آبرون کبیر و خواص آن

آبرون کبیر

آبرون کبیر ، گیاهی است علفی یا نیمه علفی و چند ساله که ارتفاع ساقه گل دهنده ی آن بیست تا سی سانت است. نام های این گیاه آبرون, حی العالم, پیش بهار, میش بهار, میشا, همیشه جوان, اُذُن القاضی و اُذُن القِسیس است و از خانواده گل‌نازیان می باشد. عملکرد این گیاه تقویت کننده ی معده و رفع کننده ی اسهال می باشد. در مطالب پیش از گیاهانی همچون بادرنجبویه و آناغالیس ، افسنطین، شوید، جعفری و… صحبت کردیم در این پست میخواهیم به خواص گیاهی آبرون کبیر بپردازیم.

درباره ی آبرون کبیر

 

Sempervivum tectorum1

 

همانطور که گفتیم گیاهی است علفی یا نیمه علفی و چند ساله که ساقه ی گل دهنده ی آن به ضخامت یک انگشت است و رطوبتی دارد که به دست می چسبد. برگهای آن گوشتی، سبز رنگ یا سبز کمی مایل به قرمز و بیضی شکل است. گل های آن کوچک و سقید مایل به زرد یا ارغوانی است که به شکل گروهی، مانند یک دسته گل در انتهای ساقه ی گل دهنده به بلندی بیست تا سی سانتی متر طاهر می شود.

آبرون کبیر بومی دامنه های آلپ و پیرنه در اروپا می باشد و سایر مناطق جهان وارد شده و پرورش داده می شود. در ایران در مناطق کوهستانی شمال ایران در کوه جلفک بطور خودرو می روید و انواعی از آن در گل کاری و باغبانی کاشته می شود.

خواص آبرون کبیر

 

آبرون کبیر

 

آبرون طبیعتی گرم و خشک دارد و همچنین بعضی از آنها طبیعتی سرد و خشک دارد. لعاب، تاتن، مالیک اسید و فورمیک اسید جزوء اندام دارویی این گیاه است. از این گیاه در درمان اسهال مزمن، رفع سردرد، گوش درد، چشم درد، ورم گوش استفاده میکنند. همچنین این گیاه از خون ریزی جلوگیری میکند، رطوبت های رحم را خشک میکند و در درمان باد سرخ، نقرس، دردهای مفاصلی، التیام زخم ها نافع است.

مهمترین اثرات این گیاه عبارتند از

  • درمان اسهال مزمن
  • رفع سردرد، گوش درد، چشم درد
  • رفع اختلالات عصبی رحم
  • التیام زخم معده
  • رفع سنگ کلیه
  • از خون ریزی جلوگیری میکند

طریقه ی مصرف آبرون کبیر

1 تا 25 گرم خشک آنرا بسایید و سه قسمت کرده و در سه نوبت در روز بخورید و یا شانزده تا 35 گرم آب تازه ی آن را بگیرید و در سه نوبت بنوشید. معده را تقویت میکند و کرم روده را میکشد. اگر بیست گرم از آب تازه ی آن را بگیرید و بنوشید و مقداری از آن را نیز با سرکه مخلوط کرده و به محل درد بمالید برای رفع سر درد نافع است.

ضماد آن برای تسکین درد چشم مفید است.

آبرون تازه را بکوبید با حنا مخلوط کنید و ضماد کنید. خارش بدن را از بین میبرد.

آبرون کبیر

عوارض جانبی آبرون کبیر

این گیاه مضر طحال است و مصلح آن نیز گل ارمنی می باشد. لطفا برای مصرف این گیاه جهت درمان های بالا که ذکر شد حتما با مشاور داروی گیاهی مشورت کنید.

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *