آیا تفاوت رادیاتورهای پنلی و پره ای را می دانید

آیا تفاوت رادیاتورهای پنلی و پره ای را می دانید - ویکی ووک

اگر تفاوت ها و اختلافاتی که بین رادیاتورهای پنلی و پره ای وجود دارند را بدانید، به آسانی می توانید گزینش بهتری بین این دو داشته باشید.

امروزه در بیشتر نقاط دنیا تقریباً بخش بزرگی از سیستم گرمایشی به شوفاژها و رادیاتورها اختصاص یافته است و ما ناگزیریم تا برای انتخاب گرمایش در فصل سرما، خانه و محل زندگی و یا محل کارمان را به یکی از سیستم های گرمایشی قدیمی و یا جدید مجهز کنیم.

پس بهتر است تا اطلاعاتی هر چند مختصر در این زمینه داشته باشیم، اگر با ما همراه باشید در این مطلب، اختلافاتی را که بین رادیاتورهای پره ای و یا رادیاتورهای پنلی وجود دارد و مزایا و معایب هر یک را عنوان خواهیم کرد.

آیا تفاوت رادیاتورهای پنلی و پره ای را می دانید  - ویکی ووک

اختلاف بین رادیاتورهای پنلی و پره ای در چیست؟

با توجه به کاربرد وسیع و گسترده رادیاتورها و قابلیت استفاده از آن ها در انواع سازه های ساختمانی، تولید کننده های این حوزه تلاش دارند تا از آلیاژهای مختلفی در ساخت این نوع از تجهیزات ساختمانی استفاده کنند و بازده هر یک را از جهات مختلف ارزیابی نمایند.

از بین انواع رادیاتورهای تولید شده، دو نمونه پنلی و پره ای آن به دلیل نوع جنس بکار رفته و نوع ساختار و میزان حرارت دهی آن ها،بیشترین عملکرد و کارایی را داشته و از این رو در بین مردم مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.

رادیاتورها از نظر جنس بدنه کلاً به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • رادیاتورهای فولادی یا پنلی
  • رادیاتورهای آلومینیومی یا پره ای

همانطور که می بینید نوع آلیاژ بکار رفته در این دو مدل رادیاتور با یکدیگر متفاوت است از این رو میزان گرمادهی، مدت دوام و ماندگاری، قیمت، شکل ظاهری و… در هر کدام تفاوت خواهد داشت، بنابراین هر مدل آن، مزایا و معایبی را به همراه خواهد داشت.

البته علاوه بر این دو مدل رادیاتورهای پنلی و پره ای، یک سری از تجهیزات گرمایشی در نمونه های دیگر مانند، قرنیزی، دکوراتیو، حوله خشک کن و حتی شیشه ای هم عرضه شده اند.

آیا تفاوت رادیاتورهای پنلی و پره ای را می دانید  - ویکی ووک

عملکرد کلی رادیاتورها

رادیاتورها در واقع یک نوع مبدل حرارتی به شمار می آیند و از این رو صرف نظر از اینکه از چه نوع جنس و یا آلیاژی ساخته شده باشند، با کمک حرارتی که از آبگرم حاصل می شود، این چرخه را بکار می اندازند و گرمای مورد نیاز برای محیط را تأمین می کنند.

در اصل رادیاتورها با اتصال به سیستم گرمایش مرکزی، مثل موتورخانه و یا پکیج، آبگرم مورد نیاز مدار خود را بوسیله آن ها تأمین کرده و با انتقال آب و حرارت ناشی از آن به بدنه فلزی رادیاتور و جابه جایی آن، هوای گرم را به محیط پیرامون خود انتقال می دهند.

در نهایت آبگرم موجود در مدار و رادیاتورها، با انتقال حرارت به فضای مورد نظر، سرد شده و سپس از طریق لوله ی برگشتی به منبع گرمایشی باز گشته و همین چرخه به طور دائم و مستمر در حال چرخش بوده و دمای محل را تأمین کرده و آن را گرم و در حد مطلوب نگه می دارد.

آیا تفاوت رادیاتورهای پنلی و پره ای را می دانید  - ویکی ووک

معرفی رادیاتورهای پنلی

جنس رادیاتورهای پنلی و پره ای با یکدیگر متفاوت است و قبلاً هم گفتیم که جنس آلیاژ بکار رفته در رادیاتورهای پنلی از فولاد است و طرح آن به صورت یک تکه و یکدست و بصورت پنل ساخته می شوند که البته ضخامت ورق فولادی که در شرکت های مختلف برای ساخت این پنل ها استفاده می شود، با یکدیگر متفاوت است که در اکثر شرکت های سازنده سعی شده تا از ورق هایی با ضخامت مناسب بهره بگیرند.

مزیت استفاده از ورق های فولادی سبب شده که این رادیاتورها در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی مقاومت بالاتری را از خود نشان دهند؛ ضمن اینکه به دلیل همین استفاده، رادیاتورهای پنلی از قدرت گرمادهی بالاتری نسبت به سایر گزینه ها برخوردار هستند، زیرا ماهیت جنس فولاد به شکلی است که می تواند بیشترین میزان حرارت را به محیط اطراف خود منتقل کند.

همین برتری در رادیاتورهای پنلی سبب شده تا در مناطق سردسیر و کوهستانی که کمترین میزان دما را داشته و در اکثر اوقات دارای هوای سرد و برفی هستند؛ از رادیاتورهای پنلی بیشترین استفاده را بکنند.

در مقایسه ی میزان گرمادهی رادیاتورهای پنلی و پره ای باید گفت که در هر متر از رادیاتورهای پنلی و در هر ساعت حدود 2000 کیلو کالری گرما ایجاد می شود که با توجه به میزان حرارت دهی بالا و مطلوب آن، مقدار مصرف انرژی در آن ها هم به مراتب کمتر از مدل های دیگر خواهد بود.

از مزایای دیگر آن می توان به طول عمر بیشتر و دوام و ماندگاری بالای آن اشاره کرد و اینکه این رادیاتورها در برابر آسیب دیدگی و ضربه هم مقاوم هستند و این مزایا همه به دلیل وجود ورق های فولاد در این مدل از رادیاتور است، به شرطی که از ورق های مناسب و با دوام در ساخت آن استفاده شده باشد!

از مزایای دیگر رادیاتورهای پنلی این است که چون بدنه این مدل به صورت یکدست و یکنواخت ساخته شده است؛ در زمینه نظافت و تمیزی، کار را بسیار راحت کرده و همین امر تأثیر بسزایی در انتخاب آن، بخصوص از نگاه خانم های خانه دار خواهد داشت!

اما با همه مزایایی که برای آن برشمردیم رادیاتورهای پنلی دارای معایبی از جمله وزن زیاد آن ها می باشد که در مورد ساختمان هایی که در آن از دیوارهای پیش ساخته استفاده می کنند؛ باید این مدل رادیاتور را به صورت زمینی نصب کنند.

radiator - wikiwook

معرفی رادیاتورهای پره ای

رادیاتورهای پره ای از کنار هم قرار گرفتن پره های آلومینیمی تهیه می شوند که در صورت خرابی و یا آسیب دیدگی ، این قابلیت را دارند که بتوان در محل، نسبت به تعویض آن اقدام کرد و یا اینکه در صورت نیاز به تعداد پره های آن، جهت گرمایش بیشتر اضافه نمود.

در مقایسه ی مقدار حرارت دهی رادیاتورهای پنلی و پره ای باید گفت که در هر پره از این رادیاتور میزان گرمادهی به 125 کیلو کالری در ساعت می رسد و چون آلیاژ بکار رفته در ساخت بدنه، آلومینیم است نسبت به مدل های پنلی با قیمت بالاتری به فروش می رسند.

مزیت این مدل از رادیاتور این است که به دلیل وجود آلومینیوم، وزن سبکتری نسبت به مدل های پنلی داشته و از این جهت در همه فضاها قابل نصب و اجرایی خواهد بود و به راحتی بر روی دیوار نصب می شود.

این رادیاتورها به دلیل آلومینیمی بودن، ضریب هدایتی بیشتری هم دارند که منظور از ضریب هدایتی، ضریب حرارتی آن نیست، بلکه ضریب هدایتی در واقع سرعت گرم و سرد شدن رادیاتور می باشد.

در مناطقی که دارای آب و هوای سردی نیستند و آب و هوای نسبتاً معتدلی را حتی در فصل زمستان تجربه می کنند؛ استفاده از رادیاتورهای پره ای، گزینه ی مطلوبی، با توجه به خصوصیات آن بشمار می رود.

از معایب رادیاتورهای پره ای این است که به دلیل سازگاری و واکنش آلومینیوم و مس پکیج و تولید گاز هیدروژن در آن ها، در صورت استفاده از پکیج به عنوان منبع گرمایشی، رادیاتورها در طول مدت استفاده نیاز به هواگیری پیدا خواهند کرد.

به هر حال با تمام مزایا و معایبی که برای رادیاتورهای پنلی و پره ای برشمردیم، شما در هنگام خرید با در نظر گرفتن شرایط خود، چه از نظر اقتصادی و چه از نظر جایی که به لحاظ دمایی در آن زندگی می کنید و یا سازه ای که مد نظر شماست و یا حتی شکل ظاهری آن، باید رادیاتور مناسبی را انتخاب کنید که امیدواریم در این کار موفق باشید.

radiator - wikiwook

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *