معماری MVC چیست؟

معماری MVC چیست؟ / ویکی ووک

تولیدکنندگان نرم‌افزار در تلاش هستند تا نرم‌افزارهایی تولید کنند که بتواند اکثر نیاز متقاضیان را برطرف کند. یک نرم‌افزار خوب باید خصوصیاتی همچون: قابل‌حمل بودن، امنیت بالا، قابل‌استفاده مجدد، قابل‌تغییر بودن و بهینه بودن ازلحاظ زمان و حافظه  و … را داشته باشد. معماری MVC  برای رسیدن به این مهم ساخته شد این معماری یکی از محبوب‌ترین معماری‌ها در بین برنامه نویسان دنیا است. در ادامه ساختار آن را بررسی می‌کنیم.

معماری MVC چیست و ساختار آن چگونه است؟

MVC مخفف سه کلمه model, view, controller است. این معماری به‌صورت دقیق بخش‌های یک برنامه، مانند بخش‌های منطقی برنامه را از بخش‌هایی که کاربر مستقیماً با آن در ارتباط است، جدا می‌کند. در ادامه هریک از بخش‌های این معماری را بررسی می‌کنیم.

 

معماری MVC چیست؟ / ویکی ووک

 

بخش Model  در معماری MVC

این بخش با داده‌ها در ارتباط است و می‌توان گفت که بار اصلی این معماری را تحمل می‌کند. همچنین درستی داده‌ها نیز در این بخش با همکاری بخش controller  انجام می‌شود.

بخش View در معماری MVC

این بخش که به آن Presentation layer  هم می‌گویند وظیفه آن برقراری ارتباط با کاربر نهایی و گرفتن داده از کاربر و همچنین نمایش داده‌های آماده به‌کار از طریق ارتباط با دو بخش دیگر است. این بخش مسئول بررسی صحت داده‌های واردشده از طرف کاربر و داده‌های نشان داده‌شده به کاربر نیست و فقط با داده‌های خام‌کار می‌کند.


شاید دوست داشته باشید

انجدانانجدان و خواص آن

انجدان گیاهی است به ارتفاع ۲ تا ۲٫۵ متر است و دارای ریشه ای ضخیم و محتوی شیره ای شیری رنگ با بوی قوی، ساقه ای ضخیم و استوانه ای و گل های آن زرد رنگ که برای تقویت قوای جنسی از آن استفاده میکنند. این گیاه دارای فواید بسیار دیگر همچون …


بخش controller  در معماری MVC

این بخش همان‌طور که از اسم آن نیز پیداست یک بخش کنترل‌کننده است و درواقع یک رابطی بین دو لایه دیگر است.

 

معماری MVC چیست؟ / ویکی ووک

 

روند اجرایی در معماری MVC چگونه است؟

روند اجرایی در این معماری به این شکل است که کاربر درخواست خود را از طریق واسط‌های برنامه همچون: فرم‌ها و یوزر کنترل‌ها و … از برنامه درخواست می‌کند(بخش View ) ، بخش View  درخواست‌ها را به بخش Controller  ارسال می‌کند و این بخش با برقراری ارتباط با بخش Model  درخواست‌های کاربر را پردازش می‌کند و پس از پایان پردازش زمانی که خروجی درخواست داده‌شده آماده گردید، بخش Controller  بخش View  را مطلع می‌کند تا خود را براساس تغییرات جدید به‌روز کند.

این معماری هم با وجود محبوب بودن اما دارای معایبی می باشد که در مطالب بعدی آن ها را بررسی می‌کنیم.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *