پختن عدس پلو خوشمزه نذری با رعایت نکات طلایی آن

پختن عدس پلو خوشمزه نذری با رعایت نکات طلایی آن - ویکی ووک

روش پختن عدس پلو نذری را قبلاً توضیح دادیم، اما برای اینکه بتوانید غذایی لذیذ و خوشمزه و بی عیب و نقصی بپزید، لازم است تا نکاتی را در این زمینه بدانید و رعایت کنید.

همچنین در این مطلب در باره ادویه مخصوص عدس پلو توضیحاتی خواهیم داد، که امیدواریم با رعایت موارد عنوان شده، بتوانید نذری را بهتر از سال های گذشته تهیه کرده و رنگ و بوی خاصی به آن بدهید.

پختن عدس پلو خوشمزه نذری با رعایت نکات طلایی آن - ویکی ووک

نکات پختن عدس پلو نذری

برای تهیه عدس پلوی خوشمزه به نکات زیر دقت کنید:

عدس را از نوع زود پخت آن انتخاب نکنید که به سادگی از هم باز شده و شکل بدی به غذا می دهد.

عدس را می توانید به مدت دو تا سه ساعت در آب خیس کرده و سپس آن را با کمی نمک بپزید و هم می توانید بدون خیس کردن آن را بپزید.

هنگام پختن عدس آب سرد به آن اضافه کرده و درب ظرف را نگذارید تا عدس ها پوست نیندازند.

ابتدا حرارت را زیاد کنید تا آب و عدس جوش آمده و سپس شعله را در حالت متوسط نگه دارید.

چون عدس پخت کوتاهی دارد نباید از آن غافل شوید و نباید بگذارید بطور کامل پخته شود، چون در جریان دم کشیدن برنج هم به پخت آن کمک خواهد شد.

بخاطر داشته باشید که اضافه کردن آب عدس به برنج رنگ آن را تیره و بد رنگ خواهد کرد، پس تلاش کنید عدس را به همراه آب اضافه ی آن به برنج نیفزایید.

چون در غذاهای نذری میزان زیاد است، بهتر است که عدس را در آخر پخت برنج به آن اضافه کنید تا بطور یکدست با برنج مخلوط شود.

عامل دیگر تیره شدن برنج در عدس پلو افزودن پودر دارچین برای خوشمزه تر کردن آن است، پس بهتر است اگر اصراری در افزودن این ادویه به غذا دارید؛ از چوب دارچین کمک بگیرید.

پختن عدس پلو خوشمزه نذری با رعایت نکات طلایی آن - ویکی ووک

برای اینکه قد دانه های برنج هنگام پختن عدس پلو کشیده تر باشد، می توانید در آخر پخت به برنج در حال جوش، چند تکه یخ اضافه کرده و سپس آن را آبکش نمایید.

اگر می خواهید که برنج ته دیگی داشته باشد پس از اینکه برنج را آبکش کردید قابلمه را روی شعله قرار دهید تا ته آن کاملاً خشک شده و قابلمه داغ شود.

حالا به آن روغن اضافه کرده و کمی زعفران آب کرده و یا اگر زعفران نبود به مقدار بسیار کم، زردچوبه به ته دیگ اضافه کرده و مواد ته دیگ را در ته دیگ بچینید.

اما برای اینکه ته دیگی نداشته باشید، از یک آبکش فلزی بزرگ استفاده کرده و ابتدا کمی آب در ته دیگ بریزید و بعد آبکش بزرگ فلزی را در ته دیگ گذاشته و سپس برنج ها را بر روی این آبکش بریزید.

اگر می خواهید از گوشت چرخ کرده در این نذری استفاده کنید، بهتر است مقدار کمی زیره و تخم گشنیز آسیاب شده را به همراه ادویه های دیگر به این گوشت اضافه کنید.

این کار سبب گرفتن بوی زهم گوشت شده و آن را خوشمزه تر خواهد کرد.

اگر می خواهید به جای گوشت چرخ کرده از گوشت مرغ برای خوشمزه تر شدن عدس پلو استفاده کنید، مرغ را با یک تا چند عدد پیاز خام (مقدار پیاز به میزان مرغ بستگی دارد) و ادویه و نمک بپزید.

پس از اینکه مرغ تقریباً پخته شد آن را به قطعات کوچکتر تقسیم کرده و به پیاز داغی که قبلاً اماده کرده بودید اضافه کنید و با پیاز داغ ها مخلوط کرده و سپس آن ها را در لا به لای برنجی که بعد از ابکشی و در موقع پختن عدس پلو درون قابلمه می ریزیم، اضافه کنید.

برخی ترجیح می دهند که به جای گوشت چرخ کرده از گوشت قلقلی برای روی برنج و یا حتی در لا به لای برنج استفاده کنند، در این صورت به نسبت گوشت، مقداری پیاز را رنده کرده و آب آن را بگیرید.

حالا گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کنید و به آن زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و دارچین و کمی پودر زیره اضافه کرده و آن ها را بخوبی ورز دهید تا یکدست شوند.

ماهی تابه مناسبی را انتخاب کنید و به مقدار کافی در آن روغن بریزید، که بهتر است روی گوشت ها را بپوشاند و حالا گوشت را بصورت گلوله های کوچک آماده کرده و درون روغن داغ سرخ کنید.

اضافه کردن کمی زعفران دم کرده به گوشت، به طعم خوب غذای شما کمک خواهد کرد.

برنج - ویکی ووک

اگر می خواهید پودر دارچین به عدس پلو اضافه کنید، این کار را با احتیاط کامل انجام داده و از افزودن زیاد دارچین به غذا بپرهیزید، چون مقدار زیاد آن نه تنها طعم خوبی به غذا نداده بلکه طعم غذا را عوض خواهد کرد.

برای اینکه برنج دانه دانه و بهتری داشته باشید، اول اینکه برنج را زیادی نجوشانید، زیرا با حجم زیاد برنج و روی هم قرار گرفتن آن و همینطور زمان طبخ طولانی تر، برنج کمی هم در این مرحله خواهد پخت.

بعد از پختن عدس پلو و در هنگام ظرف کردن برنج، ابتدا درب قابلمه را برداشته و مقداری روغن داغ به ان اضافه کرده و بگذارید تا بخار برنج کاملاً کم شود و سپس اقدام به هم زدن آن نمایید، در این صورت برنج دانه تری خواهید داشت.

پیاز داغ یکی از مواردی است که با افزودن آن به این غذا خوشمزه تر خواهد شد، این پیاز داغ هم می تواند بصورت جداگانه و روی برنج داده شود و هم به مواد گوشتی اضافه شده و به برنج اضافه شود.

با اینکه خوردن ماست به همراه عدس پلو برای خیلی از افراد جزو جدا نشدنی از این غذاست، اما می دانید که برای جذب آهن موجود در عدس باید از خوردن ماست با این غذا پرهیز کنید.

پختن عدس پلو خوشمزه نذری با رعایت نکات طلایی آن - ویکی ووک

مواد لازم ادویه مخصوص پلو عدس

مواد لازم برای درست کردن ادویه مخصوص عدس پلو شامل: پودر دارچین، پودر زیره سبز، پودر هل سبز، پودر گشنیز و پودر گل محمدی است، که باید این مواد را به نسبت مساوی در نظر بگیرید، به جز پودر گل محمدی که نصف این میزان باید باشد.

همه مواد را با یکدیگر مخلوط کرده و اگر تمایل داشتید آن را به مواد گوشتی اضافه کرده و یا به میزان خیلی کم بر روی برنجی که درون قابلمه برای دم کشیدن می ریزید، استفاده کنید.

ریختن این ادویه کاملاً سلیقه ای و به دلخواه شماست و بهتر است تا قبل از پختن عدس پلو بصورت نذری، آن را خودتان هم تست کنید.

نوش جان و نذرتان قبول

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *