شفق قطبی چیست و چه مفهومی دارد؟

شفق قطبی چیست و چه مفهومی دارد؟ / ویکی ووک

شفق قطبی نور زیبایی است که به طور طبیعی در آسمان شب های قطب خودنمایی می کند . این نورهای رنگین و متحرک در افق شمالی به صورت سبز بر افروخته و در صورت طلوع خورشید به صورت قرمز کمرنگ دیده می‌شود. با ما باشید تا ببینیم چطور یکی از طبیعی‌ترین و زیباترین پدیده‌های جو زمین در آسمان شکل می گیرد.

تعریف شفق قطبی

شفق قطبی عبارت است از روشنی‌هایی که ذرات بارداری که از خورشید به سوی لایه‌های زیرین جو زمین سرازیر می‌شوند بوجود می آورد. این پدیده ازحدود عرض جغرافیایی اقیانوس منجمد شمالی تا عرض جغرافیایی اقیانوس منجمد جنوبی قابل رویت است.

 

شفق قطبی چیست و چه مفهومی دارد؟ / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

باروسما و خواص آن / ویکی ووکباروسما و خواص آن

درختچه‌ی کوچکی است به بلندی یک تا یک و نیم متر، برگ های آن متقابل و دندانه های ریز و منظم، روی برگ منقط می باشد که در نقطه های روی برگ…

 


شفق قطبی چگونه بوجود می آید؟

شفق قطبی که همانند تابش‌های رنگی در آسمان است در اثر ورود میدان مغناطیسی زمین به اتمسفر ایجاد می شود. الکترون‌هایی که در طول خطوط نیروی میدان مغناطیسی زمین حلقه می‌زنند وارد جو زمین می شوند. این الکترون ها با مولکول‌های هوای موجود در اتمسفر برخورد می کند. برانگیختگی این مولکولها که تحت تاثیر ذرات باردار میدان مغناطیسی ایجاد شده سبب می شوند که گازهای رقیقی که در ارتفاعات بالای جو قرار دارند، همانند نور لامپ فلوئورسنت بدرخشند. این نورها  هستند که شفق قطبی را می سازند.

 

شفق قطبی چیست و چه مفهومی دارد؟ / ویکی ووک

 

 الکترون‌های میدان مغناطیسی زمین عمدتاً از خورشید می‌رسند و تعداد آن‌ها بستگی به فعالیت خورشید دارد. به عبارت دیگر وقتی که سطح خورشید خیلی فعال باشد، ما نورهای قطبی بیشتری را مشاهده می‌کنیم. نور قطبی می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد بعضی وقت‌ها شبیه پردهٔ آویزان گاهی به صورت نورهای متحرک و برخی اوقات به صورت پرتوهای نور مشاهده می شود. رنگ آن نیز تغییر می‌کند اتم‌های نیتروژن نورهای مایل به قرمز و اتم‌های اکسیژن نور سبز منتشر می‌کنندولی بیشتر مواقع دارای سایهٔ سبز یا صورتی است.

ارتفاع شفق قطبی

شفق‌های قطبی در ارتفاع ۳۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتری بالای زمین  تشکیل می شوند. این پدیده همانند پرد‌ه ای عظیم  صدها کیلومتر از آسمان را با نورهای رنگی می پوشاند و جلوه ای خاص به آسمان می دهد. حتی گاهی  ممکن است سراسر آسمان مرئی از افق تا سمت الراس توسط شفق قطبی پوشانده شود.

 منابع : ویکی پدیا


پیمان غیاثی نیانویسنده :

مسعود ناصری

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

3 دیدگاه در “شفق قطبی چیست و چه مفهومی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *