آنتی اکسیدان قوی است. این ماده، از بدن در مقابل بیماری‌هایی مانند

  • کولیت
  • زخم معده
  • عفونت های ویروسی مانند ایدز

محافظت می‌کند.

ترکیبات فعال اصلی در زردچوبه کورکومینویداست. این ترکیبات ایجادکننده رنگ زرد-نارنجی است و بیشتر فواید زردچوبه به دلیل وجود آن است.

فواید مکمل های کورکومین موجود در زردچوبه

  • کاهش التهاب
  • بهبود عملکرد رگ خونی
  • کاهش خطر حمله قلبی

زردچوبه

عوارض زردچوبه و کورکومین

زردچوبه و کورکومین به طور کلی امن و بدون عارضه جانبی جدی در نظر گرفته می شود. با این وجود، برخی افراد ممکن است هنگام دریافت دوزهای بالا در قالب مکمل، دچار برخی عوارض جانبی آن شوند. زردچوبه حاوی ۲ درصد اگزالات است. مصرف دوزهای بالا،  ممکن است به شکل گیری سنگ کلیه در افراد مستعد منجر شود.  تمام پودرهای زردچوبه تجاری خالص نیست. طبق نتایج مطالعات پودر زردچوبه تجاری ممکن است حاوی موادی مانند نشاسته کاساوا(گیاهی از تیره فرفیون) یا جو، آرد گندم یا چاودار باشد. مصرف زردچوبه های حاوی آرد گندم، جو یا چاودار موجب شکل گیری نشانه های منفی در افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن یا بیماری سلیاک می شود.

ممکن است برخی پودرهای موجود، حاوی رنگ های غذایی مشکوک باشد، یکی از رنگ های پر استفاده در هند زرد متانیل است که با نام “زرد اسیدی ۳۶ ” نیز شناخته می شود. نتایج مطالعات حیوانی نشان می دهد که مصرف مقادیر زیاد از زرد متانیل ممکن است موجب سرطان و آسیب های عصبی شود. همچنین، برخی پودرهای زردچوبه ممکن است حاوی سرب به میزان بالا باشد. نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف ۴۹۰ میلی گرم کورکومین در روز برای یک هفته هیچ عارضه جانبی به همراه ندارد. با این وجود، برخی افراد ممکن است برخی عوارض جانبی خفیف آن را در صورت مصرف دوزهای بالا تجربه کنند.مشکلات گوارشی: افراد با مصرف دوزهای بالاتر از هزار میلی گرم ممکن است دچار مشکلات گوارشی خفیف مانند نفخ، رفلاکس اسید معده و اسهال شوند.

سردرد و حالت تهوع

مصرف دوز ۴۵۰ میلی گرم یا بیشتر ممکن است موجب سردرد و حالت تهوع در تعداد اندکی از افراد شود.

مشکلات گوارشی

افراد ممکن است مشکلات گوارشی خفیف مانند نفخ، رفلاکس اسید معده و اسهال را در دوزهای بالاتر از ۱,۰۰۰ میلی گرم تجربه کنند.

راش پوستی

برخی افراد مواجهه با راش پوستی پس از دریافت یک دوز ۸,۰۰۰ میلی گرمی یا بیشتر از کورکومین را گزارش کرده اند، اما این شرایط بسیار نادر به نظر می رسد.

 

زردچوبه

 

مقدار مصرف زردچوبه

توصیه رسمی برای مصرف آن وجود ندارد و بیشینه مصرف قابل تحمل نیز شناسایی نشده است.

با این وجود، به عنوان یک قاعده کلی، میزان مصرف شما نباید از دوزهای توصیه شده روی برچسب مکمل ها تجاوز کند. از سوی دیگر، برخی دستورالعمل های رسمی برای مصرف کورکومین وجود دارد. کمیته مشترک فائو و سازمان بهداشت جهانی درباره افزودنی های غذایی، میزان مصرف غذایی قابل قبول در روز را سه میلی گرم در هر کیلوگرم از وزن بدن مشخص کرده است.

به عنوان مثال، برای فردی با وزن ۸۱ کیلوگرم  مصرف ۲۳۹ میلی گرم در روز مناسب  است.

 

به امید فردایی روشن.

منابع: روزنامه خراسان / webMD

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *