پلوس چیست و چگونه خراب می شود؟

پلوس چیست و چگونه خراب می شود؟ / ویکی ووک

پلوس از قطعات جلوبندی خودرو است که برای انتقال نیرو و قدرت از آن استفاده می شود. نیروی تولید شده در هر خودرو توسط موتور به جعبه دنده منتقل می شود. گیربکس این نیرو را توسط میل گاردان به دیفرانسیل منتقل می نماید. میله ای از درون دیفرانسیل به چرخ سمت راست و چپ وصل می شود که پلوس نام دارد و وظیفه اش انتقال این نیرو است. در این پست می خواهیم شما را با پلوس‌ و خرابی های احتمالی آن آشنا کنیم پس با ما باشید.

تشخیص خرابی پلوس

برای تشخیص خرابی پلوس، فرمان را تا آخر به سمت راست بچرخانید اگر هنگام حرکت صدای تق و تق از چرخ ها به گوش رسید پلوس خراب شده است و باید تعویض شود  همین کار را برای چرخ های سمت چپ انجام دهید اگر باز هم صدای تق و تق بلند شد لازم است پلوس‌های سمت چپ خودرو نیز تعویض شوند.

 

پلوس چیست و چگونه خراب می شود؟ / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

چگونه تبخال را درمان کنیم؟ / ویکی ووکچگونه تبخال را درمان کنیم؟

عامل این بیماری نوعی ویروس است که ویروس تبخال انسانی نامیده می‌شود، این ویروس بر دو نوع است؛ ویروس نوع یک که عامل اصلی…

 

 


علت خرابی پلوس

 

پلوس چیست و چگونه خراب می شود؟ / ویکی ووک

 

خرابی پلوس‌ ممکن است در اثر عوامل متعددی اتفاق بیفتد. معمولا عدم دقت در هنگام رانندگی و رعایت نکردن اصول رانندگی سبب می شود قطعات متعدد خودرو در معرض آسیب قرار بگیرند و پلوس‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند.  موارد زیر از جمله علت های خرابی پلوس‌ها هستند :

  • ترمز های بی مورد – ترمز های ناگهانی و بی مورد معمولا در اثر سرعت زیاد ایجاد می شود پس سعی کنید با سرعت مطمئنه برانید تا مجبور نشوی ناگهان ترمز کنید .
  • استفاده غیر اصولی از ترمز دستی – برای استفاده از ترمز دستی باید دگمه ترمز دستی را بفشارید بعد آن را خلاص کرده و پایین ببرید
  • پاره شدن گردگیر های پلوس- اگر همیشه گردگیرها را چک کنید در صورت پارگی می توانید با تعویض آنها از خرابی سر پلوس جلوگیری کنید.( گردگیرها قطعاتی قیف مانند هستند که در انتهای پلوس قرار دارند و از برخورد گرد و خاک با پلوس جلوگیری می کنند )
  • ضربه ناگهانی به خودرو در اثر رها کردن یکباره کلاچ
  • خرابی اتصالات سرپلوس
  • استفاده از دنده نابجا
  • روشن کردن خودرو با هل دادن
  • بکسل کردن خودروی سنگین تر
  • توقف خودرو در مکان غیر مسطح

منابع : اول خودرو


پیمان غیاثی نیانویسنده :

مسعود ناصری

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

5 دیدگاه در “پلوس چیست و چگونه خراب می شود؟

  1. باسلام از وقتی دیسک وصفحه تعویض کردم گاز که میدم صدای موتورم زیاد شده و جیرجیر یا هر هره شدید داره سمند ۸۳ با دوره موتوره پایین هیچ مشکلی نداره فقط وقتی دوره موتور بالا میره صداش درمیاد

  2. چنتا مکانیک نشون دادم هرکسی یچیزی میگه یکی میگه بلبرینگ پلوس یکی میگه گیربکس یکی میگه بلبرینگ کلاجه بخدا موندم دیگه چکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *