آیا تداخلات دارویی خطرناک است؟

تداخلات دارویی

بی شک تولید داروهای مختلف را باید یکی از مهم ترین پیشرفت های پزشکی دانست که طی دهه های اخیر توانسته است نقش مهمی در بهبود بیماری ها و افزایش امید به زندگی داشته باشد اما یکی از مشکلات این حوزه ” تداخلات دارویی” است. تداخلات دارویی ، تغییر مکانیسم یک دارو در پی همزمانی با مکانیسم دارویی دیگر است که معمولا چندان مورد توجه نیست و حتی بسیاری از افراد جامعه نیز آگاهی چندانی از آن ندارند. هرسال چندین هزار مورد مرگ و میر ناشی از تداخلات دارویی در گوشه و کنارجهان اتفاق می افتد اما همچنان مصرف همزمان چندین دارو بدون هیچ توصیه خاصی ادامه دارد.

تداخلات دارویی چه افرادی را تهدید میکند؟

تداخلات دارویی سالمندان را تهدید می کند؛ به طوری که عامل 10درصد بستری شدن افراد بالای 65 سال و 20درصد پس از 80 سالگی است. بر اساس تحقیقات، 80درصد نسخه های تجویز شده برای سالمندان، صرف نظر از نوع و شدت، خطر تداخل دارویی را در پی دارد.

تداخلات دارویی در چه مواقعی پیش می آید؟

علاوه بر کادر پزشکی که باید به خوبی چنین مشکلی را مدنظر قرار دهد، لازم است بیمار نیز از پیامدهای همزمانی مصرف داروها و راهکارهای پیشگیرانه از بروز مشکلات آگاهی داشته باشد که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم.

تعداد داروها

خطر تداخل دارویی با افزایش تعداد داروها بیشتر می شود؛

چنان که مصرف بیش از چهار دارو این احتمال را تا سه برابر افزایش می دهد.

هرچند احتمال تداخل بین دو دارو نیز وجود دارد.

 

تداخلات دارویی

 

توجه به مکانیسم عمل دارو

از آن جا که تداخلات دارویی به راحتی قابل پیش بینی نیست، بهتر است از مصرف داروهایی که دوز خطر آنها به دوز تجویز شده نزدیک است، پرهیز کرد.

  • داروهای ضدانعقاد خوراکی
  • دیگوکسین
  • فنی توئین
  • تئوفیلین
  • آمینوگلیکوزیدها

از این جمله است که حتما در صورت مصرف باید با پزشک درباره تاثیرات و مکانیسم عمل با دیگر داروها صحبت و مشورت کرد.

سن

متابولیسم بدن در دوران سالمندی به اندازه دوران جوانی مؤثر نیست. به این معنا که تاثیر دارو چندان خوب و سریع نخواهد بود. به همین دلیل مشکلات دارویی در این سنین بیشتر است.

چگونه از تداخلات دارویی پیشگیری کنیم؟

 

تداخلات دارویی

 

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی باید نکاتی را رعایت کرد. بیمارانی که مجبورند از داروهایی مانند کنترل پرفشاری خون، کلسترول بالا و… به مدت طولانی استفاده کنند در صورت ابتلا به ناراحتی های معمول مانند

از مصرف خودسرانه مسکن و دیگر داروها بپرهیزند و حتما با پزشک مشورت کنند. همچنین باید توجه کرد که بعضی از محصولات غیر دارویی مانند دخانیات، الکل و حتی خوراکی هایی مانند آب گریپ فروت نیز باعث تغییر مکانیسم دارو می شود. به عنوان مثال، آب گریپ فروت عوارض جانبی دارو را افزایش می دهد. همزمانی این خوراکی با داروهای ضد کلسترول و داروهای حاوی ترکیبات سرکوب سیستم ایمنی بدن بسیار جدی و خطرناک است.

به امید فردایی روشن.

منابع: زندگی سالم / PassportSante

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *