زنبور عسل چگونه زندگی می کند؟

زنبور عسل چگونه زندگی می کند؟ / ویکی ووک

زنبور عسل از جمله حشرات اجتماعی است  که  نمی‌تواند به تنهایی زندگی کند.قرآن کریم در باره زنبور عسل می فرماید : و پروردگار تو به زنبور عسل وحی کرد که از کوه‌ها و درختان و در بناهایی که (مردم) می‌سازند خانه‌هایی برگزین آنگاه از هر ثمره‌ای بخور و از روی خشوع به راه پروردگارت برو از شکم او شرابی رنگارنگ بیرون می‌آید که شفای مردم در آن است و صاحبان اندیشه را در این عبرتی است.

زنبورعسل در کندو

زنبور عسل چگونه زندگی می کند؟ / ویکی ووک

زندگی زنبورهای عسل بر اساس تقسیم کار شکل گرفته است . زنبورها موجوداتی اجتماعی هستند و هر زنبور بسته به شرح وظایفی که دارد حتی شکل و فیزیولوژی بدنش شکل گرفته است .درهر کندو سه نوع زنبور زندگی می کند .

  • ملکه – مادر زنبورهای کندو است و مهم‌ترین وظیفه‌اش تخم‌گذاری است. عمر ملکه حدود 5 سال است البته در زنبورداری تجاری ملکه را بیشتر از 2 سال نگه نمی دارند. ملکه فرمانده کندو است و در صورت از بین رفتن ملکه و نبودن جانشین تمامی کارهای کندو ظرف چند ساعت تعطیل می شود . اواخر فروردین تا اواخر خرداد زمان تخم ریزی ملکه است و روزانه ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تخم می‌گذارد. اگر تخم ها بارور شود تبدیل به کارگر و ملکه می شوند و در غیر این صورت تبدیل به زنبور نر می شود .
  • زنبور نر – تنها وظیفه زنبوران نر بارور ساختن ملکه است عمر این زنبورها 24 روز بیشتر نیست و در این مدت فقط عسل می خورند. برای تشخیص زنبور نر در کندو کافی است نگاهی به ظاهر آن ها بیندازیم این زنبورها سر و بال های بزرگتری دارندهمچنین زنبورهای نر در حجره‌های بزرگ‌تری نسبت به زنبورهای کارگر پرورش می‌یابند.
  • زنبور کارگر – زنبورهای ماده هر کندو هستند که بیشتر جمعیت آن را تشکیل می دهند. کار اصلی در هر کندو به عهده زنبور کارگر است این زنبورها مسئول عسل از شیره‌گل‌ها ، تغذیه نوزادان تهیه صمغ برای پوشاندن شکاف‌ها و روزنه‌ کندو ، تهیه آب ، نگهبانی ، تمیز کردن کندو ، انبار کردن ذخایر

شاید دوست داشته باشید

طریقه‌ی مصرف بتاکزولول چگونه است؟ / ویکی ووکطریقه‌ی مصرف بتاکزولول چگونه است؟

بتاکزولول یکی از داروهای گروه شیمیایی آنتاگونیست β۱ – آدرنرژیک است این دارو در درمان…


فراورده‌های زنبور عسل

زنبور عسل چگونه زندگی می کند؟ / ویکی ووک

زنبورهای عسل فرآورده های زیادی تولید می کنند . ازجمله این فرآورده ها می توان به این موارد اشاره کرد:

منابع : ویکی پدیا


پیمان غیاثی نیانویسنده :

مسعود ناصری

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه در “زنبور عسل چگونه زندگی می کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *