بهترین خودروهای جهان چگونه انتخاب می شوند؟

بهترین خودروهای جهان

چندین سال است که طی مراسمی بهترین خودروهای جهان با امتیاز گذاری هایی انتخاب میشوند. همه شرکت های سازنده خودرو درتکاپو هستند که خودروهایی مدرن و با کیفیت را روانه بازار کنند تا در رده بندی بهترین خودروها قرار بگیرند تا اعتباری بیشتر به شرکتهای خود ببخشند. در این بخش به فاکتورهای انتخاب و نحوی امتیازدهی به خودروها، خواهیم پرداخت.

درباره مراسم بهترین خودروهای جهان

اولین جرقه های این مراسم در سال 2003 زده شد، ولی در ژانویه 2004 به شکل رسمی بهترین خودرو سال معرفی شد. بهترین خودروهای جهان توسط هیئت ژوری 48 نفره که این هیئت تشکیل شده است از کارشناسان و اصحاب رسانه در حوزه تخصصی بین المللی اتومبیل از 22 کشور در جهان انتخاب میشود. یک نکته مهم برای کاندید شدن خودرو این است که باید حداقل از اول ژانویه در 5 کشور جهان و تو دو قاره مختلف به فروش رسیده باشد.

بهترین خودروهای جهان

نحوی انتخاب بهترین خودروهای جهان

در آن سالهای اول خودروها از بین تمامی اتومبیل های شرکت کننده از هرکشوری در هر قاره ایی انتخاب میشدند. اما در سال 2006 عوامل اجرایی این مسابقه یا مراسم بخش های متفاوتی برای خودروهای شرکت کننده راه اندازی کردند، به نوعی یکسری فیلترهایی را برای انتخاب خودروها گماردند. به این شکل که از آن پس خودرو ها در بخش های طراحی خودرو، اتومبیل سبز یا همان خودرویی که هیبرید است و الودگی کمی را موجب میشود و همچنین قابلیت های پرفورمنس یا عملکردی خودرو متوانستند با یکدیگر به رقابت بپردازند. که در سال 2013 بخش خودرو های لوکس و تجملاتی هم به این مسابقه اضافه شد. جایزه بهترین خودروهای جهان هم در سالن نمایشگاه بین المللی نیویورک اهدا میشود.

بهترین خودروهای جهان

مراحل انتخاب بهترین خودروهای جهان

در دو ماه جولای و آگوست هرسال، برای انتخاب بهترین خودروهای جهان سال آینده(بعنوان مثال 2016)، هیئت ژوری و کارشناسان آکادمی این مراسم انتخاب میشوند. همچنین طی 16 تا 29 سپتامبر همان سال خودروهای مورد نظر در 5 گروه شرکت کننده معرفی میشوند. بین سپتامبر همان سال(2016) تا ژانویه سال آینده(2017) تمامی این خودرو ها مورد آزمایش و تست هیئت ژوری قرار میگیرند. در 13 ژانویه سال جدید (2017) رقبای نهایی در گروه‌های مورد نظر مشخص خواهند شد. ژانویه همین سال مهلت نهایی ارسال آراء هیئت ژوری برای انتخاب بهترین خودرو سال، بهترین خودروی لوکس، پرفورمنس، خودروی شهری و خودروی سبز محسوب می‌شود.

بهترین خودروهای جهان

کارشناسان بخش طراحی نیز باید در این سال به جمع‌بندی نهایی برسند. در 1 فوریه فینالیست برتر خودروهای سال در بخش خودروهای لوکس و پرفورمنس، و 5 فینالیست برتر خودروهای شهری، خودروهای سبز و بخش طراحی معرفی می‌شوند. 15فوریه مهلت نهایی برای ارسال تمامی آراء و نظرات هئیت ژوری خواهد بود. در 7 مارس  هم سه فینالیست برتر در نمایشگاه خودرویی ژنو معرفی خواهند شد. و چند ماه پس از آن در 13 آوریل جایزه برنده نهایی در نمایشگاه خودرویی نیویورک اهداء می‌شود.

بهترین خودروهای جهان

بهترین خودروهای جهان در سال 2017

این خودرو با پشت سر گذاشتن دو رقیب با نام های آئودی Q5 و فولکس واگن تیگوان توانست جایزه بهترین خودرو جهان خود رو از آن خود کند.

 

بهترین خودروهای جهان

 


پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : پژوهشگر حوزه خودرو

 


 

منابع: world car award

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *