انواع پردازنده های AMD کدامند؟

AMD

AMD بدون شک خدمات بزرگی به پیشرفت صنعت کامپیوتر و خلق پردازنده ها و کارتهای گرافیکی کرده است. تولید اولین پردازنده های 64 بیت و اولین پردازنده با سرعت کلاک بالای یک گیگاهرتز جز کوچک تولیدات این شرکت در این عرصه است. در این پست قصد داریم تا با انواع این پردازنده ها آشنا شوییم با ما همراه باشید.

پردازنده ی AMD K5

از اولین پردازننده های ای ام دی، که بنوعی کپی شده مدل 80386 اینتل بود.

 

AMD

 

در سال 1985 بعداز کش وقوس های فراوان با شرکت اینتل  و دعوای حقوقی بین این دو شرکت بر سر مدل AM386 (کپی شده مدل 80386 اینتل بود)، در سال 1996 از مدل K5 خود رونمایی کرد و خاتمه ایی بود از سری کپی های این شرکت از روی مدل های اینتل. هرچند که این مدل نیز بگونه ایی از معماری Nx686شرکت NexGen (شرکت رقیب در ساخت پردازنده ها بود که توسط AMD خریداری شد.) بهره میبرد و در ساخت مدل K6 خود نیز از همین معماری ولی در سطحی بالاتر استفاده میکرد.

پردازنده ی AMD K6 II

نسخه ای بهبود شده از K6 ارائه شد.

 

AMD

 

علاوه بر اینکه از دستور العمل های SIMD مانند MMX بهره میبرد حالا AMD از نوآوری خود در 3D Now! پرده برداشت و رقیب جدی برای MMX اینتل معرفی کرد.همچنین K6 II از سرعت کلاکی به مراتب بالاتر نسبت به مدل قبلی خود برخوردار بود.

پردازنده ی AMD K6 III

K6 III نسل سوم پردازنده های AMD بود که در سال 1999 عرضه شد.

 

AMD

 

از لحاظ معماری با مدل های قبلی چندان متفاوت نبود ولی چیزی که این را متمایز میکرد حافظه کش آن، که ادغام شده با CPU و بالا بردن میزان کش به 256 کیلو بایت بود.این کار موجب افزایش پهنای باند و کاهش زمان تاخیر میشد.در ادامه این شرکت به تولید یک نسخه بالاتر از K6 II و K6III تحت مدل های+K6 II و + K6III کرد که برای سیستم های قابل حمل طراحی شدند. +K6 II از کش 128 کیلوبایتی و +K6III از همان کش 256 بهره میبردند.

پردازنده ی AMD Athlon

این شرکت در سال ۱۹۹۹ از پردازنده‌های خود با نام Athlon رو نمایی کرد.

 

AMD

 

این پردازنده‌ها از یک معماری جدید استفاده میکردند. IPC  را به طرز قابل توجهی افزایش می‌داد و همینطور سرعت کلاک را تا ۱ گیگاهرتز بالا میبرد.AMD این پردازنده های خود را مجهز به یک FPU سه‌گانه‌ی به شدت قدرتمند کرد که رقیب مشابه خود در شرکت اینتل را توانست پشت سر بگذارد. این پردازنده ها از حافظه‌ی رم جداگانه‌ برخوردار بودند. این کار باعث ‌شد مقدار حافظه کش L2  بالاتر رود.

 

منابع : زومیت

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *