نتیکت چیست و چه کاربردی در فضای مجازی دارد؟

نتیکت (netiquette)

با فراگیر شدن بیش از پیش اینترنت و شبکه های مجازی میان افراد در چند سال اخیر، لزوم وجود قوانین و ضوابط اخلاقی که منجر به ایجاد آگاهی برای کاربران درباره شیوه رفتار در دنیای مجازی شود، بسیار ضروری احساس می شد. از این رو این قوانین ایجاد شده و تحت نام نتیکت (netiquette) امروزه نام گذاری شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره نتیکت یا همان آداب معاشرت در دنیای تکنولوژی آشنا شویم.

امروزه عموم کاربران فضای مجازی و بخصوص کاربران شبکه های اجتماعی از بی اخلاقی ها در این فضای تعاملی رنج میبرند.

عدم رعایت اصول ساده اخلاقی و روابط اجتماعی برخی افراد در این فضا، عموم کاربران فضای مجازی را با مشکل روبرو کرده تا حدی که عموماً اعتراضات خود را به صراحت بیان کرده اند.

اما قوانینی تحت عنوان نتیکت وجود دارد که رعیات آن میتواند به این وضع پایان دهد.

 

نتیکت چیست و چگونه تعریف میشود؟

نتیکت (netiquette) از دو واژه ی شبکه (network) و آداب و معاشرت (etiquette) گرفته شده است. نتیکت، آداب معاشرت در دنیای تکنولوژی و شبکه های اجتماعی است.

به عبارت دیگر قوانین و مجموعه بایدها و نبایدهایی است که در شبکه های اجتماعی و ارتباطات آنلاین وجود دارد که باید میان کاربران فضای مجازی مورد توجه قرار گیرند.

 

آیا کاربران شبکه مجازی با نتیکت و همه ی آداب و قوانین آن در این محیط آشنا هستند؟

از آنجا که حضور در هر جمعی و انجام هر فعالیتی قوانین خاص خود را دارد، حضور در شبکه های اجتماعی ملزم به رعایت قوانین است.

ارسال مطلب، دعوت کردن به گروه، ارتباط با دیگران و حتی ترک گروه دارای قوانین و آداب مختص به خود می باشد و چنانچه آداب آن رعایت نشود، با گذشت زمان، به نارضایتی ها افزوده و این رنجش خاطر منجر به گوشه گیری برخی افراد میگردد.

حتی میتوان گفت که برخی از مشکلات روحی و روانی افراد در دنیای امروز نیز ناشی از بی اخلاقی برخی کاربران در فضای مجازی است.

از این رو دانستن این قوانین به بهبودی ارتباطات در این محیط کمک شایانی خواهد کرد و میتواند مزایای ارتباطات در فضای مجازی را دو چندان کند.

 

نتیکت (netiquette)

برخی از قوانین نتیکت به شرح زیر است :

  • نخستین قانون اینکه تا جایی که می توانید و خطری شما را تهدید نمی کند و به تمام افراد گروه اعتماد دارید، نام حقیقی خود را استفاده کنید.
  • هیچ گاه از این شبکه های اجتماعی برای دوستی و یا آشنایی با افراد غریبه به عنوان شرکای کاری و تجاری استفاده نکنید.
  • حتما افراد را با هماهنگی قبلی به گروهها دعوت کنید و از آن ها اجازه بگیرید.
  •  همیشه با توجه به گروه و افراد آن، عضویت در گروه را بپذیرید و هرگز در گروه هایی که به نوع ارتباطات و زمینه فعالیت آنها اطمینان ندارید، عضو نشوید.
  •  حتما در گروه ها مراقب حضور کودکان باشید چرا که برخی گروه ها شاید برای بزرگسالان آموزنده و مفید باشد اما برای کودکان نامناسب است،  بنابراین مراقب حضور آنها باشید.
  •  بخاطر داشه باشید همه افرادی که در این محیط قرار دارند، دارای شخصیت و عقاید مخصوص به خود هستند و احترام به شخصیت هر انسان و عقاید او کاری انسانی و خدا پسندانه است که هر انسان دارای فرهنگ میبایست به آن احترام بگذارد.
  • به واژگانی که در نظرات یا ارتباطات خود استفاده کنید توجه کنید. معانی واژه مهم هستند. گاهی واژه ها میتوانند بسیار مخرب باشند.

 

و در پایان اگر میخواهید یک کاربر معتبر و متعهد باشید و استفاده ی مفیدی از تکنولوژی های جدید داشته باشید بهتر است قبل از ورود به هر شبکه درباره آن آگاهی کسب کنید و قانون آنرا مطالعه نمایید.

در صورت تمایل میتوانید پست اصطلاحات جدید اینستاگرام را مطالعه نمایید.

به امید فردای روشن .

منابع : ویکی پدیا / تبیان / Albion

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه در “نتیکت چیست و چه کاربردی در فضای مجازی دارد؟

  1. سلام تشکر بابت مطلب بسیار خوبتون. من کتاب صوتی جامع آداب معاشرت که کتابی بسیار خوب و کاملی است رو به همه دوستان پیشنهاد میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *