نظریه پنجره شکسته راه کاری برای حل مشکلات

نظریه پنجره شکسته راه حل مشکلات - ویکی ووک

یکی از خواسته های عموم ما در زندگی امروز، تغییر عادات غلط و رفع مشکلات ناشی از رفتارهای خود و یا دیگران است. اگر به دنبال راه حل هستید نظریه پنجره شکسته میتواند یک راه کار مناسب و کاربردی باشد.

اگر احساس میکنید این موضوع برای شما جذاب است تا انتهای این مطلب با من همراه باشید.

امروزه به دلیل مشغله های مختلفی که اکثر ما با آن سروکله میزنیم، و همچنین دایره گسترده تر ارتباطات نسبت به گذشته، نیاز به تغییر عادات و یا رفع یک مشکل رفتاری در خود و یا در دیگران بیش از پیش احساس میشود.

یا در برخی موارد نیاز داریم در خانه و یا در محیط کار به فرد مورد نظر که میتواند کودک، همسر، اعضای خانواده و یا همکار ما باشد، مقابل یک رفتار ایستاده و از هرج و مرج و آشفتگی جلوگیری کنیم.

نظریه پنجره شکسته راه حل مشکلات - ویکی ووک

نظریه پنجره شکسته یک نظریه روان شناختی و جامعه شناختی است که شاید بتوان با بهره گرفتن از آن تاثیرات مطلوبی را در رسیدن به هدف مشاهده کرد.

 

نظریه پنجره شکسته چیست؟

نظریه پنجره شکسته (Broken windows theory) یک نظریه معروف در حوزه جرم شناسی است که در سال ۱۹۸۲ توسط دو دانشمند آمریکایی به نام های جیمز کیو. ویلسون و جرج ال. کلینگ مطرح شد.

این نظریه در آن زمان که شهر نیویورک با معضلات شدیدی در زمینه تخریب المان های شهری توسط خرابکاران خیابانی و مواردی مانند دیوار نویسی های معروف به گرافیتی، دست و پنجه نرم می‌کرد، توسط پلیس شهر نیویورک به کار گرفته شد تا از هرج و مرج های شهری بکاهد که کاملاً تاثیرگذار بود.

این نظریه معتقد است که گاهی افراد یک جامعه درباره مسائل کلی توسط نشانه‌های جزئی داوری می‌کنند

نظریه پنجره شکسته می‌گوید فرض کنید تعداد اندکی از پنجره‌های یک ساختمان شکسته شده باشد. اگر این پنجره ها برای مدت طولانی درست نشوند، افراد میل بیشتری برای شکستن سایر پنجره ها پیدا می‌کنند و تعداد بیشتری از آنها را می شکنند.

نظریه پنجره شکسته راه حل مشکلات - ویکی ووک

اگر این وضعیت ادامه پیدا کند پس از مدتی ساختمان از بین رفته و متروکه میشود که به طبع، به تصرف خرابکاران در خواهد آمد.

تصویر کنید بخشی از پیاده رو با زباله کثیف شده باشد. اگر نسبت به آن کاری صورت نگیرد، حتما مدتی بعد کیسه های زباله بزرگ در آنجا قرار خواهند گرفت و پیاده رو به محل انباشت زباله بدل خواهد شد.

اگر به ذهن خود رجوع کنید، شاید بتوانید نمونه هایی از این وقایع را که دیده­اید، به یاد بیاورید و این موضوع را تصدیق کنید.

 

اما راه حل نظریه پنجره شکسته چیست؟

این نظریه بیان می‌کند که هرگاه خرابکاران پنجره ای را شکستند، به سرعت شیشه شکسته را تعویض کنید و اجازه ندهید شیشه ای شکسته باقی بماند.

البته زمانی که تمام شیشه ها سالم است باید سعی کنید با روش هایی مانع از شکستن شیشه ها توسط افراد خاطی شوید و سریعا آنها را شناسایی و مجازات کنید.

اما نکته اینجاست که تحت هیچ شرایطی نباید اجازه دهید پنجره ای شکسته باقی بماند و باید به سرعت مشکل را برطرف کنید و نسبت به گذر زمان بی تفاوت نباشید.

نظریه پنجره شکسته میتواند ابزاری بسیار کارآمد در مدیریت شهری و همچنین در مدیریت تمامی سازمان ها و اداره ها و حتی زندگی شخصی افراد باشد.

مبتنی بر نظریه پنجره شکسته اگر یک تکه کاغذ ناکارآمد روی میز شما بماند، کمتر از 3 ماه دیگر کاغذهای ناکارآمد میز شما را اِشغال و از شما میگیرند.

یا اگر خودرو شما دچار یک مشکل و نقص است و شما نسبت به آن بی تفاوت هستید و آن را درست نمیکنید، کمتر از سه سال دیگر خودرو شما اوراقی خواهد بود.

اگر امروز بی دلیل ۱۰ هزار تومان از داخل مغازه و یا شرکت خود برداشته اید، روزی خواهد رسید که با کسری چند میلیونی مواجه خواهید شد.

و یا اگر این روزها ۱۰ دقیقه در قرارهای خود تاخیر دارید روزهایی در پیش است که سیستم شما کاملاً بی نظم و از هم گسیخته خواهد شد.

نظریه پنجره شکسته راه حل مشکلات - ویکی ووک

بر اساس نظریه پنجره شکسته هرگونه آشفتگی و مشکلی ایجاد میشود، باید در سریعترین زمان ممکن به حالت اول باز گردد تا هم انرژی کمتری صرف تغییر آن شود و هم اینکه انگیزه ها برای تکرار و ایجاد مجدد آن مورد نامطلوب به حداقل برسد.

مواظب پنجره های شکسته در ذهنتان باشد.

بر اساس این تئوری بهتر است تمام ناراحتی ها و افسردگی و اضطراب های ناشی از مشکلات را در همان وهله اول درمان کنید تا دچار اختلالات روحی و روانی شدید نشوید.

امیدوارم با استفاده از نظریه پنجره شکسته بتوانید تا میزان قابل توجهی مشکلات خود را مدیریت نمایید.

 

نظریه پنجره شکسته راه حل مشکلات - ویکی ووک

 

در صورت تمایل میتوانید مطلب چگونه تنش و استرس را از بین ببریم را مطالعه نمایید

منابع: ویکی پدیا | خانه تحول

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه در “نظریه پنجره شکسته راه کاری برای حل مشکلات

  1. مطلب عالی بود
    یکم شبیه ش رو از آقای دکتر هلاکویی شنیده بودم
    ایشون فرموده بودن که اگه قراره کاری رو انجام بدید که بهتون سپرده شده در سریعترین زمان انجام بدید
    مثلا اگر قراره وسیله ای رو فردا صب همراه خودتون به محل کارتون ببرید همین الان بزاریدش پشت در که یادتون نره صب موقع رفتن همراه خودتون ببرینش و تو منطق ایشون اینکه بگین انجام کاری یادم رفت اصلا جایی نداره.
    بازم ممنون
    استفاده کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *