لیزینگ خودرو چیست؟

لیزینگ خودرو چیست؟ / ویکی ووک

چندسالی است که سیاستهای جدیدی برای فروش خودرو به وجود آمده است که باعث رشد زیادی در خرید و فروش خودروها شده است و این سیاست و استراتژی که امروزه یکی از گسترده ترین روش های خرید خودرو در جهان و ایران می باشد، لیزینگ نام دارد. بطور کلی لیزینگ نوعی اجاره اعتباری است که شامل مجموعه ایی از فعالیت های اعتباری تخصصی از نوع اجاره که طی قراردادی بین دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی به جهت بهره برداری از یک یا چند کالا می باشد.

معنی خود لغت لیزینگ

 

لیزینگ خودرو چیست؟ / ویکی ووک

 

Leasing واژه ایی است از مصدر”Lease” که به معنای اجاره دادن یا کرایه کردن می باشد، اما در عرف جامعه و شرکت های لیزینگی از این واژه برای معاملات اجاری اعتباری استفاده می کنند که در این نوع معاملات مالک کالا، حق تملک مورد اجاره را در دست  موجر (خود مالک) می گذارد و حق استفاده از آن کالا را در اختیار مستاجر قرار می دهد، که در کشور ما لیزینگ اکثرا در چهارچوب قرارداد اجاره به شرط تملیک در مدت مشخص از پیش تعیین شده می گذارند و برطبق قراردارد، مستاجر مکلف به پرداخت هزینه ها طی اقساطی با نرخ سودی مشخص می باشد.

در ایران لیزینگ را با شرکت های خودروسازی و نمایندگان آن ها برای خرید و فروش خودرو می شناسند، حال اینکه این روش در تمامی معاملات سرمایه ایی و آینده دار می تواند حضور داشته باشد که برخی از این فعالیت ها و تجهیزاتی که با استفاده از روش لیزینگ می توان تهیه کرد به شرح زیر است:

  • مسکن
  • خدمات و تجهیزات کامپیوتر
  • خرید و فروش هواپیما
  • خرید و فروش کشتی
  • لوازم کار و منزل

 

لیزینگ خودرو چیست؟ / ویکی ووک

 

تاریخچه لیزینگ خودرو در جهان و ایران چگونه است؟

بر اساس متون باستانی و تاریخی به دست آمده، اقوام ایلامی ها و سومری ها در حدود 2000 سال قبل از میلاد حضرت مسیح به نوعی اجاره اموال و زمین زراعی و یا حتی احشام و آب خود را به غیر داشته اند، اما به شکل مدرن و جدید لیزینگ در اوایل دهه 1950 در انگلستان شکل گرفت و پس از آن به ایالات متحده آمریکا راه یافت. در ایران برای اولین بار در سال 1354 توسط فرانسوی ها وارد شد، اما به صورت گسترده از سال 1380 به بعد فعالیت ها در این زمینه جدی تر و فراگیر تر شد بطوریکه هم اکنون در ایران 63 شرکت لیزینگ به ثبت رسیده است که بیش از 80 درصد آن مربوط به فعالیت هایی در حوزه خودرو می باشد. ایران خودرو، سایپا و کرمان موتور از جمله شرکت های فعال در خصوص فروش بصورت لیزینگ خودرو هستند.


شاید دوست داشته باشید

بررسی خودرو جیلی Bo Rui GE / ویکی ووکبررسی خودرو جیلی Bo Rui GE

کمپانی جیلی، خودرو جیلی Bo Rui GE خود را یا با یک قوای محرکه پلاگین هیبریدی روانه بازار خواهد کرد یا بصورت پیشرانه بنزینی، که…

 

 


قراردادهای لیزنیگ خودرو چگونه است؟

قراردادهای لیزینگ خودرو به صورت ماهانه یا دوره ایی تعیین و مشخص می شود که پرداخت اقساط از سمت مستاجر بصورت سه ماهه، شش ماهه و سالانه پرداخت می گردد. همچنین در این قرارداد باید تمامی فاکتورها و مشخصات بصورت دقیق اعلام شود تا شفافیت قراداد برای طرفین مبرهن باشد که برخی از مفاد قرارداد می تواند بصورت زیر باشد:

  • زمان عقدقرارداد
  • مدت قرارداد
  • هزینه دقیق لیزینگ
  • تعداد اقساط و نحوه تعیین و محاسبه اصل و فرع قیمت

 

لیزینگ خودرو چیست؟ / ویکی ووک

 

لیزینگ خودرو از نظر فقهی چه جایگاهی دارد؟

لیزینگ خودرو از نظر خیلی از کارشناسان و متخصصان دینی در شرع اسلام پذیرفته شده است، اما نه همه ی انواع رایج آن که در سطح جهان انجام می گیرد. در نظر کارشناسان دینی عقد اجاره به شرط تملیک در فقه اسلام پذیرفته شده است و طبق ماده 57 آیین نامه قانون عملیات بانکی بدون ربا که در پایان آن مستاجر می توان تملک کالای خود را با پرداخت اقساط داشته باشد و در فقه اسلامی شرط نتیجه هبه، صلح و بیع در قرارداد اجاره، صحیح نیست و از این منظر به قراردادهای لیزینگ خودرو با شرط نتیجه ایراد وارد است.

منبع: pjorm.mashhadirleasingچ


پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : پژوهشگر حوزه خودرو

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *